Rok 2015 znamenal pre kompaktný, v Česku vyrábaný model ix20 od Hyundaiu príchod novej generácie. Staršiu verziu sme mali minulé leto možnosť otestovat vo verzii vybavenej 1,6-litrovým benzínovým motorom obohateným o možnosť pohonu na LPG. Tentokrát sme mali tú česť s identickým agregátom, avšak bez prídavného spaľovania LPG. Čo všetko sa odvtedy na ix20 zmenilo a či ide iba o kozmetické modifikácie alebo skutočne nové auto napovedia nasledujúce riadky.
Nový design exteriéru pôsobí na pohľad o trochu vyzretejšie a elegantná tmavomodrá farba mu sedí. Celkový “bublinoidný” look karosérie zostal stále zachovaný, avšak napríklad v tvare svetiel či prednej masky je badať snahu o nadobudnutie mierne ostrejších tvarov. Vidno to najmä v už spomenutej prednej šesťuholníkovej maske s chrómovým olemovaním, dodávajúcej autu punc vážnosti a elegancie. Predné svetlá dostali novú, projektorovú technológiu, zadné zasa disponujú LED diódami a pozmeneným usporiadaním . Nami testovaná verzia sa naviac mohla pochváliť aj prisvecovaním do zákrut, čo mimoriadne kvitujeme, keďže táto technológia nie je v autách danej triedy úplne bežnou. Novinkou sú aj elegantné 16” mnoholúčové disky kolies, 17” by sa síce hodili viac, ale predsa len ide primárne o mestské auto a menší rozmer znamená viac pohodlia a menšiu hrozbu škrabancov od obrubníkov. Napriek všetkým týmto zmenám sa však nedá povedať, že by sa nová ix20 od svojho predchodcu drasticky líšila a nezmýliť si tak starú verziu s novou nebude v praxi úplne ľahkou úlohou, ak autá nebudú vedľa seba. Teda najmä zozadu, spredu ich pozornejší dokážu identifikovať.
Žiadneho zásadného prerodu sa nedočkal ani interiér, nejde však nespomenúť vyhrievaný volant. Taktiež prvok výbavy, nie úplne štandardný v danej triede a v zime mimoriadne oceniteľný. Hneď po nasadnutí ale človek zaregistruje pomerne vysoký posed. Intuitívne teda siahne po koliesku upravujúcom jeho výšku a následne zistí že nižšie to už nejde. Takáto vyššia poloha sedadla síce niekomu môže vyhovovať, pre šoférov zvyknutých sedieť nízko či pre vyššie postavy však ide o celkom iritujúci fakt. Sklopná lakťová opierka by tiež mohla byť o pár centimetrov dlhšia, aby na nej položená ruka lepšie dočiahla na radiacu páku. Inak je však interiér ix20 celkom sympatický, tvar stredového panela je veľmi vydarený. Na pohľad príjemný, kruhový prepínač klimatizácie a regulácie teploty, okolo ktorého sú usporiadané tlačidlá, akoby v tvare motýlich krídel je stále neopozeraný a zaujímavý. Modré podsvietenie prístrojov nevadí očiam, volant dostal kožené čalúnenie a tvar aj veľkosť sú v poriadku. Ovládaniu tempomatu, palubného počítača aj rádia sa dá vytknúť možno len až príliš mini rozmer ovládačov hlasitosti. Viac odporu v riadení by ale nebolo na škodu, aj keď v meste ľahké krútenie nevadí. Plasty sú síce pomerne tvrdé, cenovke a kategórií auta ale odpovedajúce. Neurazia kvalitou ani celkovým vzhľadom. Chválime aj dostatok odkladacích priestorov na mobil, peňaženku či fľašu. Nami testovaná verzia mala síce štandardné autorádio s USB portom a bez navigácie, za príplatok je však možné auto dovybaviť kvalitným audiosystémom s veľkým dotykovým displejom obsahujúcim navigačný systém aj displej cúvacej kamery. Ani v našom prípade ale nechýbali cúvacie senzory. Hlavica radiacej páky má nie príliš zaujímavý tvar, jej fungovanie je ale presné, ľahké a v dráhach necítiť vôľu.
Ako už bolo spomenuté, pod kapotou pracoval známy štvorvalcový benzínový agregát s objemom 1,6 litra. Nemá turbo, zato však disponuje 92 kW/125 koňmi a 156 Nm krútiaceho momentu, čo je na pomerne malú ix20 celkom dôstojná forma motorizácie. K dosiahnutiu žiadaných výkonov ho však treba držať pri živote vyššími otáčkami, vtedy je jeho dynamika akurátna a zvláda aj predbiehanie či väčšiu záťaž na palube, keďže maximum svojich schopností podľa tabuľkových údajov odovzdáva na úrovni 4200 ot/min. V nízkych otáčkach zanecháva motor mdlý dojem. Spotreba okolo 7 litrov/100km nie je najhoršia a kľudnejším spôsobom jazdy by to ale šlo aj za menej. Nepríjemnejšou stránkou pohonnej jednotky je jej hlučnosť pri vyšších rýchlostiach, diaľničných 130 km/h je sprevádzaných už pomerne výraznou zvukovou kulisou sťažujúcou konverzáciu. Otáčky motora sa pri tomto tempe pohybujú na hodnote približne 3500/min a vodič má intuitívnu potrebu preradiť na vyšší stupeň, sedmička ale samozrejme k dispozícii nie je. Nejde pritom ani tak o aerodynamický hluk, ktorý by sa vzhľadom k mierne vyššej karosérií dal chápať, ale vyslovene o zvuk idúci z motora.
Jazda v ix20 je dostatočne komfortná, necítiť žiadne prehnané rázy do podvozku a filtrovanie nerovností prebieha hladko. Športové ambície od neho ale nečakajte, drasticky sa síce nenankláňa, ale riadenie ani naladenie tlmičov nie je predurčené na vymetanie zákrut. Ako slabina podvozku sa ale prejavili náhle zmeny smeru vo vyjazdených koľajách, či na nerovnostiach. Zadok Hyundaiu má vtedy tendenciu nervózne odskočiť alebo sa zvlniť. Ako už bolo spomenuté, naladenie posilňovača riadenia je veľmi ľahké, ideálne teda skôr na mestskú pomalú jazdu.
Záverečný verdikt? Nová ix20 je samozrejme skôr faceliftovaným modelom, než úplnou novinkou. Tvary karosérie mierne omladli, aj keď lepšie je asi použiť opačný výraz – dospeli a tým pádom nadobudli viac elegancie. Výborné sú nové svetlá, celkovo vyššia karoséria dáva oproti štandardným malým mestským autám ako bonus viac priestoru a variablity využitia. Z konkurenice môžeme spomenúť napríklad Kiu Venga, ktorá je ale prakticky identickým vozidlom. Zaujímavo sa však javí porovnanie napríklad s Golfom plus, teda aktuálne Golfom Sportsvan. Hyundai síce zďaleka nedosahuje jeho kvalitu materiálov a spracovania, ale ani cenovku, takže oproti nemu predstavuje skromnejšiu, ale o to ekonomicky lákavejšiu alternatívu. Pri slušne vybavenej testovanej verzii ix20 ide sumu 16 520 eur. Ako priestranné mestské auto, ktoré vyzerá malé ale ponúka naozaj veľa, poslúži ix20 výborne.
Martin Ofúkaný / Automotive Photography
Hyundai ix20 1,6i Style
Motor | R4 |
Objem | 1591 cm3 |
Výkon | 92 kW (125 k) pri 6300 ot/min |
Krútiaci moment | 156 Nm pri 4200 ot/min |
Prevodovka | Manuál 6 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4100 mm |
Šírka | 1765 mm |
Výška | 1600 mm |
Rázvor osí kolies | 2615 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1355/1710 kg |
Batožinový priestor | 440/1486 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 185 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,8 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 7,1/5,2/5,9 |
Emisie g CO2/km | 139 |