Test Citroën C5 Aircross: V saténovej perinke

Najväčšie SUV v portfóliu značky Citroën, teda model C5 Aircross, prešiel výrazným faceliftom. Dizajnovo nezameniteľné a obľúbené rodinné presúvadlo je teraz ešte atraktívnejšie a ponúka aj modernú a výkonnú, plug-in hybridnú motorizáciu. A práve takýto Citroën C5 Aircoss sme testovali počas vianoc. Najvyššia výbava Shine Pack a systémový výkon 225 koní. Santove sane na výbornú, až na to, že bez snehu.

Faceliftovaný C5 Aircross je hneď na prvý letmý pohľad ľahko rozlíšiteľný od predchodcu vďaka rozdielnemu konceptu prednej masky. Kým pôvodná verzia mala svetlá oddelené a tvorené dvoma úzkymi pásikmi, nová verzia ich má spojené. Rovnako tak je združená aj celá predná maska. Úprimne, toto nové prevedenie sa nám páči omnoho viac. Je to síce menej funky než predošlá verzia, ale omnoho dospelšie a elegantnejšie. Svetlá sú samozrejme LED a svietia výborne. Spodná časť nárazníka prišla o dvojicu veľkých otvorov a nahradili ich menšie postranné a zároveň pribudla spodná časť so zvislými lamelami. Celkový dojem z prednej časti nového C5 Aircross je fakt dobrý a dizajnéri sa vydali správnym smerom. Zboku sa novinka až tak nelíší, celkový profil karosérie je stále sympaticky zaoblený a nechýbajú ani tradičné ochranné prvky Airbump. K celkovo robustnému vyzneniu C5 Aircross skvele pasujú aj 19″ disky kolies. A nie, vážne neuberajú komfortu, toto auto má pohodlia na rozdávanie, takže týmito kolesami nespravíte vôbec žiadnu chybu. Zadná časť sa nelíší tak radikálne ako predná, ale aj tu došlo k zmenám. Pozorné oko si všimne mierne zmeny v grafike a farbe svetiel. Každopádne je Citroën C5 Aircross po facelifte ešte atraktívnejším a dospelším autom než predtým a najmä dizajn prednej časti považujeme za veľmi vydarený a nápaditý.

Kabína C5 Aircross bola vždy priestorovo veľmi štedrá a bohato dimenzovaná a nie inak je tomu aj po facelifte. Vrcholná výbava Shine Pack je skvelo vybavená a prvý pohľad aj dojem je perfektný. Po novom tu už nie je tradičný knipel voliča prevodovky, ale iba malá páčka e-toggle po vzore súrodencov z koncernu. Dizajnovo čisté riešenie, na ktoré sme si už úplne zvykli. Ďalšou zmenou je displej infotainmentu, ktorý je, taktiež rovnako ako u ostatných súrodencov, vytiahnutý na vrch palubnej dosky, kde prečnieva nad jej úroveň. Súčasťou infotainmentu sú dotykové tlačidlá pod výduchmi vzduchu pre nastavenie vyhrievania sedadiel ale aj vstupov do menu klimatizácie či navigácie, čo uľahčuje orientáciu. Samotný infotainment je užívateľsky priateľský a graficky tiež veľmi slušný, aj keď v rámci triedy ide skôr o taký lepší priemer. Zásadné nedostatky ale nemá, disponuje aj parkovacou kamerou a sekciou pre hybridný pohon, kde viete sledovať hospodárenie s batériou a celkové údaje elektrického pohonu. Dojem z kabíny ako celku je ale vynikajúci a nemalou mierou k nemu prispievajú rozložité kožené sedadlá s funkciou masáže. Aj ich samotný tvar a prešívanie sú etalónmi pohodlia a naviac dobre vyzerajú. Digitalizácia C5 Aircross pokračuje aj pred vodičom, keďže ukazovatele sú plne digitálne. Graficky ladia s infotainmentom a ponúkajú dostatočne veľa možností zobrazenia a tak celkovo je ich stvárnenie príjemne očiam aj dobre čitateľné. C5 Aircross ponúka dostatok využiteľných odkladacích priestorov, či už pre nápoje ako aj mobil a peňaženku. Mobil samozrejme nabijete aj bez kábla, rovnako tak ho pripojíte cez Apple CarPlay aj Android Auto. Hlavnou devízou kabíny je samozrejme bohatý priestor doprevádzaný pocitom robustnosti a bezpečia, za čo môže masívny stredový tunel aj mohutná palubná doska.  Vpredu je miesta dostatok vo všetkých smeroch ale skvelým prvkom toho auta sú tri samostatne posúvateľné sedadlá vzadu. Ich posunutím vpred viete zvýšiť kapacitu batožinového priestoru alebo naopak, pri úplnom posunutí vzad získajú pasažieri viac priestoru na nohy a kolená. Samotný objem batožinového priestoru je 460 litrov, ak ale sedadlá posuniete úplne dopredu, navýšite ho na 600. A to je rozhodne slušná porcia naviac, pokiaľ sa rozhodnete prevážať väčší predmet a vzadu sedia iba malé deti.

Srdcom pohonu hybridného Citroënu je dvojkombinácia 1.6 litra so 181 koňmi a elektromotora so 110. Celkovo táto sústava produkuje 165kW/225 koní a 360 Nm. Do úvahy treba brať, že hybridná C5 Aircross je poriadny kus auta, vážiaci 1845 kg. Dynamika s týmto výkonom je ale veľmi slušná a auto je na stovke za 8,7 sekundy. Samotný prejav motora je veľmi príjemný a hladký, utlmený a zamatovo jemne spolupracujúci s osemstupňovým automatom. Výkon 225 koní nie je málo, auto s ním nie je žiadno šokujúco rýchle ale na pohodlné rodinné SUV zamerané na komfort je absolútne dostatočný a uchováva si viac než dôstojnú výkonovú rezervu aj pri plnom obsadení. Kapacita batérie je 13,2 kWh a pri neveľkej snahe sme v mestskom režime prešli na jedno jej nabitie 43km, čo vôbec nie je zlý výsledok. Dobíjaniu viete aj tu pomôcť rekuperačným režimom B. Ak chcete mať batériu stále nabitú, musíte ju samozrejme dobíjať. Prekvapivo 🙂 Je tu ale aj druhá možnosť a tou je dobíjanie za pomoci spaľovacieho motora, ktoré sa ale samozrejme prejaví na vyššej spotrebe. Ako to už u plug-in hybridov býva, kvôli zvýšeniu životnosti batérie je nabíjanie výrazne pomalšie ako u klasických elektromobilov. V prípade C5 Aircross s 3,7 kW palubnou nabíjačkou to môže byť aj 6 hodín. Odporučili by sme teda skôr priplatiť si za 7,4 kW nabíjačku, ktorá v kombinácií s 32A wallboxom dokáže auto nabiť za dve hodiny. Opačným extrémom je nabíjabie z bežnej domácej zásuvky, ktoré trvá 7 hodín a 25 minút. Na druhú stranu, ak sa rozhodnete auto nabíjať iba v noci, tento čas vás žiadno neobmedzí. Je to teda o zvážení vašich časových a logistických možností a návykov, ako koniec koncov u všetkých hybridov a elektroáut. Samotná jazda, čo sa výkonu aj prejavu týka, je ale s týmto motorom mimoriadne príjemná. Pri plne nabitej batérií v hybridnom režime sme sa dostali na spotrebu 5,2/100km v kombinácií mesta a okresiek. Na diaľnici s vybitou sme sa ale pohybovali niečo pod 8. Veľmi teda záleži od štýlu jazdy a trasy ale hlavne nabitia batérie. Isté ale je, že pri správnom používaní vie toto výkonné SUV jazdiť za veľmi nízke náklady. Na C5 Aircross je úplne geniálne, ako pohodlne a ticho dokáže jazdiť. Od podvozku necítite ani nepočujete takmer žiadne nárazy, nerovnosti filtruje dokonale. Samozrejme, pri dynamickej jazde má auto tendenciu sa viac nakláňať, to je ale daň za vysokú mieru komfortu. A práve tá je a chce byť tou hlavnou devízou auta, na vymetanie zákrut sú tu úplne iné.

Faceliftovaný Citroën C5 Aircross je ešte krajší a reprezentatívnejší než jeho predchodca. Výbava Shine Pack v kombinácií s výkonným 225 koňovým hybridom z neho robí vrchol modelovej ponuky a značka ho s kľudným svedomím môže nazývať aj vlajkovou loďou, aj keď tou by mal byť model C5X. Predná maska je proste krajšia a dospelšia a vylepšený infotainment kabíne prospel. K motoru nemáme zásadné výhrady, vie jazdiť za veľmi nízke náklady, avšak treba ho vedieť používať. A naviac ponúka nadpriemerný výkon. Podvozok je na dlhé trasy priam geniálny a na palube sa budete cítiť ako v perinke. Úprimne, 39 490 eur s DPH nám za takéto auto ani nepríde veľa.

Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid 225 EAT8 

Motor R4 benzín + elektromotor
Objem motora/ kapacita batérie 1598 cm3 / 13,2 kWh
Výkon (celkový) 166kW/225 koní
Krútiaci moment (celkový) 360 Nm pri
   
Prevodovka Automatická 8 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka  4500 mm
Šírka  1969 mm
Výška  1689 mm
Rázvor osí kolies  2730 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1845/2300 kg
Batožinový priestor 460 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 225 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,7 s
Spotreba (WLTP) 1,4 – 1,5
Emisie g CO2/km 31-33