Ford Kuga len pred pár týždňami dostal modernizačný balík s novým tvarom prednej časti a hlavne s iným interiérom. Pre tých, ktorí nie sú úplne fanúšikmi ovládania všetkého cez displej je stále ešte v ponuke pôvodná verzia Fordu Kuga tretej generácie. To znamená, že ešte stále môžete mať tretiu generáciu s klasickým ovládaním klimatizácie a s trochu menším displejom. Vadí to, že nemá väčší displej a len lištu miesto klimatizácie? Práveže vôbec.
Ford Kuga sme už vyskúšali vo viacerých verziách a teraz prichádza tá najvýkonnejšia, tá, ktorá je na pomyselnom vrchole v cenníku a na vrchole vo všetkých ostatných parametroch. Akurát ja to mám tak, že pre mňa vrchol znamená štvorkolka s obyčajným hybridom, keďže tá je ešte univerzálnejšia. Áno, plug-in hybrid nemôže mať štvorkolku, ale v tomto prípade vôbec nechýba. Je to jednoducho inak zamerané auto.
Kuga s výbavou ST-Line
Aktuálne si môžete kúpiť viacero verzií Fordu Kuga. Buď si zvolíte štandardnú klasiku, alebo zvolíte športovejší dynamický charakter vďaka lakovaným nárazníkom s iným tvarom. S lakovanými prvkami verzie ST-Line vyzerá Kuga omnoho kompaktnejšie a dynamickejšie. Bez nich zase vyzerá terénnejšie. Takže je na vás, čo od auta požadujete. Ak chcete aby auto vyzeralo veľké, ale pritom bolo rovnaké ako bežné SUV, tak voľte štandardnejšiu tvár s plastovými lemami a širokou chrómovanou maskou chladiča.
Ale ku najvýkonnejšej verzii sa akosi, podvedome, viac hodí práve balík ST-line, dokonca ST-Line X s obrovskými 20-palcovými zliatinovými diskami v ďalšom balíku nazvanom jednoducho sada Black. Práve o tie som mal najväčší strach pri parkovaní a sklápal som. pri obrubníkoch, nielen ľavé, ale aj pravé spätné zrkadlo, alebo skôr naopak. Disky vyzerajú fantasticky, ale sú celkom nepraktické hlavne kvôli bezpečnosti. Už na nich bolo niekoľko bojových detailov označených od betónových protivníkov.
Ale farba, tá sa podarila! Perleťová biela ku ST-Line balíku a sade Black naozaj sedí a hodí sa aj ku natiahnutým predným svetlám. Ak sa o Kii ProCeed hovorí ako o Porsche Panamera s nízkym rozpočtom, tak Kuga musí byť minimálne Porsche Cayenne s nízkym rozpočtom. Veď tvary sú veľmi podobné. Aj jedno je SUV, aj druhé je SUV. Dobre šialená úvaha, však!
Ford Kuga v tejto verzii využíva automatické prepínanie Full LED diaľkových svetiel, nemá ešte maticové svetlá ako najnovšia alternatíva, ktorá sa na trh dostane, predpokladám, že až tak o trištvrte roka. Na jeseň ju tu máme, možno až na prelome rokov. Ale jednu vec treba vyzdvihnúť. Ford vytiahol do boja mechanický ochranný systém dverí.
To znamená, že pri každom otvorení sa uvoľní malý klobúčik, vďaka čomu vyskočí, na druhej strane, na hranu dverí ochrana. Jedinou nevýhodou je, že táto ochrana nie je ochrana pre vás. Je primárne ochranou pre všetkých okolo avšak všetci okolo môžu byť kľudne kreténi, ktorý vám bez akéhokoľvek rozmýšľania šľahnú svojim rohom dverí bez ochrany do vášho boku a vtedy je jedno, čo vy máte vo dverách.
Kuga nevyzerá veľká, ale vnútro hovorí inú story
Povedzme si to priamo, Ford Kuga nevyzerá až tak veľký ako je. Vyzerá maximálne ako konkurencia SEATu Ateca, ale pritom je takmer veľký ako Škoda Kodiaq. Má trošku cez 4,6 metra a v interiéri to je vidno. Batožinový priestor má totiž objem až 612 litrov a to aj v prípade plug-in hybridu. Môže za to fakt, že baterka je umiestnená niekde na spodu, čo vidno zboku na zníženej svetlej výške.
Čarovať s kufrom sa dá aj pomocou posuvných zadných sedadiel. Dajú sa nielen posúvať, ale môžete naklapať aj ich operadlá, čím môžete meniť priestorové pomery a transportné možnosti auta. Toto tiež hovorí o príslušnosti k vyššej triede viac ako samotný prvý dojem. To zase znamená, že na zadných sedadlách bude vždy dostatok priestoru pre pasažierov. A ak by ho bolo až príliš, môžu si cestujúci posunúť troška dopredu celé sedadlo. Je ale rozdelené iba na dve časti 60:40.
No ale aj tak to pravé, čím sa Kuga môže chváliť je vpredu. Sedadlá sú prekvapivo komfortné s náznakom športovosti, ale ten náznak je najmä vo forme stvárnenia čalúnenia. Kuga ST-Line v tomto prevedení má totiž kombináciu kože a alcantary. Kuga ST-Line predvádza celkom klišé prešívanie červenou niťou. Rovnaká niť je aj na volante a tu pripomína športovosť výraznejší veniec. Inak športovosť dominuje v obkladových lištách. Prezentujú sa karbónovou štruktúrou.
Prepínanie prevodovky Ford zvolil veľmi zaujímavo kolieskom, ale k tomu prišiel už v začiatkoch používania 8-stupňovej prevodovky vo Focuse. V Kuge, najmä tejto hybridnej a plug-in hybridnej ovláda otočný prepínač hlavne elektronické CVT. No a aj keď to tak nevyzerá, pozitívnou správou je použitie systému Sync 3. Síce modernizovaná verzia prinesie Sync 4 aj s možnosťou bezdrôtového zrkadlenia mobilných telefónov, ale tu stačí aj to drôtové a displej je optimálne veľký tak, že keď si ruku zavesíte o vrch telesa, tak palcom dokážete dosiahnuť do každého bodu.
Plug-in hybrid je o nabíjaní, ako vždy
Ford Kuga figuruje v ponuke teda s viacerými možnosťami pohonu, stále má benzínový trojvalec, stále má full hybrid, stále ma dokonca aj, v súčasnej ponuke ešte rozumnú naftovú 1,5-litrovú štvorvalcovú alternatívu. Ale okrem full hybridu je k dispozícii aj plug-in hybrid, aj keď s pohonom iba prednej nápravy. Veď batéria znemožnila montáž kardanu a zadného diferenciálu. Samotná Li-Ion batéria v tomto aute má kapacitu 14,4 kWh.
Pozrime sa ale najskôr na výkony, Kuga rozhodne vyzerá rýchlejšie ako reálne je. Aj napriek výkonu 165 kW (225 k) je zrýchlenie 9,2 sekundy na stovku, čo sa dá porovnať s full hybridom s pohonom prednej nápravy (9,1 s). Aj tu spaľovaciu časť vozidla a zabezpečuje 2,5-litrový radový štvorvalec bežiaci v Atkinsonovom cykle. Celkový výkon je poznať a auto sa rozbieha slušne najmä v prípade športového režimu. Ale vy chcete aj rozumný dojazd. Ten je trochu diskvalifikovaný menšou nádržou s objemom iba 45 litrov. Bežne má full hybrid až 54 litrov.
Ja som auto skúšal v treskúcej zime, čo znamenalo teploty nezriedka atakúce -10 stupňov Celzia, ale aj sneh a celkovo počasie, ktoré sa dá nazvať jediným slovom. Hnusné. V takom prípade som po nočnom nabíjaní zvládol prejsť na batériu 35 km. Je to málo? V porovnaní s klasickým údajom v tabuľke, hovoriacom o 56-68 km, určite, ale s ohľadom na dané podmienky je to asi akurát.
No a ak som nejazdil s nabíjaním, tak som vedel stále spotrebu držať do 7 litrov benzínu na 100 km. Vlastne toto je v Kuge cesta. Plug-in hybrid je fajn, ak máte kde nabíjať, ale v momente, že by ste zvažovali nabíjanie samotné, tak vedzte, že existuje aj full hybrid, čo má väčšiu nádrž a prejde až 900 km na jej naplnenie. Plug-in hybrid s elektrickým pohonom bude ale stále lacnejší na prevádzku. Veď aj ak by ste na nabitie batérie prešli len 33 km, tak by to znamenalo, že máte zruba 8 € na 100 km.
Aj keď menej komfortných a pri nabíjaní doma, ale zruba takto to ešte stále vychádza. Samozrejme na bežných stojanoch by to bolo eur až 9. Ale je to ako keby ste mali klasickú spotrebu 6,5 litra. Vlastne, to mi nevychádza. Hlavne mi to nevychádza v zime. Spotreba by sa dala ešte zmenšiť použitím menších diskov a reálne by prispel tento skok aj komfortu. Nehovorím, že Kuga nie je komfortná, ale kombinácia ST-Line podvozku a 20-palcových diskov je trochu tuhšia ako by som čakal od podobne veľkého SUV, športové naladenie má priority inde, jazdí predsa famózne!
Hodnota za peniaze?
Foed Kuga aktuálne stojí s full hybridom úplne rozumné peniaze, lebo je vo výpredaji za zvýhodnenú cenu. A to už nie je veľa, Fordy Kuga sú extrémne lacné v porovnaní s tým, čo v triede kúpite bežne. Full hybrid ale v tejto akcii Trendy nie je a s inou akciou stojí od 38 190 eur. Takto vybavená verzia sa dostala pred hranicu 48-tisíc eur. Stále je to ale menej ako väčšina, čo trieda ponúka a čo sa v nej dá kúpiť.
S Kugou PHEV máte v zime síce obmedzený dojazd na nabitie pri absolútne nesprávnych podmienkach, ale to je záležitosť každého jedného podobného systému.
Ford Kuga ST-Line PHEV
Motor | R4 benzín+elektromotor |
Objem | 2488 cm3 |
Výkon | Benzín: 111 kW (152 k) pri – ot/min Elektro: 97 kW (131 k) Celkovo: 165 kW (225 k) |
Krútiaci moment | Benzín: 200 Nm pri – ot/min Elektro: – Nm Celkovo: – Nm |
Prevodovka | Automatická eCVT |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4626 mm |
Šírka | 1882 mm |
Výška | 1690 mm |
Rázvor osí kolies | 2710 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1769/2320 kg |
Batožinový priestor | 612 (575 dojazdovka)/1481 l |
Palivová nádrž | 45 l / 14,4 kWh |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 196 km/h (EV 135 km/h) |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,2 s |
Spotreba (WLTP) | 0,9-1,3 l/100 km (dojazd na nabitie 56-68 km) |
Emisie g CO2/km | 21-29 |