Ford Ranger Wildtrak X

Test Ford Ranger Wildtrak X: Aj na pláž, aj hocikam

Máloktoré auto má na našom trhu toľko výbav ako Ford Ranger. Každý si z nich vyberie. Je ich totiž až 8, vrátane najdrsnejšieho prevedenia Ranger. Ale to druhé najdrsnejšie nebude určite Platinum. To je zamerané až príliš komfortne. To druhé najdrsnejšie sa skrýva za označením Wildtrak X a pridáva ku výbave Wildtrak niekoľko zaujímavých prvkov, najmä z pohľadu podvozku.

Veľkým prekvapením je, že Wildtrak X je v ponuke iba s dvojlitrovým motorom s dvomi turbami. Motor V6 v ňom mať nemôžete. Vtedy by úplne prevalcoval predaje všetkých ostatných verzií. Lebo by bol najlepšou alternatívou, ktorá by často liezla do rybníka aj práve najvýkonnejšiemu modelu Raptor.

Ranger Wildtrak X je neprehliadnuteľný

Takéto prevedenie si kúpite ak nechcete zapadnúť do davu. Oranžovo-žltá farba je totiž tak extrémna, ako bývala kedysi na Focusoch ST. Toto prevedenie je iné už zďaleka a farba je vlastne nástupca oranžovej, ktorú mal predchádzajúci Wildtrak. No a Ranger Wildtrak X je trochu iný od ostatných verzií. Od prevedenia Platinum sa líši aj predným nárazníkom a mriežkou chladiča. V tomto kuse sú naviac priplatené prídavné diaľkové svetlomety priamo v céčku pôvodných LED svetiel.

Wildtrak X sa odlišuje aj iným podvozkom. Má tlmiče Bilstein, ale zároveň má aj zvýšenú svetlú výšku a rozšírenú karosériu. Je to približne o 30 mm každým smerom, teda šírkovým, aj výškovým, ale nemáte pocit, že by auto úplne vyčnievalo. Vyčnieva kvôli tej žlto-oranžovej a vyčnieva aj kvôli použitiu diskov s priemerom 17 palcov a pneumatík s AT špecifikáciou. Pri týchto pneumatikách býva väčšinou vyššia hlučnosť na diaľnici, ale General si s tým poradil s gráciou a Ranger Wildtrak X nie je príliš hlučný ani pri rýchlych presunoch.

Ford Ranger Wildtrak X

Čo je ešte dôležité vylepšenie tohto modelu oproti všetkým ostatným Rangerom je posuvný Sportsbar v zadnej časti, ktorý má zabudovaný výklopný tretí strešný nosič. Prvý a druhý vytvoríte jednoducho a rýchlo otočením časti pozdĺžnych nosičov. Takto nepotrebujete žiadne doplnkové priečniky ku vozidlu, stačí dám vedieť ako na to. Sportsbar s posúvaním a rozložiteľné strešné lišty sú za príplatok 2 868 eur s DPH a musíte si ich doplniť.

A tým zaujímavosti auta nekončia. Na blatníku vzadu sú predsa schodíky pre lepší prístup ku ložnému priestoru a ten je zase prekrytý príplatkovou roletou za 2 988 eur s DPH, ktorá dokáže celkom slušne izolovať proti vode a batožina nie je vystavená živlom tak ako pri iných modeloch. Zvonka sa nedá Fordu Ranger vôbec nič vytknúť, má dokonca aj ťažné zariadenie na 3,5 tony. Potiahne rovnako veľa ako Ranger s trojlitrom.

Kabína je priestranná, ale kufor štandardný nemá

Pohľad do interiéru odhalí špeciálne poťahy s nápisom Wildtrak na chrbtovej časti, ktoré sú čiastočne z reálnej a čiastočne zo syntetickej kože. To ale znamená jediné. V lete vám veľmi bude chýbať ventilácia, lebo sa v nich budete celkom potiť. Chrbát sa bude určite a asi aj zadok. To všetko ale dokážete autu prepáčiť, lebo má celkom rýchlo a dobre fungujúcu klimatizáciu so samostatným ovládaním pod veľkým portrétovo orientovaným dotykovým displejom.

Keď už som načal displej, ten je fakt masívny a využíva najnovšiu generáciu systému Sync 4. Nech je akokoľvek dobrý, stále je vynikajúcou správou použitie samostatného panelu pre vzduchotechniku. Interiér zjavne navrhoval niekto, kto už v pick-upoch sedel a potreboval niektoré dôležité ovládacie prvky a odkladacie priestory stále pri sebe. Preto je páka radenia prevodovky posunutá na stranu a vedľa nej sú držiaky na poháre. Lakťová opierka je priam masívna a pred radiacou pákou je zase priestor na hranolky. Nie, nevymýšľam si, v odkladacom priestore je ikona zobrazujúca práve klasické papierové obaly na tieto a v oleji vysmažené hranolové grule.

Ford Ranger Wildtrak X

Odkladacích priestorov je vnútri optimálne množstvo. Dokonca sa zopár dá nájsť aj pod zadným výklopným sedákom a za zadnou výklopnou účasťou operadiel. Tu platí znova jedna známa pravda, ak nemáte vzadu roletu a odklopíte lakťovú opierku, tak vám do interiéru bude prenikať omnoho viac hluku. Za sedačky ale v tomto prípade nič nedáte, lebo Ranger Wildtrak X disponuje aparatúrou Bang & Olufsen, ktorá má v týchto priestoroch subwoofer a zosilňovač. Maximálne sem umiestnite tašku s notebookom, ale opatrne, aby ste počítač nepopučili.

Ale naspäť dopredu, tým, že vzadu je dostatok miesta a ložná plocha sa dá použiť ako batožinový priestor, je toto ideálne auto na každú príležitosť. Na každú, pri ktorej máte kde zaparkovať a máte dlhšie parkovacie miesta. Ovládanie a výhľad z auta sú výborné a vlastne sa s ním jazdí ako s obyčajným SUV, nie ako s masívnym pick-upom. Sedadlá dokážu odovzdať určitú dávku komfortu, takže ani dlhé presuny nie sú úplne únavné pre chrbát a vodič má veľmi schopnú ergonómiu, všetko má na dosah a nič nemusí zbytočne hľadať. Zaujímavé je, že ak auto vypnete a máte zaradený režim Drive, prípadne iné, tak sa páka sama postupne do parkovacieho nastavenia.

Dvojliter s funkciami

Ford Ranger Wildtrak X má pohon e-AWD a má tiež niekoľko režimov, z ktorých môžete voliť tlačidlami otočnom prepínači. Môžete zvoliť pohon zadných kolies, automatické pripájanie predných, pevné pripojenie predných s vysokým prevodom a pevné s redukovaným prevodom. Okrem toho si viete zvoliť niekoľko rôznych prednastavených režimov, ktoré už automaticky pripájajú nápravy podľa toho, ktoré kedy potrebujú. Vedľa otáčaním nastaviteľných režimov sú ešte štyri tlačidlá. Jedno zapína špeciálny terénny režim na displeji, v ktorom si dokážete zapnúť aj terénne zmenšenie polomeru otáčania Trail Turn. To sa deje pribrzďovaním vnútorného zadného kolesa v zákrute na sypkejšom povrchu. Takisto viete využiť prednú kameru pri prejazde prekážok s horizontom v rovnakom štýle displeja.

V teréne sa Ranger Wildtrak X určite nestratí aj vďaka pneumatikám. Na nich si ale treba dávať pozor, keď trochu spŕchne. Sú náchylné na kĺzanie omnoho skôr ako pneumatiky, ktoré som skúšal na Ranger Platinum. Platinum má prudko cestné a zase sa nehodia do terénu. General Grabber AT3 sú vlastne optimálnym kompromisom pre akékoľvek jazdenie.

Ak by som bol veľmi kritický, tak by som povedal, že sa občas tento pick-up správa trochu grobiansky z pohľadu komfortu jazdy. Je to ale kvôli tomu, že vzadu musí odviezť 1 tonu a aj kvôli tomu, že má špeciálny podvozok. Práve špeciálny podvozok vo Wildtrak X funguje vynikajúco na nespevnených cestách a na nich mám pocit, že čím rýchlejšie idem, tým je auto komfortnejšie.

Ford Ranger Wildtrak X

Ford Ranger Wildtrak X je ale celkom dobre použiteľný aj na spevnených cestách. Možno som trochu kritizoval komfort, ale to je v porovnaní s rýdzo SUV vozidlami. Dokonca tu ani necítiť, že je tento pick-up postavený na ráme. Kooperácia Fordu s Volkswagenom sa zjavne podarila a práve tieto pick-upy patria k tým najlepším, teda sú najlepšie v európskom pick-upovom segmente. Majú totiž stále dostatok komfortu, aj napriek môjmu pípaniu a jediné, čo by ešte mohlo parametre posunúť vyššie je použitie vzduchového odpruženia. Lenže to sa v európskych pick-upoch nenosí, tie sú výlučne pracovné. Keď Ranger Wildtrak X porovnám s inými pick-upmi, tak je výborný, ale v momente ako ho porovnám napríklad s veľkými SUV, tak trochu stráca, čo je celkom logické.

No a teraz to hlavné, pod kapotou je dvojliter. Je celkom malý na to, ako je auto mohutné, ale je stále umiestnený pozdĺžne. Je dokonca dlhší ako motor V6, ale to už si vie každý sám vysvetliť. Dvojliter v tomto aute s dvomi turbami má 151 kW (205 k), ale krútiaci moment vrcholí hodnotou 500 Nm v intervale od 1750 do 2000 otáčok. Motor je autu adekvátny, čokoľvek slabšie by sa do výbavy Wildtrak X nehodilo. Čokoľvek slabšie by bolo reálne slabé a motor V6 v tomto prípade byť nemôže. Aká je výhoda mať štvorvalec oproti V6? Jednoducho taká, že spotreba je nižšia. Ja som vedel jazdiť kľudne do 9 litrov, ale diaľnice ma posúvali smerom vyššie. Celkový týždenný priemer za viac ako 1 000 km sa mi dostal na 9,9 litra nafty na sto kilometrov. Za toľko nedokáže jazdiť ani štvorvalec od Toyoty.

Ktorú verziu zvoliť?

Na výber je osem výbav. Ranger Raptor je ultimátny, vynikajúci, ale zároveň s 3,5-litrovým šesťvalcom na benzín celkom nákladný na každodenné jazdenie. Má svoje výhody, ale omnoho viac sa budú na cestách objavovať prevedenia Wildtrak X. Ranger s touto výbavou je úplne optimálny a ak oželiete vetrané sedadlá, či dva valce naviac, tak je úplne najlepším prevedením zo všetkých. Aktuálne stojí toto auto už veľmi rozum rozumných 57 350 € s DPH, čo predstavuje zníženie ceny o približne 3 700 € oproti pôvodnému uvádzaciemu cenníku.

Ak cítite v teste zaujatosť, tak máte pravdu, toto auto sa mi nesmierne páči a myslím si, že by som ho s tou posuvnou roletou vzadu vedel využiť úplne bez akýchkoľvek kompromisov. Kompromis by zjavne nastal len v momente, kedy by som sa rozbehol parkovať do mesta. V meste by mi asi vadila dĺžka 5 350 milimetrov a šírka 1 910 milimetrov. Nie som z tých, čo na debila zaparkujú hocikde s výstražnými blikačmi.

Ford Ranger Wildtrak X

Motor R4 nafta
Objem 1996 cm3
Výkon 151 kW/205 k pri 3750 ot/min 
Krútiaci moment 500 Nm pri 1750-2000 ot/min
   
Prevodovka Automatická 10-stupňová
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 5350 mm
Šírka 1910 mm
Výška 1916 mm
Rázvor osí kolies 3170 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 2380/940 kg
Batožinový priestor – l
Palivová nádrž 80 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 180 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,5 s
Spotreba (WLTP) 10,4/100 km
Emisie g CO2/km 271