Citroën to robí znova. Robí autá, ktoré sú prudko avantgardné a vidno na nich, že sú svojím vlastným spôsobom jedinečné. Sú tak jedinečné, že mám pocit, že by mohli byť prehliadané na trhu. A pritom by to bola náramná škoda. Veď len samotný výzor a celková tvarová harmónia sú na nevídaných úrovniach. Očividne sme už v redakcii C5 X mali, ale vždy sa nejakým spôsobom dostala ku kolegovi. Ja som na kúskoch nedokázal úplne doceniť všetky danosti modelu. A preto ma záchrana od Citroënu potešila násobne viac.
Aká záchrana? Z dvoch áut, ktoré sme mali v tabuľkách, som sa v okolí obeda dopracoval k nule. To znamená, že bolo nutné niečo vymyslieť, lebo vlak akosi neprichádzal do úvahy. Záchrana prišla od automobilky Citroën práve vo forme C5 X s plug-in hybridným pohonom. A to som ani netušil aké výborné auto nakoniec osedlám.
Vzhľadová Avantgarda C5 X nie je pre každého
Ak vedľa postavíte Citroën C5 X a akéhokoľvek iného zástupcu tejto triedy, tak vám musí byť okamžite jasné, že toto auto je niečím iným. Nie je to klasický zástupca tejto triedy, nie je to dokonca ani klasický liftback, lebo má prvky crossoveru. To predsa ľudia chcú a automobilka sa zhostila úlohy vytvoriť crossover medzi eleganciu strednej triedy a použiteľnosťou SUV naozaj poriadne a práve toto auto môže byť odpoveďou pre všetkých, ktorým vadí extrémna výška SUV a tým pádom aj príliš veľká čelná plocha a príliš šialené nevyužité miesto.
Dobre, dobre, stále sa nájde časť populácie, ktorá je ochotná pustiť k vode klasický kombík a nahradiť ho niečím obrovským, lebo je to cool. Áno, tento faktor je naozaj neodškriepiteľný. Niekomu viac sedia obrovské autá. Ale pozrite sa na C5 X. Nie je to veľký mastodont, ale zase nie je ani krpcom. Veď na dĺžku má 4,8 metra a šírka je skôr priemerných 1,87 metra. Tieto atribúty hovoria o tom, že aj v interiéri bude dostatočne veľký priestor pre pasažierov.
Ale kým sa dostaneme k interiéru treba povedať, že toto auto nebude šokovať veľkosťou, ale skôr svoju vizážou. Predná časť si berie za vzor svojho menšieho súrodenca, teda C4 a prináša veľmi podobný štýl s dvomi úrovňami svetlometov. Vo vrchnej je tradične denné svietenie, ale jedna jeho línia je aj v spodnej časti. Spodná časť zase poskytuje priestor aj pre klasické stretávacie a diaľkové svetlá s automatickým prepínaním. Je škoda, že automobilka nesiahla po adaptívnych svetelných lúčoch, ale aj tak sú svetlá veľmi obstojné.
Avantgarda pokračuje aj pri pohľade zboku, kde je crossoverový štýl asi najzásadnejší s plastovými lemami okolo kolies a spodnej časti karosérie. Až rozmýšľam, ako by to vyzeralo keby sú lemy lakované do farby karosérie. Pôsobilo by auto príliš mohutne? Ťažko povedať. Je veľa crossoverov, ktoré majú lakovanie spodku a pomáha im to. Napríklad taký Opel Grandland. Ale v tomto prípade nie je možnosť vybrať si iné ako plastové lemy, takže moja otázka ostane nezodpovedaná. V zadnej časti sa crossover netají svojou liftbackovou orientáciou a celkom šokujúce sú dve krídla. Jedno nad oknom a jedno pod oknom. Pod obomi sa bude usádzať špina a ak si pred kefami auto neumyjete, tak bude bordel z ciest kričať aj naďalej po umytí.
Priestor a komfort sú sériovo
Interiér vozidla je v prvom rade masívny. Aj keď by sa mohlo zdať, že je rovnako avantgardný, opak je pravdu. Je to aj z dôvodu, že nikoho nenúti využívať nadmernú porciu dotykových plôch. Veď napríklad na volante sú klasické tlačidlá a klasickými tlačidlami sa ovláda aj klimatizácia, ktorá je naviac samostatná a na mieste, kde by ju každý hľadal. Po ére dotykového ovládania vzduchotechniky je toto krok Citroënu správnym smerom, ktorý poteší nejedného konzervatívnejšie naladeného potenciálneho majiteľa.
Poteší aj rozvrhnutie displejov. Veď pred vodičom je síce malý displejík, ale je doplnený ešte premietaním na sklo a tiež veľkým dotykovým displejom v strede prístrojovej dosky. Ten už využíva úplne novú generáciu systému. Možno sa to nezdá ako výrazný krok, ale využitie lepších vnútornosti z hardvérového hľadiska a nového softvéru prináša C5 X ozajstnú výhodu aj oproti niektorým ďalším modelom automobilky, ktoré ho ešte neadaptovali.
Aj keď by sa mohla multimediálna výbava zdať ako ozajstným ťahákom interiéru, niečo iné je ešte dôležitejšie. Napríklad predné sedadlá sú komfortné na úplne inej úrovni ako takmer čokoľvek iné, čo si v strednej triede môžete, mimo prémie, kúpiť. Sú pohodlné, majú vyhrievanie a nemáte problém v nich stráviť kľudne aj transfer cez celý kontinent. Ten je skôr obmedzený veľkosťou nádrže.
Veľkosťou však nie sú obmedzené ostatné sedadlá. Zadná lavica ponúka priehrštie priestoru pre dvoch pasažierov. Traja budú mať problém kvôli tunelu a kvôli menšej šírke, či skôr väčšej priestorovej ponuke pre dvoch. Tí majú aj výklopnú lakťovú opierku a celok pôsobí naozaj perfektne. Až tak, že vytvára dojem úžasnej trvácnosti a kvality. Reálne, C5 X, je vozidlo, ktoré je postavené naozaj dobre. Až tak dobre, že vytvára otázky, či má čínska produkcia lepšie výstupné kontroly ako tá európska.
No a ešte treba spomenúť aj batožinový priestor, ktorý má podlahu vybavenú protišmykovými lištami. Má objem veľmi dobrých 485 litrov, aj keď je to o 60 litrov menej ako ponúka výlučne spaľovacia alternatíva. Reálne viete do kufra vopchať batožinu na niekoľko dní a môžete spustiť roadtrip po Európe v komfortnom svete.
Baterky v zime stále fungujú
Najvýkonnejšia možnosť aká sa dá pre C5 X zvoliť je práve plug-in hybrid. Má celkový výkon 165 kW (225 k) a 132 kW (180 k) dáva spaľovací motor s objemom 1,6 litra. Ak jazdíte výlučne na ten a kašlete na nabíjanie, tak sa viete pohybovať niekde v blízkom okolí 8 litrov benzínu na 100 km. Ak však nabíjate, tak na jedno nabitie batérie s kapacitou 12,4 kWh prejdete v zime viac ako 30 km. Teda takmer 35. Je to z dôvodu, že som auto skúšal vtedy, keď boli jediný týždeň v decembri 2021 reálne mrazy. Medzinárodne platná norma WLTP hovorí síce až o 55 km, ale verím, že v lete by som vedel prejsť aj viac ako 40 bez akýchkoľvek problémov.
Motor má dostatočný výkon a auto pôsobí dynamický, aj vďaka zrýchleniu na stovku za 7,8 sekundy, ale to rozhodne nie je jeho hlavná úloha a najdôležitejšia charakteristika. Dynamika nie je to, čím by mal Citroën C5 X zaujať. Tým hlavným prvkom je skôr komfort. A komfort predvádza aj 8-stupňová automatická prevodovka, ktorá ešte stále vychádza z japonskej produkcie firmy Aisin. Celý systém je nastavený tak, že na výlučne elektrickú energiu dokážete absolvovať aj diaľničné tempo až do rýchlosti 135 km/h.
Toto auto je trochu oxymoron. Veď zvláda dlhé trasy vďaka neuveriteľnému komfortnému podvozku s hydraulickými dorazmi. Ale je to plug-in hybrid s malou nádržou, ktorá má objem iba 40 litrov, čiže do nej dokážete napratať maximálne 35 litrov, keď tankujete v momente zažatia kontrolky. A výlučne na spaľovací motor prejdete do 500 km. Na kontinentálny presun to je trochu málo. Preto sa plug-in hybrid viac hodí tým, ktorí majú denný nájazd do 50 km a dokážu využiť akčný rádius elektrickej časti pohonu.
Ak teda chcete naozaj jazdiť kontinentálne trasy na naozaj dlhé vzdialenosti, tak musíte siahnuť po spaľovacom motore. Nie, nafta v ponuke nie je, v ponuke sú, okrem plug-in hybridu, iba klasické benzínové agregáty. Verzia s motorom rovnakým ako má plug-in hybrid, ale bez bateriek, je najlepšou voľbou, avšak už onedlho skončí jej púť na trhu. Jedinou výlučne benzínovou alternatívou tak zostane C5 X s trojvalcom s objemom 1,2 litra a výkonom 96 kW (130 k). Stačí to na auto s hmotnosťou 1,5 tiny? Asi hej, ale radšej viac nabíjajte a kúpte si plug-in hybrid, ktorý váži 300 kg viac. Obe autá majú pritom takmer rovnakú užitočnú hmotnosť. Pre plug-in hybrid to je 359 kg, čo sa javí ako celkom málo a pre trojvalec je to 377 kg, čo stále nie je úplná výhra.
Komfort nad športom
V živote príde moment, kedy si každý, kto mal v obľube dynamické a športové autá povie, že chce niečo komfortné. A pre takých je optimum Citroën C5 X, ktorý síce zaujme vzhľadom, ale ešte viac zaujme práve tým aký výrazný komfort dokáže ponúknuť. Je to jeho najbrutálnejšia vlastnosť a môže sa ňou hrdo pýšiť pred akýmkoľvek konkurentom. Dokonca aj pred tými prémiovými. Citroën ponúka model C5 X v tejto konfigurácii za veľmi neprémiových necelých 50 000 € a to aj s kompletnou príplatkovou výbavou. Prvá cena už s automatom, ale s trojvalcom je pritom zase rozumných 31 490 €, za čo sú niektoré autá konkurencie o triedu nižšie. Takže, suma hovorí, že C5 X je reálne výhodnou kúpou. A výhoda bude aj pri parkovaní, lebo design auta púta pozornosť a vždy ho nájdete.
Citroën C5 X Plug-in Hybrid Shine
Motor | R4 benzín+elektromotor |
Objem | 1598 cm3 |
Výkon | Benzín: 132 kW (180 k) pri 6000 ot/min Elektro: 81,2 kW (110 k) Celkovo: 165 kW (225 k) |
Krútiaci moment | Benzín: 250 Nm pri 1750 ot/min Elektro: 320 Nm Celkovo: 360 Nm |
Prevodovka | Automatická 8-stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4805 mm |
Šírka | 1865 mm |
Výška | 1485 mm |
Rázvor osí kolies | 2785 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1826/2285 kg |
Batožinový priestor | 485/1580 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 233 km/h (EV 135 km/h) |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,8 s |
Spotreba (WLTP) | 1,3 l/100 km |
Emisie g CO2/km | 29-30 |