Automobilka Cupra začala postupným rebrandingom jednotlivých modelov svojej materskej spoločnosti. Teraz je to však už samostatný subjekt na trhu, ktorý prináša modely aj vlastné. Nebudem teraz hovoriť o elektrickom modeli Born. Veď počiatok samostatných vozidiel bol spojený úplne s iným modelom, Cupra Formentor je štartovačom tejto automobilky, ktorý sa vyšvihol na jedno z najpredávanejších vozidiel z pohľadu obidvoch značiek, SEAT aj Cupra. A imidž mu predsa podporuje aj Formentor VZ5.
Kým najväčšiu časť predaja určite tvoria slabšie alternatívy, predpokladám, že aj s 1,5-litrový motorom, vrcholná, kráľovská alternatíva je len jedna. A je to tá alternatíva, ktorá bola v mysliach konštruktérov už od začiatku. VZ5! Formentor s päťvalcom, ktorý využíva aj športovo ladená časť Audi s číslom 3.
Presne toto ústrojenstvo Formentoru sedí. Ak sa budete na auto pozerať, tak má špeciálne disky, špeciálne koncovky výfuku umiestnené v otvoroch diagonálne a má aj zníženie o 15 mm. To všetko vidno hneď na prvý pohľad. Nemusí to byť podporené matnou čiernou farbou. Toto auto je svojské, predvádza všetky lákadlá športového SUV kupé. Áno, aj Formentor je, svojím vlastným spôsobom, SUV kupé, vďaka tvaru zadnej časti. No a teraz vážne. Je to SUV. Teda skôr crossover. Crossover, od ktorého by ste vonkoncom nečakali žiadne zaujímavé jazdné vlastnosti. A to prekvapenie prichádza úplne najviac ako sa dá.
Formentor VZ5 vyzerá vďaka vylepšeniam agresívne, ale potom si všimnete, že matnú čiernu, či skôr antracitovú, dopĺňajú karbónové detaily. Nie je to len o zadnom difúzore, ale aj o prednom spojleri. Parkovanie bude trochu riskantnejšie. Toto auto sa dá pozorovať veľmi dlho, postupne prídete na to, že má veľkú striešku nad zadným oknom, že dostalo špeciálne tvarovanú kapotu a že vyzerá úplne extrémne. Toto auto jednoducho budí pozornosť aj napriek tomu, že ju budiť nechce farbou. Podčiarkujú to už len medené detaily ako znaky a časti na kolesách.
Interiér až tak iný nie je. Formentor VZ5 má štandardný batožinový priestor s objemom 485 litrov, ale aj dostatok priestoru pre pasažierov. Predné sedadlá majú športovejšie tvary, ale niečo tu chýba. Toto auto je akosi základné. Nemá niektoré prvky, ktoré som podvedome čakal. Je to auto, ktoré má základné textilné poťahy, manuálne ovládanie sedačiek, čo by mi síce nevadilo, ale chýba mi modrá koža. Za tú si určite musíte priplatiť, keď budete konfigurovať akýkoľvek Formentor VZ. S týmto príplatkovým prvkom vyzerá interiér ešte omnoho lepšie. Čo však veľmi poteší nie je ani informačno-zábavný systém, je znova rovnaký ako v každom inom Formentore. Zaslúžil by si aspoň nejaké špeciálne menu s meraním iných údajov, niečo ako mal kedysi Renault Megane RS ako RS Monitor. Niečo, čo by hovorilo síce zbytočné, ale o to zaujímavejšie údaje. Niečo, čo by hovorilo o tom, že auto má taký a taký tlak turba, takú teplotu oleja. Vlastne toto vidno, pri správnom nastavení, na displej pred vodičom. Ani ten sa príliš nezmenil od štandardných alternatív. Potešujúcou správou je ale volant. Neprišiel ku dotykovému ovládaniu, čo je asi najlepšia vec, ktorá sa mohla stať. Zostal pekne pri klasických tlačidlách a pridal k nim ešte dve. Jedno slúži na zmenu režimu a jedno na naštartovanie. Ja by som ich potreboval síce opačne, ale s tým asi nič nespravím. Môžem len naštartovať.
Stlačením tlačidla na satelite ramena volantu prebúdzam radový päťvalec. Je až šokujúce, že sa toto podarilo. Cupra Formentor má rovnaký motor, ktorý je inak exkluzívne pre Audi. Má ho TT-RS, RSQ3, RS3 a práve Formentor VZ5. Čo lepšie pod kapotou tohto auta môže byť? Nič. Aj keď to tak neznie. Po úvodnom naštartovaní síce trochu počuť výfuk, ale je to len taký tlmený zvuk. Nechcete predsa pri každej príležitosti budiť susedov. Na displeji pekne vidím ako sa mi všetko zohrieva, nie som premotivovaný natoľko, aby som šiel hneď ako bez mozgu. Po zohriatí prepínam režim a vyrážam na trasu z Ilavy cez Košecu, cez Zliechov až do Kľačna, kde odbočím vľavo na Vrícko a Kláštor pod Znievom. Tieto cesty sú na Formentor VZ5 ako stavané. A hlavne na nich nie je príliš veľa radarov.
Úvodný prejav auta je trochu nudný. V štandardnom režime pôsobí až príliš sterilne a nepredvádza nič zo svojich schopností. Prepínam si však do režimu Cupra a v zákrutách mi, vďaka obmedzenej stabilizácii, dokáže jemne trhnúť bokom. Je to auto, ktoré bolo stavané na to, aby malo päťvalcový 2,5-liter. Nie na jedna-päťku ani na naftovú alternatívu. Takto to malo byť od začiatku. Prevodovka radi síce vynikajúco, veď je to 7-stupňový automat s dvomi spojkami, ale aj tak si podrazujem pádlami pod volantom a držím otáčky trochu vyššie. Na záver občas narazím na limit otáčok, kedy auto klasický potrháva. Znova príklady ako z učebnice. Všetko funguje fantastický presne podľa prianí a podľa najtajnejších túžob nejedného nadšenca. V jednej predbiehacej situácii mám vytočenú dvojku, ale nedokážem z nej zaradiť trojku. Takže rýchlo neutrál, znova Drive a všetko ide znova normálne. Nechápem túto anomáliu, nič predsa na displeji nevykazuje príliš vysoké teploty.
A to som sa ešte nedostal poriadne do zákrut. Cesta smerom na Čičmany je kľukatá dostatočna a pneumatiky Goodyear Eagle F1 Supersport na nej predvádzajú, že sú tou správnou voľbou v obutí. Už počas prvých jázd som tieto pneumatiky celkom velebil, ale tu ukázali, že fungujú aj na rozbitej vozovke. Formentor VZ5 je auto, s ktorým sa dá ísť extrémne drsne a čistú stopu. Má síce aj driftovací režim, ale ten rozhodne používať nemienim. Príde mi divné skúšať podobné srandičky s autom, ktoré je primárne predokolkou. Mám síce magický zadný diferenciál, ktorý z modelu Formentor VZ5 robí perfektnú okruhovú a okreskovú zbraň, ale drifty? Prečo by to niekto robil?
Formentor VZ5 jazdí úplne fantasticky. Viete presne čo spraviť v každej zákrute a dokáže vás bez akýchkoľvek zádrheľov podržať. Je to auto, ktoré chcete nie kvôli prestíži, ale kvôli pocitu za volantom. Idete zdrvujúco rýchlo a všetko vám hrá presne podľa nôt, ktoré hráte volantom a pedálmi. Dostať Formentor VZ5 do úzkych je aj vďaka dobrému obutiu veľmi ťažké. Najskôr sa určite dostaví nedotáčavosť a potom zopne zadná náprava pretaví sa do pretáčavosti. Ale mne sa to jednoducho nepodarilo pri akejkoľvek šialenej jazde. Maximálne v jednej zákrute mi v režime Cupra trochu uskočil zadok. Nebol to drift, bol to skôr taký lift-off oversteer s následným pripojením pohonu zadných kolies a nakopnutím. To, že to bolo spojené s vybočením, aj keď len miernym, je už druhá vec.
Keď som sa snažil, tak som dokázal ísť naozaj rýchlo a keď bola snaha úplne opačná, tak ma palubný počítač odmenil číslom spotreby okolo 7,5 litra benzínu na 100 km. Takúto spotrebu by som však určite nemal. Moja by sa pohybovala v priemere okolo 11-tky. Keď by som šiel naozaj extrémne rýchlo, tak by som sa dostal niekde ku 13 litrom, ale stále by som si zachovával určitú tvár a nešiel by som úplne bez rozmyslu. Takto vybavený Formentor VZ5, ako vidíte na fotkách, bez modrého interiéru, stojí 70 000 €. Je to veľa? Nie, rozhodne nie je. Porovnajte to s cenou Audi RSQ3 a zistíte, že Formentor VZ5 je tou lepšou alternatívou, aj keď ich prísun na náš trh bol v obmedzenom množstve. Verím, že tí, čo si ho kúpili ho budú aj adekvátne využívať. Inak by predsa nemal zmysel, ale takto to je pri každom aute. Treba si stanoviť čo sú priority a podľa toho si prispôsobiť výber. Pre mňa je Formentor VZ5 perfektné auto každý deň, ktoré by som už len doplnil niečím s reálnym pohonom zadnej nápravy na víkend. A nemuselo by to byť ani nemecké auto. Francúzske? Americké? Možnosti sú. Zatiaľ.
Cupra Formentor VZ5
Motor | R5 benzín |
Objem | 2480 cm3 |
Výkon | 287 kW (390 k) pri 5700-7000 ot/min |
Krútiaci moment | 480 Nm pri 2250-5700 ot/min |
Prevodovka | Automat 7 stupňov DSG |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4450 mm |
Šírka | 1839 mm |
Výška | 1528 mm |
Rázvor osí kolies | 2679 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1699/2140 kg |
Batožinový priestor | 410/1465 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 250 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 4,2 s |
Spotreba (WLTP) | 10,1 |
Emisie g CO2/km | 230 (WLTP) |