Hyundai Ioniq 6 je kórejským zástupcom na poli elektromobility. A nie je to hocijaký elektromobil! Elegantné štvordverové kupé s kvapkovitou karosériou vyzerá neobyčajne a zároveň je jeho dizajn extrémne funkčný a aerodynamický. My sme jazdili so stredne výkonnou motorizáciou, ktorá má aj tak slušných 228 koní.
Hyundai Ioniq 6 je autom, s ktorým si rozhodne neužijete nenápadnosť a anonymitu. Nízky profil karosérie pripomína kvapku, čo nie je náhoda. Všetko je totiž podriadené aerodynamike a čo najnižšiemu odporu vzduchu. Je úžasné, že Hyundai to využil a vytvoril veľmi elegantné a odlíšiteľné auto. Odpor vzduchu má hodnotu cx 0,21, čo vám nemusí veľa povedať. Podstatný je ale fakt, že toto je jedno z absolútne najnižších čísel v segmente elektrických vozidiel. Náš testovací kus mal červenú karosériu s čiernymi doplnkami, čo len zvyšovalo pútavosť. Predná časť je vyslovene minimalistická a vyhladená, prím hrajú zatmavené svetlá s LED diódami a čierna linka po celej šírke. Po bokoch zasa zaujmú žiabre s otvormi pre chladenie bŕzd. Z profilu je auto elegantne a dynamicky nízke a tento tvar so zvažujúcou sa zadnou časťou pôsobí veľmi prirodzene a akosi samozrejme. Kľučky dverí sú zapustené a vyklopia sa po odomknutí, respektíve priblížení sa k autu s kľúčom. Zadná časť svoju nápaditosť dokazuje transparentnou svetelnou lištou, ktorú tvoria malé LED segmenty a nápis Ioniq 6 nad ňou. Zadok krásne dopĺňa decentná hrana a nad ňou čierne krídlo. Doplnky na parádu a zároveň striktne účelné. To sa vydarí málokedy, gratulujeme! Na zadnej časti nás trochu trochu rušili zvislé LEDky v čiernej časti nárazníka rámované sivou. Tu akoby bolo niečo navyše a práve možno to sivé a výrazné rámovanie by sme si odpustili. To je ale vec vkusu a trochu špekulujeme 🙂 Náš testovací Ioniq 6 jazdil na 18″ diskoch kolies, ktoré sa napodiv vôbec nestrácali v karosérií a považujeme ich tak za úplne dostatočné. Ich dizajn je takmer úplne plný s čiernymi akcentmi a dobre zapadajú do tvaru karosériu. Dizjan Hyundaiu Ioniq 6 je mimoriadne elegantný a vyvážený, dýchajúci nenápadným luxusom a neopozeranosťou s nádychom futurizmu. A nám sa veľmi páči.
Kabína je čistá a uhladená. Až stroho minimalistická ale zároveň nenútene luxusná a priestranná. Všade je extrémne veľa miesta, za čo môže aj tvar výplní dverí, ktoré sa snažia zaberať čo najmenej miesta a zároveň majú kreatívnu textúru. Krásne ich dopĺňajú veľké reproduktory Bose v striebornej farbe, čo pekne kontrastuje s tmavým zvyškom kabíny. Tých je až osem a hrajú slušne. Stredový tunel je mohutný a obsahuje lakťovú opierku a tiež združuje tlačidlá ovládania okien a zamykania. Na prvý pohľad na nás ale pôsobili až príliš lacno a obyčajne plastovo. Ku chvále však slúži, že ide o recyklované materiály. Pod týmto tunelom, respektíve v tomto prípade skôr mostom, je obrovský rovný odkladací priestor. Vošiel nám tam tablet, kniha či kabelka alebo malý batoh. Tiež nechýba bezdrôtové nabíjanie mobilu či dvojica stojanov na nápoje. Hádam len diódy nabíjania by mohli byť menšie a nie také vysvietené. Po celej šírke prísne rovnej palubnej dosky sa tiahne výduch vzduchu, ktorý je v noci ambientne podsvietený. Boky sú zakončené elegantným oblým zalomením, ktoré ale má svoj účel, pretože za príplatok môže obsahovať displeje projekčných spätných zrkadiel. Tie ale náš kus nemal. Ioniq 6 je vybavený hneď dvojicou špičkových displejov s veľkosťou 12.3″ Oba sú špičkové, s výbornou ostrou a prehľadnou grafikou aj reakciami. Ten pred vodičom je obzvlášť prehľadný a uprataný a namiesto nekonečných kombinácií zobrazenia sa spolieha na účelnosť a funkčnosť. Aj keď možnosti individualizácie sú stále dostatočné. Reakcie na stredný dotykový displej sú vskutku bleskové a presné a tiež intuitívnosť a ergonómia patria medzi to lepšie s čím sme sa stretli. Je tu samostatná sekcia EV pre nabíjanie a štatistiky jazdy a batérie a tiež veľmi dobrá, rýchla a prehľadná navigácia či bezproblémová smartfón konektivita. Spokojní sme boli aj s obrazom parkovacích kamier. Ioniq 6 má inak aj veľmi zaujímavý volant, na ktorom úplne chýba logo Hyundai. Nahrádzajú ho štyri diódy, ktoré indikujú zvolený jazdný režim, prípadne blikajú a varujú tak pred hroziacou kolíziou. Tiež je tu prepínač jazdných režimov, ktorý je výborne na dosah prsta, čo považujeme za mimoriadne praktické. Za volantom je volič prevodovky. Ten funguje ako páčka s otočným koncom, avšak režim D je hore a R dole. Teda naopak ako bežne, čo je trochu mätúce a vyžaduje si zvyk. Spomeňme ešte veľmi pohodlné kožené sedadlá, ktoré majú nielen vyhrievanie, ale aj odvetrávanie, čo je v lete na nezaplatenie. Elektrické ovládanie je samozrejmosťou. Priestor na nohy vzadu je až šokujúco štedrý a voziť sa tu je radosť. Sedadlá sú pohodlné a dobre tvarované, aj keď to platí iba o dvojici, keďže stredná časť je rovná a bez bočného vedenia. Sú tu však USB c porty aj 250 V zásuvka. Dvojica sa tu teda bude mať kráľovsky a ruku na srdce, ako často sa vzadu vozia tri dospelé osoby? Ioniq 6 má vzadu 401 litrov batožinového priestoru. Plošne síce pôsobí omnoho väčšie, avšak samotný objem je relatívne malý práve kvôli nízkej karosérií. Ak vám to pomôže, malý a skôr symbolický batožinový priestor je aj vpredu.
Hyundai Ioniq 6 v testovanej, čiže strednej variante, znamená výkon solídnych 168kW/228 koní a 350 Nm. Batéria tu má kapacitu 77,4 kWh a deklarovaný dojazd v ideálnych podmienkach až 614 km. Zdá sa vám to až prehnane optimistické? Možno, ale nie je to vôbec nereálne. Začnime tým, že tento stredne výkonný motor sa javí ako ideál. Jeho 228 koní vie auto rozpohybovať na stovku za úplne dostatočných 7,4 sekundy a zrýchľovanie je živelné a pružné. Najmä v režime šport dostanete ten tradičný kopanec výkonu, typický pre elektromobily. Najslabší, 151-koňový variant, sa nám javí ako relatívne slabý a príliš kompromisný na takto veľký kus auta. Najsilnejších 325 koní so štvorkolkou je samozrejme nekompromisne výkonných a ak vás netlačí rozpočet a obetujete mierne znížený dojazd kvôli štvorkolke, nemáme námietky. Táto stredná cesta sa tu ale javí ako zlatá a pragmatická. Auto je dokonale odhlučnené a a spotreba na diaľnici pri tempomatovej 130 km/h je ľahko pod hranicou 20kWh. To znamená diaľničný dojazd okolo 400 km. A keďže Ioniq 6 podporuje nabíjanie rýchlosťou až 350 kW, z 10 na 80% sa teda viete dostať za zhruba 18 minút, ak hovoríme o úplne optimálnych podmienkach a dostupnosti ultra rýchlej nabíjačky. Lenže tak či onak, toto už sú hodnoty, pri ktorých vážne nemá zmysel a opodstatnenie vyplakávať nad posvätnosťou spaľovacích motorov a zatracovať všetko, čo jazdí na elektrinu. Áno, s niektorými spaľovacími motormi by ste možno vedeli ísť vkuse aj 1000km. Za predpokladu, že nemusíte spať, jesť, ísť na toaletu, natiahnuť si nohy a odpočinúť…Komfort cestovania a to príjemné ticho v elektromobile ako Ioniq 6 je na dlhej trase návykové a tých pár desiatok minút na nabitie spojených s jedlom či hygienou a odpočinkom na dlhej trase vážne nie je relevantným argumentom proti elektromobilite.
A aj keď je toto portál o autách, treba uznať, že áut je v súčasnosti na cestách často až príliš, keďže ich nadužívanosť, či už v dôsledku slabej alternatívnej infraštruktúry a hromadnej dopravy alebo pohodlnosti je faktom. Elektromobilita je tu a s najväčšou pravdepodbnosťou predstavuje budúcnosť áut. Cieľom by nemalo byť nahradiť spaľovacie autá elektromobilmi v pomere 1:1, to ani nie je možné, ale zracionalizovať ich používanie a postupne na elektromobilitu prejsť. A ak bude taká, ako tento Hyundai, vážne sa nie je čoho báť ani netreba vyplakávať. Ioniq 6 je v našom vnímaní tým typom a štádiom elektromobilu, u ktorého už tento druh pohonu nepredstavuje zásadné obmedzenie. Toto nemá byť promo na elekromobilitu, ale skôr zhodnotenie reality a tiež uvedomenie si, že práve elektromobily spravili za posledných pár rokov radikálny skok, pripomínajúci nástup a vývoj smartfónov. Ioniq 6 je bezpochyby jedným z najlepších elektromobilov, aké sú dnes na trhu, najmä v spojitosti s jeho cenou. Po okreskách sa hravo dostanete na dojazd 500 km a v ideálnom počasí v lete to v meste vyjde aj na tých 600. Podvozok je naladený skôr mäkšie a pohodlnejšie, tak ako sa na takéto štvordverové kupé patrí. Riadenie je ale mimoriadne responzívne a priame a tak reaguje na pohyby volantu okamžite. Vo výsledku teda máte, vzhľadom k rozmerom, veľmi mrštné a obratné auto, ktoré je stále veľmi pohodlné a kontrolovateľné. Zo šoférskeho hľadiska teda ide, v kombinácií so slušným výkonom a zadným náhonom, o celkom zábavný a hravý setup.
Hyundai Ioniq 6 so zadným náhonom a 228 koňmi je celkom iste jedným z najlepších elektromobilov na trhu. Nie absolútne, pretože existujú aj výkonnejšie s väčším dojazdom, ešte lepšou kabínou a podvozkom ale v zásade stoja o desiatky tisíc eur viac, prípadne násobky ceny Ioniqu. Trúfame si teda povedať, že v cenovej hladine Ioniqu 6 nekúpite efektívnejší, lepšie postavený a vybavený elektromobil. Totiž, auto na obrázkoch stojí 60 750 eur s DPH, začína ale na 52 990. V absolútnych číslach to samozrejme nie je málo a vonkoncom sa nedá hovoriť o aute pre široké masy, najmä v našom regióne. Avšak za túto sumu tu máte pomerne exkluzívne a originálne vyzerajúce elektrické auto s veľmi slušnou výbavou, obrovským vnútorným priestorom, veľkým dojazdom aj slušným výkonom. Ak by malo pod kapotou spaľovací motor, stálo by o niečo menej, avšak pri rozumnom nabíjaní budú náklady na prevádzku tohto auta výrazne nižšie než u spaľováku. Za nás je Hyundai Ioniq 6 jedným z najlepších áut, akými sme tento rok jazdili.
Hyundai Ioniq 6 RWD Premium
Motor |
Elektromotor vzadu |
Kapacita batérie | 77,4 kWh |
Výkon | 168 kW/228 koní |
Krútiaci moment | 350 Nm |
Nabíjací výkon maximálny | 350 kW |
Prevodovka | Automatická |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4855 mm |
Šírka | 1880 mm |
Výška | 1495 mm |
Rázvor osí kolies | 3000 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1985/2410 kg |
Batožinový priestor | 401 + 45 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 185 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,4 s |
Spotreba (kWh/100km) WLTP | 13,9 |
Dojazd WLTP | 614 km |