Dá sa povedať, že nové Tourneo Custom sme dostali do rúk v posledné jesenné dni, kedy ešte bolo možné zachytiť farebnú prírodu. Takto pred rokom, možno o mesiac skôr sme testovali staršiu verziu tohto 8-miestneho skoro-osobáku. Vtedy dokonca aj v podobnej výbave a tak si ho môžeme dobre porovnať. Jediný rozdiel bol v prevodovke, tento krát sme mali manuálnu.
Už hneď len keď si pozriete fotky v galérií, všimnete si výrazné odlišnosti v celkovom dizajne dodávky. Vyzerá podstatne luxusnejšie, predná maska, podobná tým z osobných modelov vo výbave Titanium mu krásne sadne. Predok prišiel o veľa plastových častí, ktoré sa buď zmenšili, alebo ich tam ani nenájdete. Možno aj práve preto vyzerá vlajková dodávková loď tak dobre. Významným prvkom sú aj xenónové svetlomety, ktoré v noci svietia super a snáď asi prvýkrát v takejto kategórií dodávok im fungujú správne aj automatické diaľkové.
To už sa pomaly dostávame k tým najväčším rozdielom oproti minulému testu. Tourneo Custom je po novom prepchaté všelijakými asistentmi a novými technológiami. Vyhrievané čelné sklo, či sedačky to už malo aj predtým, no 8-palcový multifunkčný dotykový displej a nový palubný počítač predchádzajúcim kusom naozaj chýbal. Zdá sa, že Ford na pripomienkach zákazníkov zapracoval a prehľadné ovládanie, dostupná navigácia cez CarPlay a celkovo funkčnosť SYNC 3 vás bude baviť. Desať reproduktorov zase tvorí skvelé ozvučenie, ktoré vie prekvapiť. Pri dlhých cestách, ak sa budete nudiť, môžete s Tourneom aj viesť dialóg. Hovorí síce po česky, ale aj plynule rozumie vaše požiadavky.
Palubná doska, volant, budíky, všetko má vynovený vzhľad, no manuálna klimatizácia tu stále je. Vysvetľovali nám to mnohokrát, ale stále sa na to dá povedať jediné, konkurencia automatickú spraviť dokáže. Zase nemôžeme byť až takí kritickí, lebo ovládanie je jednoduché, nič nemusíme hľadať na displeji a, v podstate, úrovne tepla má odstupňované výborne. Nemali sme počas testu potrebu s tým extra stále točiť, ako tomu tak bolo kedysi pri manuálnych klimatizáciách. Raz ste horeli, raz ste mrzli, no toto má už minimálne Ford zvládnuté.
Ďalšia zmena je aj dostupnosť USB nabíjačiek pre pasažierov sediacich vzadu. Na každej strane pri dverách nájdete 2 porty, čo musíme uznať je naozaj dobrý nápad. Tie vpredu, sú predsa len väčšinou vyťažené šoférom a viacero poprepletaných káblov cez seba je nočnou morou nielen vodiča.
Novinkou pri Tourneu Custom je možnosť mať samostatné kožené sedačky, ktoré sa dajú akokoľvek vyberať a prvýkrát ich môžete aj otočiť v protismere jazdy. Skúšali sme to a sadnú si oproti sebe bez problémov vysokí ľudia bez toho, aby sa opierali kolenami alebo si inak zavadzali. Strednú sedačku si môžete sklopiť ako opierku/stolík alebo úplne dať preč. Vtedy máte zase kompletne iný dojem zo sedenia, ale podobných kombinácií je veľa, podľa automobilky až 30. Sklápanie sedačiek je jednoduché, aj keď to nedokážete až tak dobre vykonať jednou rukou. Neprekáža, no nejaký odpal na gombík, umiestnený na niektorej zo strán interiéru by bol už vrchol luxusu. Nemôžeme mať všetko, hlavne pokiaľ sa bavíme o relatívne cenovo dostupnejšej dodávke.
Pokiaľ sú všetky sedačky na svojom mieste, kufor za vami má dĺžku 1032 mm. Zmestíte tam toho veľa, no bočné plasty budú pri ťažšom zaobchádzaní náchylné na poškriabanie. Čo však nemôžeme zabudnúť podotknúť, je chod bočných dverí. Nie sú elektrické, ale idú tak ľahko, že keď ich pustíte, zatvoria sa samé. Schodík uľahčujúci nastupovanie cez bočné dvere ostal nezmenený. Rozdielom oproti Transitu sú stále piate dvere, ktoré sa dvíhajú nahor a dvojkrídle si objednať dodatočne neviete.
Technológie poznačili aj samotnú jazdu a pribudol adaptívny tempomat. Na diaľnice niekedy dobrý pomocník, inokedy prekáža. Presne preto sem inžinieri pridali aj možnosť vypnutia, či. zmeny na klasický tempomat a tá nás niekedy vie potešiť. Na 17-palcových kolesách Tourneo Custom nielen dobre vyzerá, ale aj jazdí. Zimné pneumatiky jazdným vlastnostiam veľa neubrali, zatáča ako sa na Ford patrí a jazda je za každých podmienok stále komfortná. Na diaľnici pri vyšších rýchlostiach nepočuť výrazný hluk, s prevodovkou sa vám radí ako na osobnom aute, zapnete si vyhrievanie sedačky a zabudnete na to, že sa veziete v niečom, čo má celkovú dĺžku 5340mm.
No dobre, ale aj to má dostatočný výkon?! Áno, po novom 170 koní (125 kW ) a 405 Nm z dvojlitrového naftového motora je naozaj dosť. Automobilka udáva kombinovanú spotrebu od 7,6 do 9,1 l/100km. K vrchnej hranici sme sa nepriblížili, priemerne sme mali 8,5 litra. Tento výkonnostný posun pritiahol Fordu určite ďalších zákazníkov. Minimálne troch ľudí, čo nám volali, boli si ho pozrieť a možno k majiteľom aj niekto ďalší pribudne. Dlho sme sa nestretli s tým, že by mala dodávka také ohlasy. Multivan pozná každý, ale aj jeho cenu. Tourneo Custom sa mu tlačí do rajónu a určite oprávnene. Testovaná verzia stojí relatívne dve tretiny toho, čo najlepší konkurent, bez DPH 33 280. Plus nejaké doplatky za farbu, či xenóny a vyšplhá sa stále na nejakých 35-tisíc. To s DPH máme niečo málo cez 40-tisíc, ale stále sa nepribližujeme cene podobne vybaveného Multivanu. V podobnej cene je napríklad Renault Trafic Spaceclass alebo Citroën Spacetourer. Ako bonus je, že aj tu Ford ponúka záruku 5 rokov, ale aj verziu Family so zvýhodnenou cenou, ktorá je aktuálne pre kratšiu verziu L1 29 990 s DPH.
Ford Tourneo Custom
Motor | R4 Common-rail |
Objem | 1995 cm3 |
Výkon | 125 kW (170 k) pri 3500 ot/min |
Krútiaci moment | 405 Nm pri 1750-2500 ot/min |
Prevodovka | Manuál 6 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 5339 mm |
Šírka | 1986 mm |
Výška | 1977 mm |
Rázvor osí kolies | 3300 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 2200/3140 kg |
Batožinový priestor | – l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchosť | 170 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 11,0 s |
Spotreba (WLTP) | 7,6-9,1 |
Emisie g CO2/km | 199-238 |