Test Dacia Duster TCe: Óda na oslavu striedmosti

Dacia Duster je na našich cestách dobre známym artiklom, keďže jej pomer medzi cenou a úžitkom patrí medzi tie úplne najlepšie na trhu. Tentokrát sme testovali benzínovú, trojvalcovú verziu s výkonom 100 koní, ktoré poháňali prednú nápravu. Vrcholná výbava 15th Celebration, ktorou auto disponovalo, je navrhnutá na oslavu pätnástych narodenín, ktoré značka oslavuje vo svojej novodobej histórii.

Aktuálna verzia Dusteru sa spolieha na jednoduchý a úprimný dizajn. S ohľadom na cenu ide vlastne o vzhľadovo vydarené auto. Nami testovaný kus mal naviac pekné, 17” päťlúčové hliníkové disky kolies so zdvojenými lúčmi. Tento Duster je síce iba predokolka, ale terénu sa nebojí. Má totiž pomerne odolne vyzerajúce oplastovanie vpredu aj vzadu a tiež slušnú svetlú výšku. V teréne toho celkom určite zvládne viac, než niektoré drahšie mestské SUV. Predná časť je tvorená skutočne masívnou maskou s veľkým strieborným mrežovaním. Vzadu je Duster pomerne jednoduchý, avšak grafika a tvar svetiel sú celkom nápadité a netuctové. Nami testovaný kus mal tmavomodrý lak karosérie Iron a uznávame, že to je fajn voľba, ktorá k autu pasuje. Chválime aj pevne vyzerajúce strešné lyžiny, pripravené na strešný box či stojan na bicykle. Celkovo je nový Duster príjemne vyzerajúcim autom, ktoré svojím vzhľadom síce úplne neohúri, ale vzhľadom k cenovke ide o vkusne navrhnuté SUV za bezkonkurenčnú cenu. V prípade testovaného kusu dopomohli dobrému dojmu napríklad aj už spomenuté disky kolies, v úplne základnej výbave Duster predsa len vyzerá menej atraktívne.

Kabína je taktiež navrhnutá so zreteľom na udržanie nízkych nákladov, avšak nápad ani výbava jej nechýbajú. Šetrilo sa najmä na plastoch, ktoré sú vo veľkej miere tvrdé. Výbava je ale veľmi slušná, nechýba totiž dotykový displej s navigáciou či dokonca parkovacou kamerou. Jasné, jeho grafika a reakcie patria k sivému priemeru na trhu, ale hovoríme tu o auta s cenovkou o tisíce eur nižšou než konkurenti. Seadlá majú v rámci 15th Celebration modré boky a pásiky a sú dokonca vyhrievané. Klimatizácia je automatická a má aj fyzické ovládače. Tiež tu nechýba tempomat, ktorý ma jednoduché ovládania na príjemne hrubom koženom volante. Modré elementy sú okrem sedadiel prítomné aj na madlách dverí, prešívaní či výduchoch vzduchu. Oproti predošlej generácii je ale kabína nového Dusteru veľkým krokom vpred a za nízku cenu sa z nej konštruktérom Dacie podarilo spraviť útulné miesto s viac než slušnou výbavou. Posed za volantom je vyšší, výhľad je ale nadpriemerný a sedadlá sú pohodlné. To vodičovo má dokonca jednoduchú lakťovu opierku. Odkladacích priestorov je viac než dosť, praktickosť je druhým menom tejto Dacie. Priestorovo je na tom Duster tiež výborne vpredu aj vzadu, kabína celkovo pôsobí vzdušne a priestranne. Taktiež 445 litrov batožinového pristoru nie je málo, po sklopení ich je až 1478. Ideálny prepravník bicyklov, športovej výbavy či chalupárskeho náčinia. 

Pod kapotou pracoval skromný, trojvalcový benzín TCe s objemom iba 1.0 litra. Jeho 74 kW/100 koní a 160 Nm nevryrazí dych na papieri ani v praxi. Na kľudné jazdenie, najmä na kratšie trasy ale stačí. Vie sa rozbehnúť aj na diaľnici, ochota prudšie zrýchľovať je ale v stredných a vyšších rýchlostiach už poslabšia. Pre človeka, ktorý ale jazdí najmä v meste a okolí bude motor stačiť. Ak checte Duster využívať ako plnohodnotné rodinné auto a absolvovať dlhšie trasy s rodinou na palube, je jednoznačne lepšou voľbou silnejší, 150 koňový motor. Ten je naviac kombinovaný so šesťstupňovým manuálom. My sme mali k dispozícii iba päť. Dráhy sú dlhšie, chod aj presnosť sú ale v norme. So 100 koňovým motorom je Duster na stovke za 12,5 sekudny. To síce nie je nič ohurujúce, ale v nižších rýchlostiach je pocitová dynamika vcelku príjemná. Preto si myslíme, že pre prímestské použitie s pokojným a skromným vodičom za volantom by mohol stačiť aj tento motor. Ten nás ani nelákal k lámanaiu rýchlostných rekordov a naladili sme na jeho pohodový charakter, čoho výsledkom je priemerná spotreba 6,1 l/100km. To dokazuje, že Duster vie byť naozaj úsporným autom. Jazdili sme však najmä okolo mesta a mimo diaľnic so zaťažením iba dvoma pasažiermi. Jazdné vlastnosti sú až prekvapivo komfortné a filtrovanie jám prebieha hladko. Vysoké rýchlosti a zákruty tomuto aute úplne nechutia, ale ani vy nebude mať potrebu sa s ním pokúšať o divoké prejazdy serpentín. Výborne sa ale cíti mimo spevnených ciest, na lúkach či lesných cestách. Slušná svetlá výška a oplastovanie sa na takýto účel hodia ideálne. Limitovať vás bude iba pohon prednej nápravy a cestné pneumatiky, ale aj v takejto kombinácii sú terénne schopnosti Dusteru viac než obstojné.

V globále ide o veľmi vydarené auto, jedno z úplne najlepších na trhu za danú cenu. Toľko výbavy, vydarený vzhľad nepôsobiaci vyslovene lacno a slušné terénne schopnosti aj s dvojkolkou vám iný výrobca nedá. Nami testovaný model vo výbave 15th Celebration s trojvalcovým TCe stojí v základe 14 190 euro s DPH, čo nepotrebuje komentár. Ak ste veľmi kľudná povaha a auto budete používať najmä na kratšie vzdialenosti bez výraznejšieho zaťaženia, mohol by vám práve tento motor dobre poslúžiť. Ak máte s Dusterom aj vyššie ambície a nechcete ísť cestou kompromisu, odporúčame priplatiť si za silný 150 koňový agregát, ktorý ma ešte aj lepšiu prevodovku so stupňom naviac. A ak plánujete jazdiť častejšie aj do ťažšieho terénu, za zváženie tiež stojí štvorkolka. Tak či onak, Duster je v hociakej výbave a špecifikácii veľmi dobrým autom, takým úplne obyčajným v tom najlepšom slova zmysle. Ak ste pragmaticky zmýšľajúci človek, ktorý uprednostňuje praktickosť pred imageom, lepšej voľby na trhu niet.

Motor R3 benzín
Objem 999 cm3
Výkon 74 kW (100 k) pri 5000 ot/min
Krútiaci moment 160 Nm pri 2750-4000 ot/min
   
Prevodovka Manuál 5 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4341 mm
Šírka 1804 mm
Výška 1693 mm
Rázvor osí kolies 2674 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1266/1725 kg
Batožinový priestor 445/1478 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 168 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 12,5 s
Spotreba (WLTP komb) 5,5-5,6 l/100km
Emisie g CO2/km 125-127