Test Honda HR-V: Nenechajte sa oklamať vonkajšou veľkosťou

Honda HR-V trochu zmenila svoje zameranie s najnovšou generáciu. Zmenila ho k menšiemu zovňajšku a stále rozumnému interiéru. Zmenila sa ale aj ďalej. Veď len teraz prešlo vozidlo modernizáciou, ktorá zahŕňa nielen zmeny jasné na prvý pohľad, ale aj zmeny, ktoré sú skôr z pohľadu pohonu a z pohľadu vybavenia.

Táto Honda HR-V má hybridný pohon, ktorý je hlavne o použití elektrického základu, ale tiež má výbavu Advance Style Plus, ktorá tróni na vrchole ponuky aktuálne. Automobilka už má v ponuke vlastne iba hybridné vozidlá. A ak by ste chceli niečo väčšie, má aj to. Dokonca aj ešte väčšie, dokonca aj nízkej, ale aj menšie. Vlastne ponuka SUV a crossoverov je v Honde veľmi široká. HR-V by sa dal považovať za základ, ale ešte stále existuje aj Jazz Crosstar.

Nová pragmatická tvár HR-V

Línie Hondy HR-V, ktorá bola už minulosti SUV malých rozmerov so zrezanou zadnou častou sú decentné, ale o to zaujímavejšie. Veď predná časť predvádza úplne novú masku chladiča a nové svetlomety, prípadne aj prepojenia medzi jednotlivými svetlometmi, ale nie žiariace. Ale zaujímavejšie detaily má prevedenie na prednej maske, kde je neprehliadnuteľná trikolóra. Je až príliš podobná trikolóre, s ktorou sa prezentuje každý jeden dedinský úpravca vozidiel BMW. Ale nevadí, na auto sa tento detail celkom hodí a odlišuje ho od ostatných.

Práve bočný profil so zrezanou zadnou častou je zaujímavý, lebo robí Hondu HR-V ešte menšou ako reálne je. Reálne si myslíte, že toto auto má maximálne 4 metre, ale prekonáva túto métu o 340 milimetrov. Je to normálne rozumné použiteľné auto, ktoré by ešte nedávno, čiže maximálne 10 až 15 rokov dozadu mohlo kľudne zápasiť o priazeň v nižšej strednej triede a rovno v jej strede. Ale trieda už sa zväčšila, takže teraz sa dá o HR-V hovoriť ako o vozidle segmentu C zo časti blízkej segmentu B.

Honda ale zmenila aj zadnú časť, do ktorej prišli nové svetlomety, ale ešte dôležitejšie asi, že pribudli aj nové dvojfarebné kombinácie. Práve táto modrá so zaujímavou sivou strechou pôsobí priam dokonale s tvarmi auta a to som ešte nenahliadol do interiéru, ktorý je farebne azda ešte lepší. Do celku sa hodia aj relatívne malé disky s priemerom 18 palcov. Honda totiž neexperimentuje s prehnane veľkými priemermi, ktoré by zhoršovali jazdnú kvalitu a ktoré by nechávali trpieť jednotlivé komponenty.

Čím je teda Honda HR-V zaujímavá? Napríklad aj tým, že má pekné tvary, ale ešte možno viac zaujme fakt, že predvádza schovávačku rozmerov. Stále vyzerá menšia ako reálne je. A je to aj o fakte, že toto auto dostalo kľučky dverí schované v ráme okna. Je to síce zaujímavý dizajnový prvok, ale zároveň sa môže stať, že ak máte menšie deti, tak sa vám do auta jednoducho nebudú vedieť dostať sami.

Ponúka viac priestoru ako zaberá

Na dĺžke 4 340 milimetrov sa Honde podarilo vyčarovať rozumný vnútorný priestor pre pasažierov. Batožinový priestor má síce objem 304, ale môžete využiť malú priehradku pod podlahou s 16 litrami naviac, prípadne si sklopiť sedadlá. Tak zväčšíte objem, ktorý sa môže dostať výrazne vyššie, ale ešte zaujímavejšie je sledovať Hondu HR-V z pohľadu priestoru pre zadných pasažierov.

Zadne sedadlá sú ale tým, čo ma trochu trápi. Honda sa vykašlala na Magic Seats, ktoré nie sú použiteľné kvôli hybridnému pohonu. Čiže praktickosť trochu utrpela a vzadu nemôžete prevážať izbové kvetiny. Vzadu ale môžete prevážať dospelých ľudí, ktorí budú mať, aj napriek zoseknutej stene kufra, rozumné priestorové pomery. Až tak rozumné, že by sa dalo povedať, že toto môže byť kľudne auto z vyššej triedy.

Lenže na interiérových hrách je dôležité aj presvetlenie, ktoré opticky ešte zväčšuje miesto. To Honda dosiahla pre HR-V príplatkovým, teda skôr vrcholným výbavovým stupňom s panoramatickou strechou. Má dva otvory, ktoré si viete zatemniť. Predný má štandardnú manuálnu roletku a zadný? Zadný je na tom trochu zvláštne. Má držiaky tienidla. Čiže zatemnenie bude znamenať vyberanie sieťky z kufra.

Ale o vzdušnú pohodu interiéru sa stará aj celkom netradičná kombinácia farieb. Väčšina automobiliek dáva tmavé bočnice a stredy sú bledé, tu je to naopak. Bočnice majú čalúnenie bledou formou materiálu pripomínajúceho kožu, ale stredy sú klasické látkové tmavosivé, antracitové, ale majú aj vzor. Takže vlastne všetko vyzerá tak, ako by v peknom aute malo.

No a vpredu sú aj zaujímavé sedadlá. Priznám sa, mne sa ťažšie hľadala poloha za volantom, potreboval by som volant vysunúť ešte viac von a sedadlo by som potreboval trochu nižšie. Ale väčšine postáv budú priestorové pomery sedieť vynikajúco. Honda pri výrobe stavila na jednoduchosť prevedenia. HR-V preto ponúka aj jednoduché ovládanie klasickými tlačidlami na volante, na ktorom je okrem toho, čo vždy aj ovládanie vyhrievania volantu. Vyhrievanie sedadiel má tiež miesto na samostatnom paneli klimatizácie.

A pritom na vrchu prístrojovej dosky rozčlenenej horizontálnym pásom je štandardný displej. Nie je príliš veľký, nie je rozhodne tak veľký ako displej pred vodičom. Vodičove inštrumenty pozostávajú, v HR-V, z klasického ukazovateľa, ale aj z displeja. Čiže kombinácia dvoch prístupov spĺňa všetky požiadavky. Stredový displej HR-V predvádza rozumný informačno-zábavný systém, ktorý síce nevyniká moderným vzhľadom, ale je ľahko ovládateľný a to je ešte dôležitejšie. Ak by ste to chceli vedieť, tak stále môžete využívať aj bezdrôtový Apple CarPlay a Android Auto.

Je to elektromobil, ale aj nie je

Honda stavia teraz automobily tak trochu inak ako donedávna. Predchádzajúca HR-V bola iná, v súčasnej prím hrá vlastne elektrický motor, ktorý väčšinou ide ako hlavný pohonný prvok. Spaľovací motor sa pridáva iba vo vyšších rýchlostiach, alebo pôsobí ako generátor, ak potrebujete akútne zrýchľovať. Týmto je Honda HR-V veľmi jedinečná a dokáže v meste spraviť neskutočné spotreby. Je ale faktom, že pri potrebe väčšieho zrýchlenia motor výraznejšie počuť. Je to aj napriek faktu, že práve odhlučnenie bolo jednou z hlavných tém modernizácie.

HR-V má inak nastavený aj športový režim a celkovo prepínanie pohonov vozidla. Čo to znamená? Znamená to práve, že v akejkoľvek bežnej situácii, okrem toho nutného maximálneho zrýchlenia, je vozidlo tichšie a kultúrnejšie ako bolo doposiaľ. Japonská automobilka vyriešila všetko s ohľadom na spotrebu, dlhú životnosť a komfort. Aspoň to tak spočiatku vyzerá, uvidíme o 10 rokov.

Tento systém pohonu hovorí o rozumnom zrýchlení už od začiatku, lebo využíva hlavne elektrický motor. Veď z nuly na 100 km/h za HR-V dostane za 10,7 sekundy. Toto auto je skôr ale o spotrebe ako o dynamike.

Na diaľnici viete mať spotrebu okolo 6,5 litra a ak opustíte diaľnice a nebudete hnevať vozidlo s permanentne zapnutým spaľovacím motorom pripojeným cez spojku, tak sa viete dostať aj hlbšie. Viete sa dostať do hlbín okolo 4,0 až 4,5 litra pri bežnom jazdení. Mne sa podarilo, na jednej terase, ísť s HR-V za 3,8 litra. Aj to sa s relatívne priestranným crossoverom dá!

A ešte dôležitejšie ako spotreba je, že HR-V z vás nevyrve chrbát. Vozidlo je stavané celkom komfortne, maximálne zadná náprava môže byť trochu tvrdšia kvôli potrebe a aspoň nejakej nosnosti. Ale stále to nie je možné považovať za zlý výsledok.

Honda s hybridom stanovuje ceny rozumne

Ak je celé auto stavané rozumne a s ohľadom na užívateľa, tak si môžeme povedať, že rovnako je stavaný aj cenník. Prečo? Jednoducho preto, že už základná Honda HR-V má vylepšenú výbavu a stojí 30 990 eur. Toto je ale vrcholná výbava, ktorú rozhodne odporúčam kvôli presvetleniu a kvôli špeciálnemu čalúneniu. Vyzerá jednoducho vynikajúco a stojí 37 890 eur, plus príplatok za farbu.

Najväčšou nevýhodou HR-V teda ostáva maximálne použitie hlučnejšieho motora, alebo nahadzovanie zadnej rolety. Ostatné je vlastne výborne vymyslené a spravené. Lenže výborne a veľmi dobre vymyslených áut je na trhu veľa, lebo práve segment B SUV je pre mnohé automobilky ťažiskový. Takže treba rátať s hybridnými modelmi Toyota Yaris Cross, Renault Captur, či Mitsubishi ASX a Nissan Juke. Ale svoje chce v tomto bojí povedať aj Hyundai s Konou a Kia s Nirom.

Honda HR-V 

Motor R4 benzín + HEV
Objem 1498 cm3
Výkon ICE: 79 kW (107 k) pri 6000-6400 ot/min
Elektro: 96 kW (131 k)
Krútiaci moment ICE: 131 Nm pri 4500-5000 ot/min
Elektro: 253 Nm
   
Prevodovka Vlastne žiadna
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4340 mm
Šírka 1866 mm
Výška 1582 mm
Rázvor osí kolies 2610 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1452/418 kg
Batožinový priestor 320/1290 l
Palivová nádrž 40 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 170 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,7 s
Spotreba (WLTP komb.) 5,4 l/100 km
Emisie g CO2/km 122