Test Hyundai i20 1,2i: Menej nemusí byť viac

Začiatkom marca sme vám predstavili nový model z produkcie Hyundai, malý i20. Chlapci ho poctivo otestovali a svoje pocity a skúsenosti už napísali. Ich test veľmi dobre vystihuje toto malé mestské autíčko. Dnes sa ale naň pokúsim pozrieť trochu inými očami.

Autá tejto kategórie kupujú skôr zástupkyne nežnejšieho pohlavia. Ženám je sympatickejšie menšie auto, ktoré je na prvý pohľad pekné, obratné, vedia s ním ľahšie zaparkovať a splní ich základnú požiadavku presunu z bodu A do bodu B. Musí ich odviezť do práce, porozvážať deti, alebo pomôcť ako praktický nákupný vozík. Väčšina žien kladie dôraz na iné priority pri šoférovaní. Recenzie na autá ani nečítajú, pretože sú väčšinou písané novinármi – mužmi (až na výnimky). Toto určite nie je žiadna kritika, veď povedzme si úprimne, muži to majú „v krvi“. Keď už by sa niektorá z nás rozhodovala pre nejaké to vozítko, máloktorá si tie chlapské recenzie prečíta.Ved ktorá z nás sa v spleti všetkých tých technických čísel a pojmov vyzná? Skôr nás to po pár vetách prestane baviť… Všade veľa čísel, ale ani v jednom teste nie su spomenuté pre nás dôležité informácie ako napríklad kam si odložíme kabelku alebo lesk na pery.

A preto sme sa rozhodli pozrieť na i20-tku ženskými očami a napísať pár doplňujúcich informácií aj zo ženského pohľadu.

Otestovali sme model i20 s motorom 1,2i a výkonom 62 kW (84 k), päťstupňovou manuálnou prevodovkou a výbavou Comfort.

Aká bola i20-ka, ktorú sme mali na testovanie?

Na prvý pohľad vás zaujme veľmi pekný dizajn tohto malého a praktického autíčka.V ponuke je niekoľko elegantných a zároveň decentných farieb. Naše testovacie vozidlo malo príplatkovú farbu s názvom Aqua Sparkling. Je to vlastne odtieň modrej. Osobne by sa mi páčila aj farba Red Passion, ktorá má odtieň granátového jablka. Hyundai i20 má peknú prednú masku, na ktorej sa nachádzajú výrazné denné svetlá využívajúce LED pásy. Tiahnu sa z prednej časti až po bok auta a hneď na prvý pohľad pritiahnu pozornosť. Vyzerajú ako výrazné obočie. Oslovilo ma, že v šere a tme sa pri zatáčaní rozsvieti aj hmlovka do boku, ktorá dobre pomáha k viditeľnosti v týchto častiach vozovky. Je to funkcia, ktorú autá v rovnakej kategórii bežne neponúkajú a Hyundai ju má dokonca v sériovej výbave. Pri nočnej jazde ma prekvapila veľmi dobrá svietivosť svetlometov, dokonca v mnohých prípadoch som si diaľkové svetlá zapla oveľa neskôr ako pri iných autách. Nepociťovala som potrebu, nakoľko viditeľnosť do diaľky bola veľmi dobrá.

IMG_0540

Ďaľej ma z exteriéru prekvapilo tlmené zatváranie dverí a veľmi nízka hlučnosť auta. Pri rozbiehaní, prípadne státí na semafore som mala dokonca pocit, že šoférujem elektroauto. Motor auta sa pritom nevypínal ako to býva pri systéme štart/stop, len je pri nízkych otáčkach veľmi tichý. Hluk začína byť výraznejší pri rýchlostiach nad 90km/h.

Pri 1,2 motore a výkone 84 koní však treba počítať s pomalším záťahom, nepúšťať sa zhurta do predbiehania, iba ak v protismere nie je žiadne auto, prípadne je veľmi ďaleko. Na diaľnici je to dosť negatívum, hlavne na úsekoch, kde treba pohotovo reagovať. Auto žiaľ nepustí. Je skôr zamerané na mesto. Diaľnice lepšie zvláda výkonnejší motor s objemom 1,4 litra. Osobne by som v tejto kategórii volila automatickú prevodovku.

Celkový dojem z interiéru je veľmi príjemný. Plasty nepôsobia lacným dojmom, naopak, prekvapila lepšia kvalita prevedenia. Čo sa týka priestoru, vyšší a širší ľudia sa nebudú cítiť veľmi pohodlne. Občas je možné previezť aj štyroch ľudí, ale na dlhšie cesty by som neodporúčala, vzhľadom na trochu stiesnenejší pocit. Päť ľudí je teda naozaj len núdzové riešenie a to tiež len na pár minút presunu v rámci mesta.

Sedadlá tejto verzie sú textilné a ich nastavenie je ľahké. Palubná doska a prístupnosť k jednotlivým funkciám je celkovo dobrá a prvky sú logicky rozmiestnené. Vyhrievané predné sedadlá sú už pomaly štandardom, ale čo ma veľmi príjemne prekvapilo v tejto triede auta bol vyhrievaný volant. Po nastúpení do auta a zapnutí vyhrievania sa ako sedadlá, tak aj volant veľmi rýchlo vyhrejú. Už po minúte cítiť teplo, čiže rukavice a podušku pod zadok si v zime do auta brať netreba. I20-tka je kompletne vyhriata do pár minút po naštartovaní. Stačí prekonať prvú minútku po nastúpení a potom sa už cítite pohodlne.

IMG_0545

Na volante je možnosť ovládania hlasitosti a predvolených staníc. Škoda, že je ich na výber len 5. Pre počúvanie ďalších staníc je potrebné už použiť vyhľadávanie priamo ja autorádiu. Tiež je k dispozícii Bluetooth a auto sa ľahko spáruje ako s iPhone ,tak aj Androidom. Zrozumiteľnosť je dobrá a netreba vysokú hlasitosť. Na druhej strane volantu sa dajú ovládať funkcie ako tempomat, ktorý je tiež úplne logicky spracovaný a jednoduchý pre hocikoho. Vpravo našla svoje miesto aj tlačidlo trip, ktoré prepína základné údaje o jazde.

Ďalšou zaujímavou funkciou, ktorú ocenia hlavne vodiči – začiatočníci je ukazovateľ radenia rýchlosti. Akonáhle je potrebné preradiť stupeň na prevodovke, ukáže sa príslušné číslo prevodového stupňa na palubnom počítači. Hyundai i20 tiež ponúka možnosť aktivovať si Systém upozornenia opustenia jazdného pruhu (LDWS). V prípade čo najmenšieho odchýlenia sa z daného jazdného pruhu bez smerovky začne auto hlasno pípať. Táto funkcia sa aktivuje od rýchlosti 50 km/h, ale dá sa našťastie aj vypnúť, čo ocenia vodiči najmä v premávke po okresných kľukatých cestičkách, prípadne na cestách, kde sa treba pohotovo vyhýbať jamám. Najmä tam bolo pípanie neuveriteľne otravné. Na druhú stranu diaľnica…

Dominantou strednej časti palubovky je rádio, ktoré je tvarovo pekné, má možnosť nastavenia niekoľkých rozhlasových staníc. Dokonca až 4 x po 5 staníc. Medzi jednotlivými frekvenciami sa dá ale prepínať len na samotnom rádiu. Čo sa týka kvality zvuku, bola som dosť sklamaná, zvuk bol akoby plechový. Zaujímavé by mohlo byť porovnanie výbavy Style Pack, ktorá má automaticky i zadné reproduktory. Štandardom je CD prehrávač. Výhodou zase USB a Jack vstup, čiže si pokojne viete napojiť telefón prípadne iné príslušenstvo. Zvuk je tu kvalitatívne lepší ako počúvanie nastavených staníc.

IMG_0556

V strednej časti medzi sedadlami je niekoľko možností pre odloženie nevyhnutných zbytočností. Hravo si sem odložíte kľúče, mobilný telefón, termosku s nápojom, či ďalšie vecičky, ktoré nevyhnutne potrebujete mať po ruke. Chýba však stredová uzavretá schránka. Stredový priestor je otvorený a na schovanie maličkostí musí postačiť skrinka pred spolujazdcom. Táto je menšia – zmestí sa sem len manuál auta, prípadne pár papierov, či CéDéčiek.

Kufor je celkovo menší nákupný vozík, pri väčšom rodinnom nákupe je potrebné použiť aj priestor na zadných sedadlách. Čo sa týka batožiny, tak sa do kufra zmestia dva stredne veľké kufre. Na rodinnú dovolenku do Chorvátska je teda lepšie pobaliť sa do manželovho väčšieho auta.

Na záver by som chcela ešte spomenúť pár čísiel, ktoré sú dôležité aj pre nás – vodičky.

Oficiálna spotreba v meste má byť 6,6 l/100 km a mimo mesta 4,2 l/100 km. Počastestu (50/50 mesto/diaľnica) sa spotreba vyšplhala na diaľnici na 6,5 l/100 km a v meste na 5,5 l/100 km. Ale svoje na tom mohli zohrať aj zimné pneumatiky.

Pokiaľ potrebujete jazdiť viac na diaľnici, odporučila by som skôr motor so 6 stupňovou prevodovkou (1,4i), ktorá v nami testovanej i20-tke chýbala. Znížil by sa hluk a aj spotreba na diaľnici.Celkovo som mala z tohto auta dobrý pocit. Je veľmi pekné, obratné a stvorené do mesta.

Ak sa teda rozhodnete pre kúpu niektorého z modelov výrobcu Hyundai, treba spomenúť aj fakt, že výrobca ponúka svojim zákazníkom 5-ročnú záruku bez obmedzenia kilometrov a Asistenčné služby počas 5-tich rokov zadarmo. Lákadlom môže byť aj cena, ktorá začína pri i20 na 8990 eurách.

Z kategórie malých mestských vozidiel kolegovia testovali aj Škodu Fabia, či Ford Fiesta.

Text: P P

Imagine Motion Gallery

Hyundai i20 1,2i Style

Motor R4
Objem 1248 cm3
Výkon 61 kW (84 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 122 Nm pri 4000 ot/min
Prevodovka Manuál 5 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4035 mm
Šírka 1734 mm
Výška 1474 mm
Rázvor osí kolies 2570 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1040/1580 kg
Batožinový priestor 295/1011 l
Povinné údaje
Maximálna rýchosť 170 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 13,1 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 6,6/4,2/5,1
Emisie g CO2/km 109