Citroën C4, zástupca značky v segmente nižšej strednej triedy, je na našich cestách pomerne častým úkazom. Aktuálna, teda tretia generácia, je na trhu už od roku 2020. Ani sa to tak úplne nezdá, keďže tvarovo ide stále o pomerne avantgardné a odvážne auto. Aj tak ale C4 nedávno prešla modernizáciou, čo je dobrým dôvodom auto po čase opäť vyskúšať. K dispozícii sme mali benzínovú verziu so 130 koňmi. Auto podobnej špecifikácie pred faceliftom sme už testovali.
Kým profil samotnej karosérie C4 sa žiadno dramaticky nezmenil, modernizáciu si je ľahko možné všimnúť na prednej maske. Prišiel nový znak, preč sú chrómové lišty a spodná časť nárazníka je dekorovaná sivým plastom. Celkovo pôsobí uhladenejšie a menej členito. Nové sú aerodynamické kryty kolies z plastu. To, že nejde o hliníkové disky, odhalí až bližší pohľad. V zásade chápeme, aj to je spôsob šetrenia nákladov a oškretý plast zamrzí menej ako hliník. Kolesá majú 18″ a tak sú dostatočne veľké, avšak rozmer 195/60 hovorí jasnou rečou, že prvoradý je tu komfort. Boky auta sú bohato oplastované, čo dodáva dojem robustnosti a odolnosti. Zadná časť je typicky crossoverová a vyvýšená s plasticky vystúpenými zatmavenými LED svetlami s modernou optikou. Zadný spojler síce vyzerá efektne, avšak obmedzuje vo výhľade pri cúvaní a pohľade do spätného zrkadla. Auto sme mali k dispozícií vo výrazne červenej farbe, ktorá s čiernym oplastovaním dobre ladí. Dizajn faceliftovanej C4 je o kúsok uhladanejší a minimalistickejší ako u predchodcu, avšak stále plný prelisov a vystúpení, vďaka ktorým je auto pomerne extravagantné a fanúšikom vyslovene minimalistického dizajnu asi nesadne.
Základný tvar a architektúra kabíny zostali bez zmien. Dekory dverí sú po novom plastové a textúrované, namiesto pôvodných textilných. Devízou novej C4 sú extrémne pohodlné sedadlá z hrubej a odolnej textílie. Ich názov Citroën Advanced Comfort hovorí za všetko. Pohodlie je tu na prvom mieste a práve sedadlá sekundujú podvozku, ku ktorému sa dostaneme neskôr. Volant sa nezmenil, má prijemne hrubý veniec a sploštený spodok, avšak pribudlo nové logo. Kokpit je plne digitálny, ako tomu bolo už u predchodcu a vyznačuje sa dvojicou 10″ displejov. Pred vodičom aj vo forme infotainmentu. Digitálny prístrojový panel je fajn, dobre čitateľný. Infotainment na prvý dojem pôsobí trochu malý, avšak zvyknete si naň a presnosť aj ergonómia tiež neurazia. Vo výbave je aj parkovacia kamera, vstavaná navigácia chýba. To ale nevadí, keďže ju viete získať cez zrkadlenie smartfónu. Automatická klimatizácia má dve zóny a je super, že ju viete ovládať prostredníctvom okrúhlych fyzických ovládačov. Pod nimi sú dve poličky, jedna užšia a druhá rozmernejšia. Bezdrôtové nabíjanie chýba. V stredovom tuneli je zaťahovacia prepážka so stojanmi na nápoje, pred ňou páčka radenia prevodov a jazdných režimov. Ergonómia aj celkové spracovanie interiéru je pre danú triedu dôsotojné a určite neurazí. A aj priestorovo hrá C4 v rámci kategórie vyššiu ligu, v každom smere je priestranná a aj vzadu je dosť miesta na kolená. Sedadlá sú tu však vyslovene rovné a ploche a chýba im akékoľvek bočné vedenie. Toho výhodou je ale práve štedrý priestor po celej šírke. Do kufra dáte 380 litrov, čo je skôr priemer ale pre väčšinu bežných situácií to stačí.
Pod kapotou sme mali dobre známy trojvalec PureTech 130 s objemom 1,2 litra. Ako napovedá označenie, výkon je 96kW/130 koní. A teraz sa pozrite na ŠPZ auta v galérií 🙂 Motor je to dobre známy a osvedčený. Skrátka, benzínový trojvalec s turbom bez elektrického dopingu. Stovka za 9,4 sekundy je skôr priemer, ale celkovo je motor na trojvalec celkom kultivovaný a vo dvojici aj dostatočne výkonný. Či už na diaľnici alebo okreske, výkonu je tak akurát aj na bezpečné predchádzanie. Osemstupňový automat tu pracuje bez výrazných zaváhaní a tak celkovo prispieva k dobrému a plynulému pocitu z jazdného prejavu. Dlhý diaľničný presun v tempomatovej 140 znamenal spotrebu 7,7 litra, avšak s okreskami a mestom sme týždenný priemer stlačili na 6,3 litra, čo je podľa nás v norme. A ak sa posnažíte, pôjde to aj za menej. C4 vás totiž ani náhodou nebude nútiť jazdiť rýchlo, práve naopak. Stavaná je len a len na komfort, ktorý je v tejto triede priam bezkonkurenčný. Tlmiče majú hydraulické dorazy, vďaka ktorým je jazda aj na veľmi nerovnom povrchu plavná a extrémne pohodlná. Filtrovanie nerovností je proste úžasné a tak autu radi odpustíte aj trochu väčšie náklony v zákrutách. Tie stále ale nie sú nijak dramatické, aby ohrozovali stabilitu a istotu jazdy.
Citroën C4 sa po facelifte v tejto konfigurácií žiadno dramaticky nezmenil. Vizáž je trochu uhladenejšia a modernejšia a kabína dostala mierne kozemtické vylepšenia. Podvozok je extrémne komfortný, v danej triede priam bezkonkurenčne a ak hľadáte auto s primárnym dôrazom na pohodlie, C4 je zásah do čierneho. Trojvalec so 130 koňmi vlastne aj stačí. Dynamika aj jazdný prejav sú na slušnej úrovni a pri extrémne pohodlnom podvozku vás to ani nebude lákať k príliš rýchlej jazde. Auto s týmto motorom je k dispozícii od výbavy Plus a vyššie a v akciovej cene je za 22 990 eur s DPH, čo je podľa nás pri dnešných cenách veľmi výhodná ponuka.
Citroën C4 PureTech 130 S&S
Motor | R3 benzín |
Objem | 1199 cm3 |
Výkon | 96 kW (131 k) pri 5500 ot/min |
Krútiaci moment | 230 Nm pri 1750 ot/min |
Prevodovka | Automat 8 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4350 mm |
Šírka | 1834 mm |
Výška | 1525 mm |
Rázvor osí kolies | 2670 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1374/1735 kg |
Batožinový priestor | 380/1250 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 210 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,4 s |
Spotreba (WLTP) | 5,9 |
Emisie g CO2/km | 134 |