Sú motorky, pri ktorých strávite viac času leštením ako jazdením. Budú vám ju obdivovať nielen všetci kamaráti, ale aj úplne cudzí ľudia všade, kde s ňou zastavíte. Avšak na dlhší výlet by ste sa s ňou asi nikam nevybrali. Sledovať, ako cestou mušky, blato a kamienky ničia hodiny driny strávené v garáži s jemnou textilnou handričkou v ruke. S inou motorkou si budete užívať extrémne rýchlosti a ostré prejazdy zákrut s kolenom jemne hladiť asfalt na ceste. Sediac, možno skôr ležiac čo najbližšie k nádrži, aby ste telom čo najmenej bránili obtekaniu vetra pre dosiahnutie čo najnižšieho odporu vzduchu.
Honda CRF1100L Africa Twin je iná. Nie je zrodená pre pózovanie pred kaviarňami, ani zdolávanie rýchlostných rekordov na diaľnici, či kopcoch. Bola stvorená pre lovenie dobrodružstiev a zážitkov. Pripravená kedykoľvek a kamkoľvek vyraziť, bez ohľadu na to, ako to je ďaleko. Africa Twin nie je len motorka, je to aj partner na cestách, ale aj prostriedok na zábavu a pôžitok z jazdy. Dostatočne výkonná na bezpečné cestovanie, ale zároveň na ceste výborne ovládateľná.
V červenej farbe Grand Prix Red vyzerá dravo. Rovnako dravo sa jej 1083 cm3 motor s výkonom 75 kW a 105 Nm zahryzne do asfaltu vždy, keď naplno pridáte plyn. V ponuke farieb je ešte Matt Ballistic Black metalíza. Maximálny výkon dosahuje agregát pri 7500 otáčkach za minútu. Pri zrýchlení vždy bude robiť spoločnosť aj príjemná zvuková kulisa vyladeného výfukového systému japonského dvojvalca. Máte pocit, že by sa tých valcov hodilo viac? Prečo ale zvyšovať jej hmotnosť? Veď už aj aktuálnych 226 kilogramov pohotovostnej hmotnosti dokáže v náročnom teréne niekedy potrápiť. Na lovenie zážitkov má však výkonu viac než dosť. Z nula na 100 kilometrov za hodinu zrýchli pod 4 sekundy. A potrebujete sa rútiť na ceste okolo sveta viac ako 200-kilometrovou rýchlosťou? Ak by ste mali meškať na trajekt, budete skôr potrebovať šťastie na kvalitné cesty. Ale aj na tých menej kvalitných sa cíti Africa Twin ako ryba vo vode. Pozor si treba dať na vylievané záplaty na asfaltovej ceste. Na tých bolo počas testu cítiť jemne skĺznutie vždy ako sme po nich prešli kolesom motorky. Lepšie je sa im radšej vyhýbať a spomaliť. Tu ale nie je problém v motorke, ale v rôznom povrchu asfaltu na ceste. Šesťstupňová manuálna prevodovka radí presne a plynulo. K dispozícii je za príplatok aj asistent radenia rýchlosti bez využitia spojkovej páčky a bez potreby zmeny polohy plynovej rukoväte. Rozumiem zmyslu tejto doplnkovej výbavy pri motorkách, ale pri dobrodružnej motorke ako je Africa Twin mi príde prirodzené aktívne radenie rýchlosti s plynulým používam plynu a spojky.
Počas týždňového testu sme spolu prešli niečo cez 1 000 kilometrov, väčšinou po okreskách mimo diaľnic alebo po lesných cestách. A práve pri tejto kombinácii rôznych povrchov sa výborne odhalila jej výborná univerzálnosť. Zvládne rýchle diaľničné presuny, ale aj komfortnú a bezpečnú jazdu v teréne, alebo na štrkovej ceste. Jej hmotnosť pri jazde ani veľmi nevnímate, uvedomíte si ju až keď s ňou budete manipulovať na mieste. Hlavne, ak máte na motorke upevnené veľké boxy zo silného a odolného odľahčeného hliníka. Horný má objem 42 litrov, bočný na ľavej strane 37 litrov a na pravej 33 litrov. Spolu síce vážia len 17,2 kilogramu, ale ich nosnosť umožňuje zvýšiť celkovú hmotnosť motorky o ďalších 26 kilogramov. Všetky je možné odomknúť jedným kľúčom, pričom zámky sú chránené pred znečistením v náročnom teréne plastovou krytkou. Keď už spomínam výbavu, k dispozícii sú do chladného počasia vyhrievané rukoväte. Do hmly sa dajú kúpiť k základným LED svietidlám aj doplnkové originálne hmlové LED svetlá s výkonom 2x11W. Na menšie drobnosti počas cesty môže dobre poslúžiť 4,5 litrový tank bag s transparentným prekrytím na vrchu pre uloženie mapy, mobilu alebo navigácie. Práve tento bol spolu s hliníkovými kuframi doplnkom aj nami testovanej motorky. Kompletná sada práve spomenutých doplnkov vrátane 12V zásuvky a nerezového ochranného rámu sa predáva v rámci sady ALU Superpack v cene 3 390 eur. Aj keď je zásuvka na 12V za príplatok, v základnej výbave je už konektor na USB a dotykový multifunkčný panel TFT 6,5″ s bluetooth audio a Apple CarPlay. Možností na kombinovanie kufrov a doplnkov je v konfigurátore od Hondy niekoľko. Nám sa pri balení na víkendovú cestu osvedčila výbava aj s bočnými kuframi. Treba si na ne len zvyknúť pri nasadaní na motorku. Obaja s kolegom sme si počas prvých jázd pekne narazili a odreli píšťalu na nohe. Po pár dňoch sme sa im už vyhýbali automaticky.
V rámci doplnkovej výbavy zaujala možnosť výberu farebných nálepiek na disky ladiacich s celkovým dizajnom motorky. Je to síce len drobnosť, ale celý život sa skladá z drobných detailov a práve tieto za 69 eur ladia k Africa Twin ako čerešnička na torte. Podobne štýlovo patria k Africe ochranné rámy a už vyššie spomínané hliníkové kufre. Zaujímavým doplnkom môže byť Apple CarPlay. Vlastním mobil s Androidom, takže cez bluetooth sme sa spárovali, ale nemohol som využiť všetky dostupné funkcie. Personalizácia nastavení, na aké sme už roky zvyknutí pri autách, sa nevyhla už ani motorkám. K dispozícii je šesť jazdných režimov. Základný Tour a ešte Urban, Gravel, Off-road a naviac dva individuálne kde si viete individuálne elektronicky povoliť odozvu motora, bŕzd a podvozku.
Cena základnej Hondy Africa Twin začína na 13 790 eurách. Pri voľbe doplnkovej výbavy, ktorá mala okrem hmloviek, ochranných doplnkov motora aj alarmu, kufor a dekoračných nálepiek na kolesách sme zvýšili celkovú cenu o približne 4 000 eur. S takto vybavenou motorkou by sme sa ale nebáli vyraziť na akúkoľvek dobrodružnú cestu svetom. Po týždňovom teste nás Honda dokázala presvedčiť, že dlhoročný vývoj a niekoľko generácií modelu Africa Twin dokáže zvládnuť náročné cestovanie nielen po kvalitných cestách, ale aj mimo nich. Ja som si s ňou užil každý jeden kilometer. Aj mi je trochu ľúto, že sme spolu strávili iba tak krátky čas. Vybrať sa na nej do Álp, Rumunska, alebo vyraziť do Ázie musí byť na Africe nezabudnuteľný zážitok.
Honda CRF1100L
Motor | Kvapalinou chladený 4-taktný 8-ventilový paralelný dvojvalec s odpaľovaním po 270 ° a rozvodom Unicam® |
Objem | 1084 cm3 |
Výkon | 75 kW (102 k) pri 7500 ot/min |
Krútiaci moment | 105 Nm pri 6250 ot/min |
Prevodovka | Manuálna |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 2334 mm |
Šírka | 961 mm |
Výška | 1391 mm |
Rázvor osí kolies | 1575 mm |
Hmotnosť (prevádzková) | 226 kg |
Batožinový priestor | podľa kufrov až 112 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | – km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | pod 4 s |
Spotreba (WLTP) | 4,9 l/100 km |
Emisie g CO2/km | 112 |
Doplnkové informácie:
Brzdy (predné/zadná)
Hydraulické, dva 310-mm plávajúce vlnité kotúče s radiálne uchytenými 4-piestikovými strmeňmi/hydraulická, 256-mm vlnitý kotúč s 2-piestikovým strmeňom, 2-kanálové ABS, vypínateľné na zadnom kolese
Pneumatiky (predná/zadná)
90/90-21M/C 54H (dušová) / 150/70R18M/C 70H (dušová)
Predné odpruženie
45-mm obrátená teleskopická vidlica Showa kartridžového typu, s nastaviteľným predpätím a útlmom, zdvih 230 mm
Zadné odpruženie
Hliníková kyvná vidlica vyrobená z jedného kusu, s prepákovaním ProLink® a tlakovaným tlmičom Showa, s nastaviteľným predpätím a odskokom, zdvih 220 mm