Test Dacia Sandero Stepway Extreme: Malé veľké auto

Najmenšiou spaľovacou Daciou je model Sandero a jeho najvyššou špecifikáciou je Stepway Extreme. Najsilnejší motor Sandera má 81 kW/110 koní a dostupný je práve pre tento model. Aké auto sme teda testovali? Zbytočná otázka, poďme sa naň pozrieť zblízka.

Dacia Sandero Stepway Extreme, malý crossover s odvážnym a dlhým menom. Robustne pôsobiaci, s bohatým oplastovaním a celkovo sympatickým drsniackym lookom. Medené spätné zrkadlá, modernizovaný font Dacia vzadu či pásiky nad prednými hmlovkami sú práve súčasťou výbavy Extreme. Čierne 16″ disky síce trochu zanikajú, ak bolo ale účelom dosiahnuť stealth look, tak sa vydaril.  A vlastne, dobre tak, strieborné by tu, vzhľadom k farbe doplnkov ani veľmi nesedeli. Sandero Stepway Extreme má vpredu nový znak so štylizovaným DC a na bokoch fólie s graficky vkusnou textúrou. Na streche nechýbajú praktické lyžiny a tak si, vzhľadom k outdoorovému charakteru auta, vieme na streche predstaviť aj stan. Sandero Stepway Extreme je síce stále budgetové malé auto, ale exteriér vôbec nepôsobí zahnabujúco lacno, veď má aj LED svetlomety. Za nás všetko v poriadku. Dacii sa aj za málo peňazí podarilo postaviť auto, ktoré vyzerá odolne, štýlovo outdoorovo a nie lacno.

Kabína a jej tvary sú skôr konzervatívne jednoduché, tvrdé plasty sa prehliadnuť nedajú, ale aj tu sa podarilo vhodnými obkladmi, akcentmi a slušnou výbavou vytvoriť príjemnú atmosféru. Imitácia brúsenej kože na palubnej doske je príjemným osviežením. Podobná je aj na sedadlách a tie vyzerajú aj vďaka nej, farebnému prešívaniu či vtlačenému DC logu výborne. Avšak, je tu aj ale a to v podobe horšej priedušnosti materiálu. V tropických letných horúčavách by asi klasická textília fungovala lepšie. Náš testovací kus bol dokonca vybavený strešným oknom, čo je vec, ktorú sme v Dacii ešte nevideli. Je síce relatívne malé, ale aj tak vie kabínu presvetliť či prevetrať, ak samozrejme nie je vonku 30 a viac stupňov. Posed v Sandere je tradične vyšší, kožený volant s novým fontom Dacia sa drží príjemne a tlačidlá multifukcie sú dostatočne veľké. Budíky sú analógové, ale ruku na srdce, v aute, kde sa myslí na budget, je to úplne logické a funkčné riešenie. Infotainment tú ma 8″ a grafika aj reakcie sú úplne v pohode. Jedno ani druhé nie sú na ohurovanie, hrá sa tu hlavne na funkčnosť a tá je naplnená dostatočne dobre. Je tu vstavaná navigácia, parkovacie kamery aj smartfón konektivita. Čo viac v tejto kategórií treba? Sandero má aj praktickú lakťovku a automatickú klímu s fyzickými  ovládačmi. Na pomery triedy je úplne v pohode aj priestor vzadu. Skôr pre dve dospelé osoby a nie na žiadne extra dlhé roadtripy naprieč krajinou. Ale v tejto kategórií áut to ani nemôžete žiadať. V globále teda sympatická a slušne vybavená kabína, skôr funkčná ako na parádu, ale vďaka dobre zvoleným doplnkom útulná.

Tri benzínové valce a objem 0.9 litra produkujú výkon 81kW/110 koní a 200 Nm. Označenie TCe napovedá, že malému motoru pomáha turbo. Dynamika nie je ohurujúca, ale dostatočná a dôstojná. Na stovke je malá Dacia za 10 sekúnd a pri troche zručnosti so šesťstupňovým manuálom nie je ani predchádzanie problémom. Samozrejme, ak auto naložíte doplna, prejav bude letragickejší. Na voľnobehu motor trochu vibruje, v diaľničných rýchlostiach je miera hluku tiež vyššia. V tejto cenovej hladine proste nemožno očakávať dokonalé odhlučnenie a zákazníci, ktorí si kupujú Daciu, s tým počítajú.  Tak či onak, Sandero nie je žiaden diaľničný krížnik. Spotreba sa vie pohybovať na úrovni niečo cez 6 litrov, nám sa podarilo aj s dlhším diaľničným presunom dostať na 6,5, čo nehodnotíme zle, keďže na tempomate sme mali nastavených 140 km/h. Celko určite tomu pomáha aj šesť stupňov manuálu, ktorý je prekvapivo presný a ani dráhy už nie sú prehnane dlhé ako u starších Dacií. Sandero Stepway Extreme sa nebojí vyjsť mimo asfaltky, čomu zodpovedá aj jemne zvýšený podvozok a ochranné oplastovanie a fólie. Podovzok je preto naladený trochu mäkšie a prekvapivo dobre filtruje nerovonosti. Na slovenské, nie úplne rovné cesty, úplne ideál. Dokonca aj odhlučnenie od podovzka je veľmi schopné. Jazdný komfort sa teda vydaril, žiadnu prehnanú sebaistotu v zákrutách ale nedostanete a pri hrubšom zaobchádzaní sa auto mierne nakloní. Lenže načo by vám pri 110 koňoch aj bol super tvrdý a obratný podvozok? Naladenie je teda presne také, ako má byť.

Dacia Sandero Stepway Extreme, aké vidíte na fotkách, je tou úplne najvyššou špecifikáciou tohto modelu. Medzi plusy jednozančne patrí sympaticky robustný vzhľad s vkusne zvolenými detailami ale aj praktickými prvkami, ako oplastovanie, fólie aj strešné lyžiny. Kabína je ergonomicky obstojná a ponúka, vzhľadom k cenovke, bohatú výbavu. Automatická klíma, tempomat, smartfón konektivita, vstavaná navigácia, strešné okno aj parkovacie kamery. Spomínané strešné okno stojí 500 eur naviac, avšak Stepway Extreme stojí v základe 17 100 eur s DPH. S takou cenovkou ťažko hľadá konkurenciu. Vonkoncom  ale nejde o dokonalé auto a pri veľmi podrobnom skúmaní nájdete oblasti, kde sa proste muselo šetriť. Lenže za tak málo peňazí je toto auto fakt skvelá a praktická voľba a pomer ceny a hodnoty nejde prekonať.

Dacia Sandero Stepway Extreme TCe 110

Motor R3 benzín
Objem 999 cm3
Výkon 81 kW (110 k) pri 5000-5250 ot/min
Krútiaci moment 200 Nm pri 2900-3500 ot/min
   
Prevodovka šesťstupňová manuálna
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4099 mm
Šírka 1848 mm
Výška 1585 mm
Rázvor osí kolies 2604 mm
Hmotnosť (prevádzková) 1173 kg
Batožinový priestor 410l