Veľké vozidlá sú jednoducho v kurze. Nie je nič výnimočné, stretnúť v premávke veľké SUV a v každom druhom len vodič. Ako kedysi limuzína, dnes vysoký priestranný automobil s veľkými kolesami a ešte väčšími presklenými plochami, predstavuje znak úspešného života v hojnosti. Ak ale potrebujete skutočne priestranné vozidlo pre veľkú rodinu a nielen ilúziu pre ostatných, práve Dacia Lodgy je ekvivalentom ideálu. 7 pohodlných miest na sedenie, k tomu ešte aj nejaký ten batožinový priestor, výbava ideálna pre dlhé trasy, kultivovaný motor a skvelá spotreba.
Hlavný benefit je priestor
Tretí rad sedadiel je vo výbave viacerých modelov osobných automobilov. Väčšinou ide o úzku a nízku lavicu, s minimom priestoru pre nohy, vhodnú pre deti. V Dacii to dokázali o niečo lepšie, Lodgy dostala po novom dve oddelené plnohodnotné sedadlá vhodné aj pre dospelých s vyššou postavou a to s maximálnym komfortom. Pri plnom obsadení kabíny pasažiermi stále zostáva 207 litrov batožinového priestoru. Nastupovanie je štandardne zložité, je nevyhnutné sklopiť jedno sedadlo z trojlavice stredného radu a pretiahnuť sa dozadu, ako keď nastupujete do trojdverovej verzie. Zadné dvere sú ale dostatočne dlhé, takže liposukciu pred jazdou nikto absolvovať nemusí. Manipulácia so zadnými sedadlami je intuitívna a praktická, lanká na poistky sú dobre umiestnené aj označené, stačí potiahnuť, sedadlo zaklopíte a odhalíte veľkorysý batožinový priestor. Veľkorysý znamená 827 litrov so zatiahnutou roletou, ak ale stále potrebujete viac, po sklopení stredného radu sa odhalí impozantných 2 617 litrov. No nie je to len o halde priestoru pre pasažierov a ich batožinu, ale aj o príjemnom komforte. Vodič si ho užije asi najviac. Sedadlá sú pohodlné, aj napriek manuálnemu nastavovaniu sa dokáže za volantom uvelebiť vodič vyššej aj nižšej postavy bez nepríjemných sprievodných javov ozývajúcich sa po stovkách kilometrov v podobe ochkania a jajkania pri vystupovaní. Priestor nad hlavou je viac ako veľkorysý. K pohode za volantom prispieva aj prídavné, nazvime ho rodinné zrkadlo, umiestnené nad stredným kabínovým zrkadlom. Takže nespratníkov na zadných sedadlách máte stále pod dohľadom a viete tak zakročiť v prípade tichej vzbury. Vonkajšie zrkadlá by mohli byť, vzhľadom na veľkosť vozidla, o niečo väčšie, no aj v týchto je prehľad diania okolo dostatočný. Karoséria má jednoduchý tvar zodpovedajúci maximálnej efektivite, napriek rozsiahlym bočným plochám je automobil stavaný skvele, ani bočný vietor nezdvíha vlnu adrenalínu a neznepríjemňuje cestu. Svetlomety vytvárajú prívetivý kukuč, pohľad na Lodgy tak nevzbudzuje žiadne agresívne emócie, korešponduje skôr s pozitívnym rodinným zameraním.
Pod kapotou tak akurát
Veľkokapacitný dopravník poháňa naftový motor s objemom 1,5 litra s manuálnou 6 stupňovou prevodovkou. Výkon je na úrovni 85 kW (115 k) s krútiacim momentom 260 Nm, maximálku vytlačí na 185 km/h. Pri Dacii sme si už tak nejak zvykli, že prevodovka s naftovým agregátom spolupracuje viac ako skvele. Rozloženie otáčok je optimálne, odráža sa to tak nielen na spotrebe, ktorá sa aj pri ťažšej nohe na diaľnici udržiava na úrovni okolo 6 litrov, čo je dnes skutočne skvelý výkon. Väčšina vozidiel „sľubuje“ 4,5 litrové spotreby, no leda tak vo sne. Ďalším dôsledkom kvalitného sprevodovania je prekvapivá agilita, na pohľad by ste skôr očakávali ležérnu odozvu. Keď potrebujete náhle pridať pri rýchlosti 140 km/h, lebo borec s kruhmi na kapote šetrí smerovky a rozhodne sa nastúpiť k vám do kabíny, motor aj pri šiestom prevodovom stupni reaguje na náhle zatlačenie akcelerátora pohotovo a únik je bezpečný. Podvozok taktiež nesklamal, je síce o niečo tvrdší, ale stále dostatočne pohodlný aj pre posádku vzadu. Poháňané sú len predné kolesá s veľkosťou ráfikov 16 palcov, žiaden dizajnový zázrak, ale maximálne účelné a efektívne. Cena kolies nie je ruinujúca rozpočet a výška profilu len podporuje komfort. Fixkou nakreslená pneumatika na gigantických diskoch síce pôsobí efektne, no cítiť aj špáry medzi dlažbou v garáži nie je moc príjemné. Odhlučnenie kabíny zvládli na výbornú, netreba po sebe kričať a ani navštíviť ORL po pár stovkách kilometrov s dočasnou hluchotou.
Výbava môže byť
Variant Techroad je to najviac z najviac, čo Dacia ponúka, vizuálne sa od iných verzií odlišuje výraznými červenými prvkami exteriéru aj interiéru. Frfľoši teraz začnú ohŕňať nos, no treba si uvedomiť základné hodnotiace kritérium, pomer cena – výkon. Lodgy má klimatizáciu, áno, manuálnu, ale zato veľmi príjemne chladiacu a regulovateľnú, takže žiadne omrzliny na nohách a hlavách a spotené chrbty. Rozloženie výduchov je až dozadu kvalitne nakonfigurované. Okná sú všetky elektrické, posledný rad sedadiel má k dispozícií vyklopiteľné s poistkou. Vodičovi uľahčuje cestu tempomat ovládaný na volante, motor bez problémov zvláda udržať akúkoľvek rýchlosť aj do kopca. Budíky pred vodičom sú analógové, kontrastný displej palubného počítača poskytuje všetky potrebné informácie a je spracovaný prehľadne. Sedadlá vodiča a spolujazdca sú vyhrievané, jednostupňovo ale predsa. Panel infotainmentu je umiestnený v strede palubnej dosky bez náklonu. Ideálne by mohol byť o niečo vyššie, pri sledovaní mapy na navigácií pri milióntej odbočke v centre neznámeho mesta, keď navigátorka zahlási: „… zvoľte nasledujúca ostro vpravo a hneď vľavo“ a vy vidíte len rovnú cestu, oblieva vás stresový pot keď zozadu počúvate: „Kedy tam už budeméééé?“, pohľad tak smeruje dosť nízko. No ponuka tento hendikep vyvažuje. Mapy sú veľmi prehľadné, aj povely sú dostatočne zrozumiteľné, pochopiteľne s aktuálnymi krátkodobými prerábkami ciest nepočíta ani navigácia v Bentley. Prekvapivo spoľahlivo funguje pripomínanie dopravných značiek a obmedzení rýchlosti. Rádio hrá čisto, aj ovládanie pod volantom je príjemné a logické. Grafika je dostatočná, nastavenie jasu a jeho prepnutie do menej žiariaceho módu pri zapnutí stretávacích svetlometov z automatického denného svietenia je príjemné. Na displeji sa po zaradení spiatočky zobrazí projekcia z parkovacej kamery spolupracujúcej so senzormi. Širokouhlý rozhľad je výborný, skresľuje minimálne a senzory pracujú len s minimálnym oneskorením, takže keď nebudete parkovať štýlom „full gas“, stenu nezboríte. Cez USB vstup prehrá snáď čokoľvek a zvuk sa ešte o niečo vylepší, aj pasažieri vzadu si akustickú prezentáciu vychutnajú. Sediaci v strednom rade sedadiel ako králi, môžu si totiž vyklopiť stolíky umiestnené na opierkach predných sedadiel, sú pevné a stabilné. Ponuka odkladacích priestorov je široká, držiakov na nápoje aj na väčšie fľaše je pre celú posádku dostatočná, vpredu je praktická odkladacia skrinka na vrchu palubovky.
Rodina ho chce
Lodgy ponúka všetko, čo potrebujete. A to nielen, ak chcete brázdiť cesty so všetkými štyrmi deťmi. Je to maximálne praktické vozidlo aj do firmy, keď potrebujete napríklad doviezť kopu materiálu a naspäť vziať 6 zamestnancov. Za 15 990 EUR máte plnohodnotných 7 sedadiel vždy k dispozícii a zároveň menšiu dodávku. 5-miestna verzia je o 7 stovák lacnejšia. To všetko bez kompromisu s pohodlím alebo rozožraným motorom. Ani dizajn nie je zlý, nevyvoláva búšenie srdca, no zato uznanie za praktickosť. Ak stále máte tendenciu dehonestovať, odporúčame ísť si ho vyskúšať.
Dacia Lodgy Techroad Blue dCi 85 kW/115 k S&S
Motor | R4 nafta |
Objem | 1461 cm3 |
Výkon | 85 kW (115 k) pri 3750 ot/min |
Krútiaci moment | 260 Nm pri 2000 ot/min |
Prevodovka | 6 stupňová manuálna |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4498 mm |
Šírka | 1751 mm |
Výška | 1682 mm |
Rázvor osí kolies | 2810 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1338/1901 kg |
Batožinový priestor | 827 l (5 miest)/ 207 l (7 miest)/ 2617 (2 miesta) |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 185 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,9 s |
Spotreba (komb) | 5,4 l/100 km |
Emisie g CO2/km | 142 |