Na Ford Tourneo Connect sa akosi zabúdalo v rámci trhu malých úžitkových vozidiel na prepravu posádky. Ale po facelifte získal tento model výrazné výhody, medzi inými aj cenové a pri konfigurovaní sa s konkurenciou dokážete dostať na vyššie sumy ako má práve tento model. Nová cenová politika sa teda určite prejaví na tom, ako sa rozšíri na cestách.
V ponuke modelu je niekoľko verzií. Tie s terénnymi vizuálnymi prvkami nesú označenie Active a podobne ako štandardné majú dve dĺžky. Krátka a dlhá sa líšia 40 centimetrami, ktoré pribudli na rázvore a znamenajú teda viac priestoru pre pasažierov. A tiež lepšie nasadanie, vďaka väčším bočným dverám.
Nie je to dodávka
Aj keď Tourneo Connect bez pochýb vychádza z úžitkovej verzie Transit Connect, v prípade verzie Active je táto spojitosť menej viditeľná. Už by sa mohlo zdať, že Ford spravil samostatný sedemmiestny model pre početné rodiny. Vlastne, počkať, aj takéto modely má automobilka v ponuke. Connect však zaujme, aj vo verzii Grand, veľmi kompaktnými rozmermi.
Má síce dĺžku 4 825 milimetrov, ale to vyzerá veľa len na papieri. Reálne nemá problém kdekoľvek zaparkovať. Štandardné parkovacie miesta zvláda úplne bez akýchkoľvek problémov. Bonusom pri tesnom parkovaní kolmo na obrubník je nielen výrazné plastovanie spodných častí nárazníka, ale tiež použitie bočných posuvných dverí vzadu na oboch stranách.
Praktickosť karosérie zvonka je celkom logická. Práve základ v dodávkovom aute predurčuje to, aby bolo auto naozaj použiteľné v každom prípade a v akejkoľvek situácii nielen v meste, ale aj mimo neho. Preto je predná, motorová, časť krátka a najviac miesta je pre tovar, alebo, v tomto prípade, pre pasažierov. Bohaté presklenie podporuje pocit veľkého priestoru v zadnej časti.
Verzia Active sa teda od ostatných líši plastovými lemami spodku karosérie a zliatinovými diskami. Avšak drsnejšie vyzerajú aj oba nárazníky, čo autu dáva nezameniteľnú vizáž. Toto auto naozaj vyzerá, že chce ísť aj trochu do terénu, alebo dokáže zastaviť v meste bez poškodenia nad obrubníkom. Dá sa asi s prehľadom povedať, že na Connect sa drsnejší vzhľad hodí a stojí za to zvážiť príplatok 2 100 eur oproti výbave Titanium. Vo výbave je však naviac navigácia, nielen spomenuté plasty.
Sedem bezproblémových, nemusí byť statočných
Toto auto je stvorené na jedinú vec. Teda okrem toho, že spomedzi podobných dodávok vyzerá elegantne. Je stvorené na prevoz pasažierov a to spĺňa dokonale. Spravili sme taký test. Všetkých 7 miest obsadených a výlet na približne 200 kilometrov. Nikto nenadával, dokonca ani na poslednej lavici v treťom rade. Lavica je však zlé slovo. Sú to vlastne dve samostatné sedadlá.
Nastupovanie do naozaj slušne veľkého tretieho radu je optimálne cez pravé posuvné dvere, lebo napravo sa samostatne sklápa jedno sedadlo. Zvyšok je jeden celok. Veľmi zaujímavo Ford vyriešil aj čo so sedadlami ak treba veľa priestoru. Zložia sa a aj tretí rad má na výšku tak 8 centimetrov. Vyberať ho nemožno. To je však logické, lebo ak chcete päťmiestne auto, tak stačí zvoliť inú verziu v cenníku. Veľké prekvapko v cenníku je pri cene dvoch miest v kufri. Stoja iba 500 eur s daňou. Cool!
V každom ohľade však Tourneo ponúka dostatok miesta. Nad hlavou nebude mať problém naozaj nikto a menší batožinový priestor ostáva aj pri siedmich sedadlách. Má objem 322 litrov, čiže ako súčasná Fiesta. To vôbec nie je zlé. So sklopeným tretím radom je to 1529 litrov. To je však až po strop. Ale stále super. Vlastne toto je asi hodnota verzie bez sedadiel, ale koľko môže mať Tourneo Connect so sklopeným tretím radom naložený do úrovne okien? Takých 700 litrov úplne spokojne. Vzdušnosť a priestrannosť podporuje aj bohaté presklenie, v tomto prípade, doplnené o strešné fixné okno. Nepotrebujete ho, ale chcete ho. A je v základnej výbave verzie Active!
Vpredu je všetko po ruke, ale to hlavné je, že Tourneo Connect má výborné sedadlá. Ani po 500 kilometroch nemá vodič chuť vystúpiť, vytrhnúť si chrbticu a podať si prihlášku do niektorej z pofidérnych politických strán. Ako negatívum sa môže javiť malý dotykový displej. Ale opak je pravdou. Je výborný. Systém SYNC3 funguje perfektne, dokonca je auto vybavené aj prepojením s mobilom FordPass. S ním zamknete, odomknete, nájdete auto, vlastne všetko, čo potrebujete. Prečo je teda menší displej výborný? Lebo má dobré rozlíšenie a ak si ruku zavesíte na vrch displeja, tak dokážete všetko bezproblémovo ovládať.
Jedine naftový
Pod kapotou nie je toho veľa na výber. Vlatne Grand Tourneo má len jedinú možnosť. Tou je 1,5-litrový naftový štvorvalec, ktorý má 88 kW (120 k) a 270 Nm. Manuálna prevodovka, ktorá je jedinou možnosťou má príjemný chod. Síce dlhšie dráhy, ale to vôbec nevadí. Stále to nie je ako na Nisane Navara, kde posúvate súkolia zmeského pohybu. Prevody sú však ešte dlhšie ako dráhy.
To, čo Active odlišuje od ostatných verzií je možnosť doplniť mechanický samosvorný diferenciál. Ten označuje na veku kufra malý štítok mLSD. Suma 950 eur s daňou za tento prvok príplatkovej výbavy je nielen celkom výhodná, ale zlepšuje použiteľnosť auta aj mimo spevnených ciest. Asi sme toho veľa neskúšali na poľných cestách, ale trochu tento doplnok cítiť aj pri ostrej jazde na kopci.
Toto je jedno z najnevhodnejších áut na jazdu na kopci, ale v momente zvládnutia dlhých prevodov a podraďovania naozaj nízko sa s autom dá ísť celkom dynamicky. Prekvapivo dobre drží a tu treba poznamenať, že Goodyear Efficient Grip držia lepšie ako Bridgestone Turanza, čo sme mali na BMW 128ti.
Zaujímavým prvkom, ktorý Tourneo má je možnosť vypnúť adaptívnosť tempomatu. Toto má naozaj málokto. A málokto má tak extrémne hrubý A-stĺpik. Na križovatkách sa vždy pozrite dvakrát. Keď už prejdete niekoľko stoviek kilometrov, tak prekvapí spotreba tohto priestorovo veľkého auta. Dá sa s ním jazdiť za 6 litrov. Na diaľnici síce pýta trochu viac, ale za tým je hmotnosť a aerodynamický odpor. To je tiež dôvod trochu ležérneho zrýchľovania. Reálne by to bol optimálny dvojliter s 110 kW (150 k), lenže ten v ponuke nie je. Škoda.
Vpredu biznis, vzadu zábava
Toto auto stojí, podľa cenníka 34-tisíc eur. Po zľave sa dá kúpiť za 28-tisíc vrátane metalízy iba za 99 eur. Za auto, ktoré sa ako chameleón mení z pracovného vozidla cez týždeň na rodinné cez víkend je to úplne adekvátna suma. Akurát má jeden problém. Osobný problém s názvom Ford S-Max. Ten s výbavou Titanium stojí len o 4 000 eur viac. Je to málo? Je to veľa? Necháme na vás. Nám sa však Grand Tourneo Connect Active veľmi páčil, o čom svedčí, že po týždni svietil v počte najazdených kilometrov tohtoročný rekord.
Ford Grand Tourneo Connect Active 1,5 TDCI
Motor | R4 nafta |
Objem | 1560 cm3 |
Výkon | 88 kW (120 k) pri 3600 ot/min |
Krútiaci moment | 270 Nm pri 1750-2500 ot/min |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4825 mm |
Šírka | 1835 mm |
Výška | 1840 mm |
Rázvor osí kolies | 3062 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1640/2270 kg |
Batožinový priestor | 322/1287/2620 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 171 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 12,6 s |
Spotreba | 5,4-7,0 |
Emisie g CO2/km | 144-184 |