Radosť od rána do večera môže byť kľudne aj za volantom, len musíte mať to správne náčinie. Jasné, Autá s býkom na kapote, prípadne koníkom skáčucim sú super, len na každodenné jazdenie to asi nebude. Bežiaci kôň už sa dá uživiť. A ešte lepšie sú na tom hothatche.
Niekoľko sme ich už skúsili a mali sme vlastné vnútorné poradie, ktorý je najlepší. Ale Ford prišiel so štvrtou generáciou Focusu a to znamená, že pripravil aj verziu ST. Pôvodné obavy, že bude mať 1,5-litrový trojvalec boli, našťastie, rozdrvené realitou. Realita priniesla 2,3-litrový štvorvalec. Nie je nepodobný tomu, čo mala minulá generácia RSka a má ju, na niektorých trhoch, aj Mustang. U nás už má Mustang v ponuke len osemvalec.
Ford to vzal útokom. Povedzme si na rovinu, predchádzajúca generácia ST, čiže tretia bola trochu mäkšia. Štvorka síce nevyzerá nejako extra agresívne, najmä v porovnaní s verziami ST-Line, ale doháňa to inými atribútmi. Spredu je od ST-Line takmer na nerozoznanie a vzadu je len nenápadný difúzor s dvomi koncovkami výfuku. Tie sú reálne, nie sú to žiadne imitácie v nárazníku. No a ešte to krídlo nad oknom, to kričí naozaj slušne, ale môžete ho dať aj na liter a polku trojvalec.
Okej, idem na to. Modrý kus je menej nápadný, čo je len pozitívum. Kedysi by som povedal, že na hothatch treba kričiacu farbu. Ale nie je to úplne tak. S oranžovou je Focus ST až nepríjemne zapamätateľný a skôr si nasrdený pretekár, ktorý prehral, zapamätá EČV a udá vás v pirátskych skupinách na facebooku minimálne ako Jacka Sparrowa. Aj keď toho asi nie, lebo rum pred jazdou naozaj konzumovať nikto asi nebude.
Otváram dvere, sadám si do sedadiel Recaro. Nie sú také nekompromisné, sú práve celkom pohodlné a reálne masívne. Volant dobre padne do ruky a má niekoľko ovládacích prvkov. Má teda aj ovládanie režimu auta. Tlačidlo S zapína športový režim a Mode prepína medzi ním, normálny, snehovo-dažďovým a režimom pretekárskej trate. Možno je trochu škoda, že Ford nepreložil systém do Slovenčiny, ale je to pochopiteľné, menší trh. Oproti predchádzajúcemu ST však tomuto niečo chýba. To, čo bolo charakteristickým znakom interiéru druhej a tretej generácie, tri ukazovatele na vrchu stredovej konzoly, absentujú. Našiel som ich až v palubnom počítači na malom displeji. Nie je ich kde inde dať, lebo na vrchu je teraz veľký displej s infotainmentom. Rozmýšľam, tu by sa mi hodila nejaká pretekárska aplikácia, čo tak ST timer, alebo niečo podobné s blbosťami ako preťaženie, časy zrýchlenia, či ucelený pohľad na všetky tie ukazovatele, ktoré displej nahradil.
Výbava ST3 má takmer všetko, čo potrebujem sériovo, ale nemôžem sa ubrániť pocitu, že by mi stačila verzia ST2, ktorá je základná. Nepotrebujem head-up displej na plastíku pod čelným sklom, nepotrebujem elektrické nastavenie sedadiel. Potrebujem len prepínanie režimov, Full LED svetlá a navigáciu. Aj keď SYNC3 výborne pracuje aj so zrkadlením telefónu.
Predtým ako sa dostanem k jazde musím spomenúť priestor. Predchodca ho ponúkal menej. Štvrtá generácia tu nešetrí a trpieť nebudú ani pasažieri vzadu. Plus batožinový priestor má stále schopný objem. A to je v ponuke aj výrazne väčšie kombi. Tu hothatch neprináša žiadne kompromisy, ktoré by fakt znevýhodňovali pasažierov na zadných sedadlách.
Asi všetci čakáte na naštartovanie. To sa deje jednoducho tlačidlom pod volantom na prístrojovej doske. Vnútri najskôr ani nie je počuť, že by toto bol vrchol ponuky. Ale keď sa započúvate, tak viete, že toto nie je zvuk trojvalca, ale pekne štyri valce, ktoré už od nízkych otáčok ponúkajú hrubšie tóny. Prepnete do režimu S a všetko bude razom intenzívnejšie. Pri podraďovaní dáva Focus ST dokonca automatické medziplyny. No a docielite aj strieľanie z výfuku. Je dosť živočíšne, ale musíte sa s autom zžiť, aby boli aj v tých momentoch, v ktorých ich chcete predvádzať.
Zohriate, idem na to, cesta sa kľukatí, v prejazdovom režime som sa spotrebou dostal od 8 litrov aj s diaľnicou. Mám zimné, čo trochu limituje ostrosť jazdy. Aj napriek tomu som príjemne prekvapený ako dokonale Focus prešiel zákrutou. Pekne spomaliť, na apex a dať nohu na plyn v momente, kedy už nebudem musieť uberať. Motor má výraznejšiu špičku ako predchádzajúci dvojliter a dá sa s ním lepšie pracovať. K nemu je pripojená šesťstupňová manuálna prevodovka s veľmi príjemným radením. Som očarený. Tento hothatch bude fakt veľmi miešať karty.
Idem znova, návyková jazda pokračuje, postupne zvyšujem rýchlosť a postupne začínam prichádzať na limity zimných pneumatík. Pri prudkom brzdení mám pocit, že by som zvládol aj trochu silnejšie brzdy. Nie sú slabé, ale akosi nemôžem zabudnúť na tie v Megane RS Trophy.
Dobre, nemám jasno, ktorý hothatch je najlepší. Ale tento by určite patril do môjho finálneho výberu. Je praktický, má super motor, dokonca aj nízku spotrebu, čo je fajn, lebo nemá obrovskú nádrž, má výborný podvozok, má veľmi dobrú prevodovku. Chcem ho v striebornej, nenápadnej korporátnej farbe ako ST2, hatchback, s Full LED a navigáciou. Možno zvládnem aj osemnásťpalcové disky, budú komfortnejšie ako devätnástky. Toto je najlepšie ST, ktoré kedy Ford vyrobil. Dokonca by som ho uprednostnil aj pred trojkovým RSkom. Ukameňujte ma, ale to mi nesadlo, toto je jednoducho zatiaľ najlepší hothatch od Fordu. Ak teda nerátam prvú generáciu RSka. To bolo brutálne, to bolo rally auto prerobené na cesty.
Reálne, ak zvažujete hothatch za prijateľnú cenu, tak máte problém. A Ford patrí zjavne k najlepším a najlacnejším.
Ford Focus ST (ST3)
Motor | R4 benzín |
Objem | 2261 cm3 |
Výkon | 206 kW (280 k) pri 5500 ot/min |
Krútiaci moment | 420 Nm pri 3000-4000 ot/min |
Prevodovka | Manuál 6 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4388 mm |
Šírka | 1825 mm |
Výška | 1458 mm |
Rázvor osí kolies | 2700 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1508/2000 kg |
Batožinový priestor | 375/1354 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 250 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 5,7 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 10,8/6,2/7,9 |
Emisie g CO2/km | 179 |