V USA je pick up symbolom životného štýlu, už zďaleka nepôsobí iba ako pracovný nástroj. Austrália je na tom podobne a dôkazom toho je HSV Maloo, ktoré pod kapotou schováva motor s ôsmymi valcami. Nami testovaný Pick up od Dacie neašpiruje na titul lifestylového auta. Tomu ide v prvom rade o prácu.
Oproti HSV dostal iba polovicu valcov a potrebuje iné palivo. Naftový motor 1,5 dCi pracuje iba so štyrmi valcami. Svoju prácu si zastane veľmi dobre. Trochu klasického klepotavého zvuku dieselov sa dá očakávať a podvedome je šofér aj trochu prekvapený, že na použitie auta ostal motor kultivovaný.
Výkon 66 kW (90 k) sa nezdá na papieri ako megalomanská hodnota. Realita potvrdzuje, že výkony superšportov sú malému úžitkovému autu na hony vzdialené. Veľké ale prichádza pri zžití sa so spínaním turba a charakteristikou motora. Auto je veľmi živé a pocitovo rýchlejšie ako nameraný údaj zrýchlenia na stovku, 14,6 sekundy. Najviac času sme pri šprinte strácali kvôli prevodovke, tá nezaprie industriálny charakter.
Viac ako zrýchlenie nás, doslova, šokoval údaj o spotrebe. Nech sme jazdili akokoľvek, palivo v nádrži len ležérne ubúdalo. Niekedy to vyzeralo, že pribúda. Jednoduchou kalkuláciou sme sa dostali k výslednej spotrebe 5,6 litra nafty na sto kilometrov. To je iba o pol litra viac ako udáva výrobca.
Jazda dôchodcovským štýlom sa vonkoncom nekonala. Na štýl jazdcov WTCC sme sa tiež nechytali, skôr to bol taký bežný pracovný priemer. Pick up neprotestoval voči zvolenému tempu a aj v zákrutách sa správal veľmi čitateľne a predvídateľne. Ovládaním by za sebou určite nechal aj niektoré modely značky grilujúcej štyri burgre.
Negatívna stránka jazdných vlastností sa vynorila pri horšom povrchu. Hlavne prázdne auto zvyklo poskakovať a v zákrutách mala zadná časť tendenciu odskočiť zo zlej, hrbolatej cesty. Záťaž by určite tento neduh odstránila. Pick up totiž znesie až 800 kilogramov.
Nízka šírka auta trochu degraguje nosnosť. Dĺžka ložnej plochu je síce schopných 1807 milimetrov, ale dve europalety tam nedáte, ani keby sa rozkrájate. Celková šírka využiteľnej plochy by síce nasvedčovala s hodnotou 1374 milimetrov opaku, ale medzi blatníkmi je iba 1024 milimetrov. Na druhú stranu, Dacia Pick up nie je určená na prevoz tovaru na paletách. Zato miešačka hore vlezie bez akýchkoľvek problémov. Aj s pár vreckami cementu a iných potrebných materiálov.
Naloženie zľahčuje zadné sklopné čelo. Vo svojej otvorenej polohe predlžuje využiteľnú dĺžku. Vieme si ale predstaviť, že príslušníci by mohli mať problém, ak by takto niekto išiel. Argumentovali by zväčšením pôdorysu auta, prípadne schovaným evidenčným číslom. Pritom by sa v prípade otvoreného zadného čela dala prevážať motorka. Po sklopení sa celková dĺžka plochy predĺži na približne 2,3 metra. A napríklad Honda CB1000R meria iba 2,1. To ideálne vychádza. Pripevnenie tiež nie je problémom. Na podlahe na to možno využiť štandardne montované oká a vrch sa dá pripevniť o úchyty na vrchu bočníc.
Povedzme teda, že tam necháme tú miešačku s cementom. Po ukotvení nastal čas sadnúť za volant. Nedostatkom miesta dvojčlenná posádka netrpí. Problém s batožinou, ktorá z nejakého dôvodu nemôže len tak ležať medzi vreciami cementu rieši priestor medzi sedadlami a zadnou stenou kabíny. Zmestí sa tam naozaj všeličo, niečo z toho dokáže skĺznuť pod sedadlo.
Sedenie v aute ani jedného pasažiera neunavuje. Sedadlá aj napriek svojmu jednoduchšiemu tvaru nespôsobujú žiadne problémy ani pri dlhšej ceste. O bočnom vedení sa veľmi hovoriť nedá, ale znova treba zopakovať, že toto nie je športové auto. Svoj účel plnia fantasticky a sedí sa v nich naozaj dobre. To sa nedá povedať o volante. Tvar je dobrý, priemer akurát. Výškové nastavovanie sa akosi nekoná, ale to tiež nie je to, čo by nás trápilo. Použitý materiál spôsoboval nadmerné potenie rúk. Obšitie do kože to veľmi jednoducho a rozumne rieši.
Prístrojová doska pozostávala z rôznych druhov plastov. Najväčšie plochy boli šedé, stredová konzola zase strieborná a štít nad prístrojovým panelom čierny, tak isto ako výduchy vetrania a klimatizácie. Dotyk odhalil, že sú pevné ako betón, ktorý by vyšiel z miešačky vzadu. To však znamená jedoduchú údržbu a relatívne dlhú životnosť, aj za cenu zopár škrabancov.
Z ergonomického hľadiska je všetko tam, kde by malo. Ručná brzda v strede, volant pred vodičom, pedále ako by mali byť. Ovládanie rádia je adekvátne. Horšie sa nastavuje klimatizácia. Kolieska sú až príliš utopené pred pákou. To by samo o sebe nebolo zlé, ale stredová konzola sa akoby stáča naspäť k prednej časti a tým pádom sú stupnice v určitých miestach neviditeľné. Treba sa trochu zakloniť dozadu a do stredu. Žeby ľudia, ktorí takto jazdia bežne len kontrolovali vnútornú teplotu?
Späť na začiatok. Zvolený nadpis presne charakterizuje to, aká špecifikácia auta sa k nám dostala. Okrem najvýkonnejšieho motora mal pick up všetko, klimatizáciu, rádio s prehrávaním MP3, hmlové svetlá a gumovú rohož na ložnej ploche. Jediné, čo sa mu nedostalo bola metalíza. Priplatili by sme si aj za koberčeky prípadne gumové rohože. Výsledná suma za auto sa zastavila na cifre 10 250 eur. Prekvapivo aj s daňou.
Za svoje peniaze teda užívateľ získa hodnotu, ktorá je viac než adekvátna a spokojne môže auto používať každý deň. Počas týždňového testovania sme spozorovali, že sa za pracantom niekto občas aj otočí. Viacero ľudí nás dokonca oslovilo a pýtalo sa na detaily auta. Pri Lamborghini je to samozrejmosť, u Dacie skôr prekvapenie.
Myšlienky robotníka na stavbe:
„Zas ma vedúci poslal po milión vecí, čo vraj treba. A že si mám zobrať toho malého bieleho. Nemyslel Ruda, myslel Logáňa. S otvorenou korbou tam aspoň nahádžem všetko a nebudem sa tam zašívať. Zoberiem chlapom aj nejaké pivá, nech si dajú po fajronte. Schovám ich hen za sedačky, tam sa ich vopchá.“
Downhillový biker na margo Pick upu:
„Bajk dám dozadu bez akéhokoľvek problému. Prigurtňujem ho o spodok a môžem vyraziť. Škoda, že toto nie je nejaká limitka, ktorá by mala nárazníky vo farbe karosérie. Neva, aj normálne to vyzerá tak neutrálne. Pozerám, že bajky by sa zmestili aj tri. No problem, len kto by na tom treťom jazdil, keď do kabíny vlezú len dvaja?“
Pretekár:
„Pick up má dosť tvrdý podvozok, aj priechodnosť. To je na okruhu na nič. Skrátiť pružiny, položiť nižšie k zemi a vynorí sa nástupca tých okruhových Favoritov pick up, čo kedysi jazdili. Úpravca Renaultu Elia dokonca ponúka zmenu riadiacej jednotky, kvôli vyššiemu výkonu. Na okruhy ale jedine s tou miešačkou, aby bol riadny aj štýl!“
Motor | |
Objem | 1461 cm3 |
Výkon | 66 kW (90 k) pri 3750 ot/min |
Krútiaci moment | 200 Nm pri 1750 ot/min |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4496 mm |
Šírka | 1735 mm |
Výška | 1554 mm |
Rázvor osí kolies | 2905 mm |
Hmotnosť (pohotovostná/užitočná) | 1208/800 kg |
Batožinový priestor | 1374(1024)x1807 mm |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchosť | 163 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 13,4 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 6,1/4,6/5,1 |