Test Cupra Formentor TDI: Rozum a emócie v rovnováhe

Cupra Formentor je stále prvým samostatným modelom značky. To znamená, že z neho treba vyťažiť čo najviac a ponuka motorov sa neobmedzuje len na tie extrémne výkonné alternatívy. V ponuke sú aj omnoho striedmejšie a všeobecne akceptovateľnejšie pohonné jednotky. A keďže sme stále v rámci koncernu, tak nesmie chýbať ani verzia TDI.

Po tých výkonných alternatívach a základnom 1,5 TSI je práve TDI veľmi zaujímavou voľbou, ktorá by mala mať najnižšiu možnú spotrebu paliva. Jedinou možnosťou v ponuke je teda 110 kW (150 k) dvojliter buď s manuálom a predokolkou, alebo s automatom a pohonom všetkých štyroch kolies označeným ako 4Drive.

Bez rozdielu

Ak by ste hľadali rozdiely medzi naozaj výkonnými verziami a tými s univerzálnejším použitím, tak by ste asi hľadali márne. Vlastne jediné, načo by ste prišli by boli koncovky výfuku. Pri TDI sú schované za nárazníkom, podobne ako pri 1,5-ke.VéZetká ich majú vyvedené pekne von a koncovky sú 4. Ostatné je len o konkrétnej konfigurácii.

Tento kus by mal mať parádne disky z VZ5-ky, ale ku nám, teda ku mne sa dostal teraz s trochu klasickejším obutím. Kompletne absentujú medené akcenty, ktoré by boli na jednotlivých lúčoch, stačí, že má medený povrch logo vpredu a vzadu.

Formentor TDI na diskoch z VZ5

Formentor stále prezentuje svoju dynamickú stránku, bez ohľadu na to aký je motor pod kapotou. Je to jednoducho auto, ktoré zaujme kľudne aj s naftovým motorom. Vizuálne je tento model veľmi podarený a aj napriek istému času na trhu stále puta pozornosť všade, kde sa objaví.

Disky sú síce možno trochu kľudnejšie, ale tvary karosérie ostali naozaj dynamické. Toto auto je crossover a kombinuje výhody SUV a hothatchu. Teda, záleží na tom, či má na to výkon, inak by bola kombinácia len s hatchom. Ale podvozok na dynamickú jazdu určite má. Formentor vyniká aj s inak nudnými odtieňmi karosérie. Táto čiastočne sivá by nebola tak pútavá, keby tvary auta nie sú strhujúce sami o sebe.

Až prekvapivo veľa miesta

Na pôdoryse vozidla nižšej strednej triedy sa automobilke podarilo vytvoriť priestor, ktorý vôbec nezaostáva za ostatnými modelmi konkurentami a dokáže ich v niektorých atribútoch aj predbehnúť. Vpredu je zbytočné hovoriť o priestorových pomeroch, tie sú dobré a jediný problém, ktorý niekomu môže vyplávať na povrch je pri opretí kolena of stredový tunel. V takom prípade môžu isté postavy pociťovať bodové tlaky. Ale inak je priestor pre vodiča a spolujazdca naozaj veľmi slušný a svoju zásluhu na tom majú aj príjemné sedadlá s trochu výraznejším bočným vedením.

Ak by sme sa pozreli na zadné sedadlá, tak tam je priestoru tiež dosť, akurát tvar zadného sedáku naozaj nesvedčí trom pasažierom. Tí sa odvezú, ale iba núdzovo, ako je bežné pri vozidlách segmentu C, ku ktorým aj vo svojej SUV-čkovej časti patrí Formentor. Aj pri 5 cestujúcich ostáva naozaj slušný objem batožinového priestoru 420 litrov a ak je treba, dá sa zväčšiť sklopeným zadných sedačiek. Vtedy, logicky, je miest na sedenie menej.

V tomto aute však nechcete sedieť vzadu, a taktiež nechcete sedieť na sedadle spolujazdca. Toto auto je o vodičovi. Ten má v rukách naozaj výborne tvarovaný volant, ktorý si nechal klasické tlačidlá a neskĺzol ku ponuke dotykových plôch. Toto riešenie s dvomi kolieskami je  jednoducho lepšie a príjemnejšie na ovládanie aj v prípade, že sa nepozeráte na jednotlivé plochy. Oproti modelom Veloz však prichádza jedna zmena. Pre základné formy nie je v ponuke volant Supersport so satelitnými tlačidlami na ovládanie režimov a ovládanie štartovania. Štartovanie je pred voličom radiacej prevodovky a režimy si musíte nájsť v menu, či skôr vo widgetoch na základnom displeji.

Displej funguje s novým informačno-zábavným systémom, ktorý predstavil SEAT pred pár rokmi. Ten sa spolieha na widgetový princíp fungovania a základná obrazovka je konfigurovateľná. Práve tu si môžete na šikmých plochách zvoliť jednotlivé prvky, ktoré chcete mať po ruke. Všetko funguje. Nechcite po ňom zrkadlenie mobilného telefónu, ktoré by mal zvládať tiež, ale pripojte si telefón len klasicky cez Bluetooth. Prípadne si resetnite všetko do fabrických nastavení a nechajte si updatovať firmvér. Tento mi blokoval dáta a nedokázal som počúvať hudbu cez Spotyfy, prípadne podcasty cez dedikovanú mobilnú aplikáciu.

Kam patrí nafta?

Pod kapotou tohto Formentoru je teda naftový dvojliter. Má do partie sedemstupňovú dvojspojkovú automatickú prevodovku a pohon všetkých štyroch kolies cez medzinápravovú spojku Haldex. To, čím je však Formentor známy je výborné nastavenie podvozku. Týmto nastavením schová do vrecka nejedno konkurenčné vozidlo. Pri Formentore automobilka nepristúpila ku rozdeleniu použitia zadnej nápravy a všetky verzie, vrátane tých naozaj najslabších, majú viacprvkové zavesenie vzadu.

Ak som minule nadával na použité pneumatiky Bridgestone Turanza, tak so štvorkolkou sú omnoho použiteľnejšie ako pri predokolke. Auto sa nešmýka a celkom slušne drží. Jasné, keby to neboli pneumatiky s „luxusnou“ špecifikáciou, tak by bolo použitie na cestách ešte príjemnejšie a auto by ukázalo svoju športovú tvár ešte výraznejšie.

Podvozkom je teda Cupra Formentor stále športovým autom a to bez ohľadu na to, akú má pohonnú jednotku. Avšak tá tiež veľa predurčuje a ukazuje, či auto naozaj podá výkony adekvátne vizáži. TDI rozhodne patrí, najmä v spojení so štvorkolkou ku tým trochu menej dynamickým alternatívam pod kapotou Formentoru. Je to logické, lebo práve tento motor by mal byť zameraný skôr na spotrebu.

No tak aká je teda spotreba, keď podvozkovo je naftový Formentor stále športové auto a dokonca aj brzdami sa nenechá zahanbiť? Reálne sa dá jazdiť okolo 7 litrov na sto kilometrov, čo s prihliadnutím na hmotnosť naviac v podobe pohonu všetkých štyroch kolies vyzerá ako celkom rozumná hodnota. Takisto je na tom diaľnica a pokiaľ sa vám nevypaľuje filter pevných častíc, tak zvládate jazdiť do 8 litra. Pri vypaľovaní sa spotreba posúva k deviatke. Neviem či to je tým, že toto auto už zažilo niekoľkých kolegov predtým ako som sa k nemu dostal ja, ale spotreba ma rozhodne neoslnila. Jasné, keď som sa veľmi snažil, tak som mal 5,5 llitra. Ale v takom prípade som predsa mal mať 4 a pol. Zabiehajte si svoje autá preto poriadne a netlačte na ne už od začiatku.

Formentor je vždy dobrá voľba

Cupra spravila s modelom Formentor naozaj výborný ťah na trhu. Reálne sa v prvom kvartáli predával model viac než dobre a predbehol nielen Aronu, ale tiež Leon a vlastne všetky ostatné SEATy a Cupry. Záleží už len na vás, ktorý motor vziať. Jasné, najlepší je 5-valec vo VZ5, ale ani dvojlitrový 310-koňový benzínový štvorvalec nie je zlou alternatívou. Pre normálne jazdenie je však asi najlepšou voľbou 140 kW (190 k) dvojliter na benzín so štvorkolkou. Dá sa s ním jazdiť s rozumnou spotrebou, štvorkolku pre občasné využitie mimo spevnených ciest má tiež a výkonu ponúka znateľne viac ako práve dvojlitrové TDI. Diesel rozhodne nie je zlou voľbou pre tých, čo robia veľa kilometrov, ale moja voľba by to určite nebola, ja by som siahol vlastne po akomkoľvek inom benzínovom motore. S výnimkou PHEV.

Cupra Formentor TDI DSG 4Drive

Motor R4 nafta
Objem 1968 cm3
Výkon 110 kW (150 k) pri – ot/min
Krútiaci moment 360 Nm pri 1600-2750 ot/min
   
Prevodovka Automat 7 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4450 mm
Šírka 1839 mm
Výška 1528 mm
Rázvor osí kolies 2679 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1650/2140 kg
Batožinový priestor 420/- l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 203 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,6 s
Spotreba (WLTP komb) 5,1 l
Emisie g CO2/km 153