Ford Tourneo Courier Active

Test Ford Tourneo Courier Active: iMPVérium vracia úder

Hviezdne vojny mám napozerané a pôvodnú trilógiu som videl niekoľkokrát. Ale už to je určitá doba, keby som ich videl naposledy. A rovnako je to aj s MPV. Kedysi tradičná trieda, ktorá poskytovala útočisko rodinám sa postupne vytratila, ale vždy je príjemné vidieť niektorého zástupcu využívaného adekvátne svojmu účelu. Najnovším prírastkom môže byť Ford Tourneo Courier, ktorý svojimi proporciami dokáže nahradiť napríklad aj Ford C-Max, možno aj Grand. Alebo aj Volkswagen Touran, až na tých 7 miest.

Osobná verzia Tournea Courier má iba jednu možnosť z pohľadu agregátu pod prednou kapotou. A nie je to úplne vozidlo na štýl MPV, je to skôr auto, ktoré by malo reprezentovať moderný prístup crossoverov s veľkým priestorom. Darí sa mu to skĺbiť s rodinnými a pracovnými požiadavkami? 

Odhodlanosť z neho srší 

Prvé, čo si všimnete na Forde Tourneo Courier, no najmä na tomto konkrétnom, je nezvyklá farebná kombinácia zelenej karosérie s bielou strechou. Všetko vyzerá až terénne vďaka výbave Active. Automobilka Ford používa označenie Active pre všetky alternatívy, ktoré sú doladené do sveta SUV, prípadne terénnych prepravníkov. Aj keď to tvrdenie znie povrchne a nadradene, nie je vôbec myslené zle. Veď téma Tourneo Courier Active sedí absolútne dokonale.

Veľká horizontálna mriežka chladiča so zaujímavými tvarmi akoby začrela do zámorskej produkcie a čiastočne evokuje veľké pick-uy. Áno, toto je brat aj európskeho Rangeru! V príplatkovej výbave si môžete zvoliť LED denné svietenie, ale svetlá sú akési iné. Majú síce automatické prepínanie, ale sú štandardné halogénové. To je daňou za úžitkové korene, ale hlavne to môže pre niekoho predstavovať výhodu v jednoduchšom udržiavaní.

Ford Tourneo Courier Active

Recept na výborné MPV zvolil model Tourneo Courier vynikajúco. Má totiž dvojicu štandardných dverí a dvojicu posuvných na bokoch. Vďaka nim vaše deti neotrieskajú autá okolo. Ale autá okolo môžu stále vaše auto otrieskať, takže je to len polovičná výhra. No a vzadu? Dozadu by som si prial dvojkrídle dvere, lebo dokážu ponúknuť jednoduchšie nakladanie a manipuláciu v sťažených a stiesnených podmienkach. Ale pre Tourneo Courier sú len výklopné. Iné mať nemôžete. A naviac sú bez elektrického ovládania, takže pri zatváraní musíte poriadne šľahnúť, aby ste to dali na prvýkrát bez prechytávania za hranu.

Výzor vonkajšieho karosárskeho elementu vozidla hodnotím ako výborný. Vidno na ňom veľkosť, ale veľkosť aj trochu maskuje. Iste sú za tým aj zliatinové disky s väčším priemerom, ale interiérové rozmery umne schováva nátura terénnejšieho prevedenia. A je to cool!

Tourneo Courier šliape na päty modelu Grand C-Max

Pozrime sa do interiéru a Začnime rovno pri tom, čo je pre veľa ľudí najdôležitejšie. Batožinový priestor má objem až 570 litrov, čo možno považovať za vynikajúci základ. Kedysi sa podobným objemom batožinového priestoru pýšil predaji Citroën Berlingo a Peugeot Partner. Tie spôsobili práve v podobných derivátoch úžitkových vozidiel absolútnu revolúciu. Od roku 1996 je dvojpriestorová karoséria štandardom segmentu.

A ak je v kufri dostatok miesta, tak nad hlavou zadných pasažierov je až príliš. Keď si sám za seba sadnem, tak dokážem mať takmer vystretú ruku nad hlavou a na kolená mám stále rozumný priestor. Určite si v ňom budú viac svoje životné elementy riešiť deti, ktorým bude až príliš veľký. Trošku mi síce chýba lakťová opierka na zadných sedadlách, ale nie je nutná.

Ford Tourneo Courier Active

Hlavne, že je lakťová opierka na prednom sedadle. Naschvál píšem v singulári, lebo dve opierky tu nie sú. Je iba jedna pripevnená o vodičové sedadlo a nastavuje sa akýmsi pukaním. Koľkokrát puknete, taká výška opierky zostane! Predné sedadlá získali rozumnú formu mäkkosti, pričom v nich zvládnete aj dlhšiu trasu bez problému. Povedal by som, že sú dokonca lepšie ako niektoré sedadlá podobných vozidiel od koncernu Stellantis.

Prístrojová doska modelu Tourneo Kuriér už nabrala moderné tvary a jediným retro prvkom je azda lišta s horizontálnymi vrúbkami ťahajúca sa od štartovacieho tlačidla až po výduch pri spolujazdcovi. Celkom retro je, našťastie, aj volant s klasickými tlačidlovými ovládacími ostrovčekmi. Tourneo Courier využíva štvrtú generáciu systému Sync, ktorý v sebe skrýva aj ovládanie klimatizácie. Všetko je prehľadné a použiteľné, akurát by som asi rád videl viac tlačidiel samostatne. Jednozónová automatická klimatizácia sa totiž nastavuje trochu zložitejšie. Ale zrkadlenie mobilov zložité nie je vôbec. Práve Sync4 je jedným z najrozumnejších systémov aj pre úplných laikov. 

Mocný, ale s malým srdiečkom

Znova začnem historickým okienkom. A znova je to Citroën Berlingo. Pamätám si, že prvý naftový motor, ktorý tento úžitkový automobil pretavený do osobného prevedenia mohol mať, bol 1,9-litrový hladký dízel s výkonom 51 kW (70 k). To už dávno nie je pravda a aktuálne sú výkony omnoho vyššie. Tento Ford Tourneo Courier Active má výkon 92 kW (125 k), ale ťahá ich z malého benzínového trojvalca. Objem je takmer presne 1 liter, ak by ste to chceli vedieť. Ale je to logické a v úvode som túto situáciu už načrtol. 

Na výber máte z automatickej 7-stupňovej prevodovky s dvomi spojkami, alebo môžete zvoliť 6-stupňový manuál. Ak sa správne pozriete na tradičnú páku, tak viete, že toto je práve automat. Automat so 7 prevodovými stupňami, ale pekným a príjemným radením. Neduhy dvojspojkových automatov vlastne nemá, chýba mi azda len možnosť manuálneho režimu, prípadne radenia pádlami pod volantom. Zatiaľ teda dobré, nie?

Ford Tourneo Courier Active

Niekomu možno bude menej vyhovovať tuhšia zadná náprava, ktorá má na určitých povrchoch tendenciu poskočiť. Dajte ale do kufra dve vrecká cementu a máte príkladné komfortné vozenie. Vôbec nepotrebujete žiadne ďalšie úpravy nastavenia tlmičov. Toto má byť jednoduché auto a v jednoduchosti je krása. Rozhodne je jednoduchý na údržbu aj podvozok, ktorý naozaj zvláda aj prevoz ťažších predmetov po sklopení zadných sedadiel. Škoda, že sedadlá nie sú nejakým spôsobom viac rozdelené ako na štandardné 2/3 a 1/3. Toto ale do jazdných vlastnosti rozhodne nepatrí.

Veľké auto a malý motor môžu vzbudzovať trochu obavy o spotrebu. A obavy sa aj môžu naplniť. Veď všetko záleží od toho ako s autom jazdíte. Keď jazdíte naozaj rozumne, tak viete držať spotrebu kľudne medzi 5 až 6 litrami, ale rýchly presun po diaľniciach môže znamenať aj dvojnásobok týchto hodnôt. Myslím tým, samozrejme, nemecké diaľnice, pri priemernej rýchlosti 140 km/h. Inak je Tourneo Courier adekvátne komfortné a adekvátne spotrebovo nadané. Veď má vlastne úplne rozumnú a prijateľnú spotrebu. Priateľnú na veľkosť auta, samozrejme. Veď viem, že litrový EcoBoost v menších autách jednoducho žerie menej. Veď sú ľahšie a majú menší odpor vzduchu.

MPV nevymreli, len sa zmenili 

Ford Tourneo Courier Active bude výborným autom pre tých, čo nemajú v svojom dosahu príliš veľa diaľnic a chcú mať obrovské auto za rozumné peniaze. Obrovské zvnútra, malé zvonka, keďže má dĺžku len 4 343 milimetrov. Pritom ukazuje, že má všetky kvality potrebné do tohto segmentu. Dokonca má aj masívnu policu nad prednými sedadlami, do ktorej keď niečo dáte, tak na to zaručene zabudnete.

Veľkou výhodou pre Ford Tourneo Courier Activ bude určite aj cena. Keď sa budete snažiť akokoľvek, tak sa nedostanete nad 30 000 €, ani s príplatkovou výbavou. Za takto veľké rodinné auto je to úplne bezproblémová cena. Veď tento kus, najmä prevedenie Active, je so správnou farbou ideálnym rodinným auto, čo sa na parkovisku nestratí. Len si pre výbavu Active nezabudnite priplatiť za automatickú klimatizáciu, tých 250 eur stojí za každý cent.

Ford Tourneo Courier Active

Motor R3 benzín
Objem 999 cm3
Výkon 92 kW/125 k pri  6000 ot/min
Krútiaci moment 200 Nm pri 1750 ot/min 
   
Prevodovka 7-stupňová automatická DCT
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4343 mm
Šírka 1813 mm
Výška 1836 mm
Rázvor osí kolies 2692 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1400/625 kg
Batožinový priestor 570/2162 l
Palivová nádrž 45 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 1750 km/h 
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,2 s
Spotreba (WLTP) 7,2-7,3 l/100 km  
Emisie g CO2/km 163-167