Test Citroën C4 PureTech: V životnej forme

Najhorúcejšou novinkou Citroënu je model C4. Ten je oproti svojmu predchodcovi skutočne kilometrovým skokom vpred. Niektorí ho dokonca označujú za jedno z úplne najlepších áut, aké kedy táto automobilka postavila. Očakávania pred testom tejto benzínovej verzie Pure Tech 1.2 teda boli poriadne veľké, poďme sa pozrieť na realitu.

Design karosérie novej C4 je oproti predchodcovi odvážnejší zasa o niekoľko levelov. A to v čase svojho zrodu aj predchodca patril medzi tie odvážnejšie autá na trhu. Vlastne,  dizajn tejto novinky je odvážnejší než veľká časť iných áut, ktoré bežne na cestách stretnete. Pridajte k tomu výraznú farbu “Caramel” a máte pred sebou extravagantné auto, ktoré len tak ľahko nikto neprehliadne. Na prvý dojem sa môže javiť vzhľad karosérie až príliš prekombinovaný. Avšak, keď sa na auto pozorne a dlhšie zadívate, uvedomíte si, že napriek veľkému množstvu zalomení a prepojení rôznych tvarov a línií vás na karosérií nič neruší. Nová C4 má vážne iskru a nápad a je všetkým, len nie nudným autom. Samotný profil karosérie je je akýmsi hybridom medzi crossoverom a liftbackom. Tvar zadných svetiel je ťažké opísať. Vyzerajú ako zložené z dvoch dielov a prepojené sú decentným spoilerom. Ten bohužiaľ ale zhoršuje výhľad dozadu pri cúvaní. Vzhľadovo je ale zadná časť úplná bomba. Svalnatý a robustný dojem vzbudzujú dve postranné “žiabre” a masívne čierne oplastovanie nárazníka. Vpredu sú svetlá taktiež zložené z dvoch dielov. Tenký šikmý LED pásik na vrchu a pomerne veľký reflektor pod ním. Obe sa spájajú s tenkou prednou maskou s logom značky. Hmlovky sa ukrývajú v spodnej časti nárazníka a sú lemované šedým plastom. Rovnaká elipsa sa nachádza aj na boku dverí, ktoré sú tiež hojne oplastované. C4 vďaka týmto plastom pôsobí veľmi robustne a nemusíte sa s ňou teda báť vyjsť aj mimo asfaltu, napríklad na nespevnenú cestu. Samozrejme, nie je to SUV ani terénne auto. Povedzme si rovno, dizajn sa Citroënu fakt podaril. Nová C4 vyzerá vážne futuristicky a jej dizajn bude moderný a aktuálny aj o niekoľko rokov. Skvelá práca.

Kabína je taktiež obrovským pokrokom. Usadíte sa do pohodlných a krásne prešívaných kožených sedadiel s bielou niťou. Doplnené sú textilnými časťami operadiel aj sedákov. Sedí sa na nich vážne super, keďže využívajú koncepciu Advanced Comfort. Sú ale trochu širšie a primárne navrhnuté na udržanie vysokého komfortu a nie na športovú jazdu. To je ale v poriadku. Displej infotainmentu už nemá formát tabletu, stále je však na vrchu prístrojovky, avšak viac integrovaný. Grafika je po novom uhladenejšia a ostrejšia. Nechýba celkom rýchla a príjemná navigácia ani parkovacia kamera. V jej prípade ale máme pocit, že trochu skresľuje a tak si na ňu musíte chvíľu zvykať. Pred vodičom je kompaktný displej, ktorý nepatrí medzi najlepšie ani graficky či ponukovo, avšak je veľmi príjemný, úhľadný a dobre čitateľný. Veľmi pekne sa Citroën pohral aj s voličom automatickej prevodovky, ktorý má tvar malej kolískovej páčky. Parkovacia poloha sa ale volí tlačidlom a nechýbajú ani pádla pod volantom. Volant má tak akurátne hrubý veniec a zaujme na ňom široké spodné rameno. Multifunkcia má dostatočne veľké a presné tlačidlá. Super je, že klimatizácia a ovládanie teploty majú okrúhle fyzické ovládače. Príjemné sú na pohľad ale aj dotyk. Pred spolujazdcom je ešte jedna špecialita, ktorou je výsuvný držiak na tablet. To je rozhodne príjemný doplnok pre pasažiera, ktorý si počas cesty rád pustí film či seriál a nebýva mu počas čítania či pozerania na displej za jazdy nevoľno 🙂 Celkový pocit z kvality a spracovania interiéru je veľmi dobrý. Mnohé plasty sú mäkké a napríklad vrchná časť prístrojovky má na pohľad aj dotyk sympatickú štruktúru. Skvelú prácu odviedli konštruktéri aj pri priestorovom rozložení kabíny. V každom smere je ho dostatok, pocit vzdušnosti a priestrannosti je prítomný aj na zadných sedadlách. Vpredu je to úplne bez debaty, tu sa ťažko niekto bude sťažovať. Ani batožinový priestor na tom nie je zle, 380 litrov je síce relatívne priemerná hodnota ale rozhodne dostačujúca pre auto danej kategórie.

Nami testovaný kus bol poháňaný benzínovým motorom 1.2 PureTech s výkonom 96 kW/131 koní a 230 Nm. Má síce iba tri valce, avšak je až prekvapivo kultivovaný a tichý aj v diaľničných rýchlostiach. Na stovke je s ním auto za 9,4 sekundy, čo je na bežný život vcelku dostačujúce. Ak jazdíte sami alebo vo dvojici, aj dynamika je dostatočná s obstojnou rezervou výkonu. Motor nás rozhodne milo prekvapil, svojou charakteristikou aj dostatočnou dynamikou. Veľmi dobre si rozumie aj s osemstupňovým automatom, ktorý je celkom isto dobrá voľba a prispieva ku kultivovanému a hladkému pocitu z jazdy. Vlastne, hladký je to správne slovo na celkový pocit z jazdy v novej C4. To sa týka motorického prejavu, ale aj podvozka, ku ktorému sa ešte dostaneme. My sme dokázali týždeň zvládnuť s priemernou spotrebou 6,2 litra. Jazdili sme hlavne v meste a absolvovali aj jeden dlhší diaľničný prejazd, takže dosiahnuté údaje hodnotíme ako kladné. Jazdné vlastnosti sú primárne pohodlné. Žiadne divoké vymetanie zákrut, ale dokonalá oáza pokoja a komfortu. Aj na 18” kolesách je auto extrémne pohodlné, podvozok tichý a bezchybne filtrujúci nerovnosti všetkého druhu. V tomto ohľade ťažko hľadať v rámci triedy pohodlnejšie auto.

Nová C4 sa Citroënu vážne vydarila a hlasy, ktoré tvrdia, že ide o jedno z najlepších áut značky za posledných veľa rokov, sú na mieste. Ide o skĺbenie mimoriadne atraktívneho a inovatívneho vzhľadu, kvalitnej a nápaditej kabíny a najmä dokonalého pohodlia a kľudného dojmu z jazdy. Prekvapením je aj trojvalcový PureTech s príjemnou dynamikou a kultivovaným prejavom, ku ktorému sa skvelo hodí osemstupňový automat. Vo vrcholnej výbave Shine začína C4 na sume 22 490 eur s DPH. Za ňu dostanete veľmi slušne vybavené auto, ktoré je bezpochyby jedným z najzaujímavejších a najpohodlnejších vo svojej kategórií.

Citroën C4 PureTech 130 Shine

Motor R3 benzín
Objem 1199 cm3
Výkon 96 kW (131 k) pri 5500 ot/min
Krútiaci moment 230 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Automat 8 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4360 mm
Šírka 1834 mm
Výška 1525 mm
Rázvor osí kolies 2670 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1400/1755 kg
Batožinový priestor 380/1250 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 210 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,4 s
Spotreba (WLTP) 5,7-5,9
Emisie g CO2/km