Test Hyundai Kona Electric+: Revolúcia

Hyundai Kona prvej generácie bol tak trochu škaredým káčatkom. Rozhodne to nebolo zlé auto, ale vzhľad bol pomerne špecifický. Na trhu je už ale úplne nová, druhá generácia, ktorá naopak, pôsobí veľmi futuristicky a hodnotnejšie než predchodca. Nechýba v nej ani moderný elektrický pohon, ktorý sme testovali vo výkonnejšej, 150 kW verzii. 

Kona Electric

Nová Kona je oproti predchodcovi väčšia a celkovo mohutnejšia, pôsobiaca ako hodnotnejšie a dospelšie auto. Dizajn je veľmi futuristický a moderný a opäť sa nemusí trafiť do masového vkusu. Jej dizajnový jazyk ale ide v súlade s tým, čo aktuálne razia aj ostatné modely Hyundai. Je tu teda minimalistický úzky pásik LED svetiel tiahnúci sa celou šírkou. Celá maska je zaslepená a akoby posunutá do nárazníka, kde nájdeme mriežku. Nabíjací konektor sa taktiež nachádza vpredu a špecialitou Kony je menší batožinový priestor pod kapotou. Zboku vyniknú výrazné prelisy hranatých blatníkov. Mimochodom, hranaté blatníky sú tenký ľad a často zdeformujú celkové vizuálne vyznenie auta, ale tu to funguje. Zadná časť kopíruje predný LED pás, avšak v červenej farbe. Testovaný kus mal veľmi zaujímavé lakovanie, kombináciu sivej a fialovej. Vkusné a neopozerané, takže za tento výber dávame palec hore. Nová Kona sa nám teda páči. Nemusí sadnúť každému, avšak konečne má moderný vzhľad s vlastným rukopisom, ktorý je výrazne vyváženejší a dotiahnutejší než u predchodcu.

Kona Electric

Ešte väčším šokom oproti prvej generácií je kabína, ktorá je kvalitatívnym aj časovým skokom. Kokpit je plne digitálny a ako infotainment, tak aj prístrojovka sú graficky veľmi kvalitne spracované. Oba majú 12,3″ a príjemnú, nerušivú a ostrú grafiku aj rýchle reakcie. Špecialitou nových Hyundaiov je volant bez loga značky, ktoré nahrádza minimalistický pásik. Kona si ponechala aj fyzické tlačidlá a to v celkom veľkej miere. Tie slúžia napríklad na vstupy do jednotlivých častí menu ale aj ovládanie klimatizácie. Tento súbor tlačidiel sa nachádza pod displejom, avšak nájdeme tu aj ďalšie, okolo okrúhleho voliča jazdných režimov. Naša Kona Electric+ bola vybavená veľmi štedro a mala napríklad odvetrávané a vyhrievané kožené sedadlá, 360 stupňové parkovacie kamery, navigáciu, bezdrôtové nabíjanie telefónu aj konektivitu. Materiály pôsobia hodnotne a kvalitne a bledý interiér už zo svojej podstaty vytvára pocit útulna. Obklady sú v prevedení imitácie hliníka, ktorý ale vôbec nepôsobí lacno. Priestorovo ide taktiež o skok oproti predošlej generácií a to vo všetkých smeroch. Predsa len, ide o väčšie auto, z čoho benefitujú najmä pasažieri vzadu, ktorí majú teraz celkom slušný priestor na hlavu aj kolená. Ako plnohodnotné auto pre pár či rodinu s dvoma deťmi je Kona úplne dostatočná, čomu nahráva aj obstojných 466 litrov v kufri.

Kona Electric

Kona Electric je k dispozícií s dvoma výkonmi. Slabšia verzia má 99 kW, silnejšia 150 kW. My sme mali šťastie na tú výkonnejšiu, ktorá má celkovo 205 koní a pohon prednej nápravy. To je pre relatívne malé SUV slušná porcia výkonu a auto teda jazdí mimoriadne svižne a zrýchľuje ochotne za každej situácie. Stovka za 8,1 sekudny je fajn údaj. Okrem toho, že naša testovaná verzia má vyšší výkon, mala aj väčšiu batériu s kapacitou 64,8 kWh. To už je dosť slušné a deklarácia od Hyundaiu je dojazd až 510 km. Ten ale platí pre menšie, 17″ kolesá. Na 19″ je to o niečo menej, presne 440 km. Najlepšie je na tom samozrejme v meste, kedy je spotreba aj vplyvom rekuprácie najnižšia. Tu spomeňme veľmi príjemnú funkciu „I-pedal drive“, ktorá spolupracuje s najintenzívnejším stupňom rekuperácie a v tomto režime vám stačí pedál akcelerátora. Po jeho uvoľnení totiž začne auto plynule brzdiť a tak vôbec nemusíte siahať na brzdu. Funguje to a samozrejme berie do úvahy autá pred vami 🙂 Jazdili sme v meste a na diaľnici, teda dva opačné extrémy. Pri tempomatových 140 km/h sme sa dostali na spotrebu 27 kWh, čím sa dojazd dostáva niekde k 250km. To nie je žiadna sláva, ale ani tragédia, keďže za normálnych okolností by sme predsa len tempomat trochu zvoľnili a dostali sa niekde k trom stovkám kilometrov, čo už zasa také zlé nie je. Naopak, v meste sme sa hravo dostali aj pod 14 kWh bez extrémnych snáh, kde teda kľudne môžeme hovoriť o atakovaní 500 km dojazdu.  Maximum nabíjania je 100 kW, čo je taký bežný štandard, ktorý ale inak vcelku stačí. Z 0 na 80 % by ste sa mali dostať za 41 minút a aj tak nikdy nenabíjate z 0. Z tohto pohľadu je Kona takým bežným štandardom, ktorý je ale už v dnešnej dobe veľmi použiteľný. Jazdné vlastnosti sú ovplyvnené vyššou hmotnosťou oproti spaľovacej verzii. Tá je základom elektrického modelu a líši sa v ramenách zadnej nápravy. Hyundaiu sa ale celkom dobre podarilo na podvozku zapracovať a tak je mierne odskočenie zadku cítiť len pri extrémnejšom zaobchádzaní, ku ktorému sa väčšina používateľov neodváži. Repsketíve, vzhľadom ku kategórií auta by nemala. Inak je podvozok príjemne odtlmený aj odhlučnený a v zásade ide o pohodlné auto. 

Hyundai Kona Electric je elektrické SUV s veľmi slušným dojazdom aj dynamikou, najmä v tejto výkonnejšej verzii. Štvorkolku mu veľmi netreba, výkon spoľahlivo prenáša aj na predné kolesá. Model ako taký prešiel oproti prvej generácií skutočne revolúciou a my mu fandíme. Kabína je krásne priestranná, dobre vybavená a vyhotovená kvalitne. Vzhľad je typickým Hyundaiom tejto doby s vlastným a expresívnym jazykom, ktorý ho jasne odlišuje. Najvyššia verzia Electric+ s väčšou batériou, s ktorou sme jazdili, stála v tejto farbe 51 080 € eur s DPH. Veľa? Hej, ale pamätajme, že elektromobily sú stále drahšie a tu máme pred sebou jeden z tých výkonnejších, lepšie vybavených aj technicky dotiahnutých.

Hyundai Kona Electric +

Motor

 synchrónny motor s permanentným magnetom

Kapacita batérie 64,8 kWh
Výkon 150kW/204 koní
Krútiaci moment 255 Nm
   
Prevodovka

jednostupňová redukčná

   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4355 mm
Šírka 1825 mm
Výška 1575 mm
Rázvor osí kolies 2660 mm
Hmotnosť (prevádzková) 1698 kg
Batožinový priestor 466 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 172 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,1 s
Spotreba (kWh/100km) 16,8
Dojazd 440 km WLTP