Ujasnime si to hneď na začiatku, C3 Aircross nemá štvorkolku. Má však väčšiu svetlú výšku a to reálne stačí väčšine záujemcov o takéto auto. Veď aj tak väčšina SUVčiek tejto veľkosti jazdí s pohonom prednej nápravy, štvorkolku má mizivé percento. Ak by bolo treba trochu závažnejšie prejazdy poľných ciest, tak Aircross ponúkne Grip Control, ktorý sme skúsili v Cactuse predchádzajúcej generácie.
Absencia štvorkolky umožňuje jednoduchšiu konštrukciu a tým pádom aj nižšiu cenu. Všimli sme si nejaké odkazy dokonca aj na koncernového brata, Peugeot 2008. Lenže tých je celkom málo a kto s ním nejazdil ani nebude registrovať, čo je zhodné. Tak napríklad je zhodný motor. My sme skúsili BlueHDi 100 s manuálnou prevodovkou a výbavou Feel.
Aj chcem kričať, aj nie
Tvary C3 Aircross síce evokujú ostatné nové modely, ale veľkosť zase predvádza, že toto je naozaj samostatný model. Dokonca aj so základnou C3kou toho nemá veľa spoločného. Viac by sa dalo nájsť v interiéri ako v exteriéri. Tak aspoň základ dizajnu hovorí o jasnej príbuznosti, spoločné diely nehľadajte.
Výrazne oblé tvary nie sú rušené žiadnou výraznou ostrou líniou. Ako keby dizajnéri chceli ukľudňovať vodiča a pasažierov ďaleko pred nasadnutím. Predné svetlá majú dostatočne veľkú plochu, takže aj s halogénovými výbojkami dokážu pracovať veľmi efektívne. Musia. Nič iné totiž v ponuke nie je. LEDky? Nie. Xenóny? Nie. Lampáše? Našťastie nie. V noci potom predok vyzerá trochu schizofrenicky, keď denné LED svetlá majú modrejší odtieň a halogénové svetlá zase žltší.
Veľkosť auta ukazujú aj disky kolies. Šestnástky sú celkom malé, ale nevyzerajú tak, čo znamená, že auto vyzerá väčšie ako reálne je. Veď je dlhé len niečo cez 4 metre. Výrazne pôsobí, pri pohľade zboku aj línia okien. Na dverách sú väčšie a posledné okno v stĺpiku má zdvihnutú spodnú hranu. Citroën tak môže dať vyššie dekel kufra a zároveň nezhoršuje výhľad von.
Okrúhle tvary pokračujú aj vzadu, veď sa nedá nič iné ani čakať. Výrazný plastový nárazník nadväzuje na lemy blatníkov, ale pripomína terénnejšie ambície spodnou časťou, ktorá má vyzerať ako koniec ochrany podvozka. Vedľa nej našli miesto aj hmlové svetlo a cúvacie svetlo. Je dole, čo je fajn, avšak je iba jedno jediné, čo trochu zhoršuje cúvanie v noci.
Doteraz sa zdá, že Aircross je auto, ktoré chce pútať pozornosť, lenže sivá farba ho zase núti zaniknúť. Tak si vyberte. Vyberte si niečo výraznejšie, toto auto chce priťahovať zrak.
Moderno-konzervatívny
Interiér modelu má prvky z C3, to sa zaprieť nedá, ale ručná brzda je z Peugeotu 2008. Inak podobné prvky hľadáme naozaj ťažko. Na jednu stranu má dotykové ovládanie všetkého, čo je v strede, na stranu druhú má displej medzi okrúhlymi prístrojmi so segmentovým zobrazovaním ako kalkulačky. Myslíme tie menej sofistikované, čo nekreslia grafy. Maticový by sa veru hodil. Ale vyššia výbava má už plne grafický, takže máte možnosť voľby.
Usadíte sa na predných sedadlách, chytíte volant, sedadlá sú naozaj pohodlné a aj keď volant môžeme považovať za väčší, stále je na auto ideálny. Na všetko si rýchlo zvyknete. Občas však budete trochu frflať kvôli pomalšej reakcii displeja. Síce sa to za pár rokov trochu zlepšilo, ale stále to nie je na úrovni súčasných smartfónov. Tam však displejom stačí vydržať dva až tri roky, v aute musia fungovať dlhšie. Niečo vám však bude chýbať. Máte síce tlačidlo na zamykanie, máte tlačidlá na odhmlievanie/odmrazenie, ale po vnútornú cirkuláciu vzduchu musíte siahnuť do menu. Musíte myslieť dopredu, alebo mať na displeji zobrazenie klimatizácie, lebo inak ten smrad z hnojiska, hovnocucu, či štyridsaťročnej Tatry prenikne do interiéru.
Ovládanie klimatizácie zvládnete, skôr vám bude chýbať lakťová opierka a vyhrievanie sedadiel? Že také veci nepotrebujete? Tak máte vyhraté, nemusíte priplácať za nič. Komfort na predných sedadlách v štvormetrovom aute môžeme považovať za perfektný. No a vzadu to nie je inak. Miesta je príjemne dosť. Až ak meriate nad 180 centimetrov a pred vami je vysoký šofér budete mať opreté kolená. Hlava bude v poriadku vždy. Teda myslíme priestorovo, za obsah hláv pasažierov nemôžeme hovoriť.
Kufor so svojim objemom tiež celkom prekvapí, veď toto je stále menšie auto, základ patrí dokonca do segmentu B, čiže reálne malých áut. Dá sa naviac rozdeliť podlahou. Ak ju necháte hodenú na spodku kufra, tak máte veľký objem, aj ju dvihnete na úroveň nakladacej hrany, tak vám vznikne priestor na schovanie povinnej výbavy, notebooku, či iných vecí, ktoré by nemali byť úplne viditeľné.
Dlhý, bez širokého a bystrozrakého
Auto nie je dlhé, dlhé sú jednotlivé prevody. Motor 1,6 BlueHDi 100 dokáže potiahnuť aj plne naložené auto hore kopcom. Nebude to pretekár, ale vy viete prečo. Výkon 73 kW (100 k) síce nie je malý, rovnako ako krútiaci moment 260 Nm, len ako parťáka má päťstupňovú prevodovku.
Ak jazdíte v meste na štvorke, tak tu na to zabudnite. Jedine, že by ste šli tesne nad 60, čo už ale zaváňa pozdravom z dopravného inšpektorátu. S touto prevodovkou musíte prehodnotiť používané prevodové stupne. Aj preto točí motor pri diaľničnej stotridsiatke na päťke iba 2 200 otáčok. Málo? To teda!
Dlhé sprevodovanie vôbec nenúti vytáčať agregát. Vlastne agregátu sa táto poloha ani nepáči, veď aj tak vo vyšších otáčkach klesá krútiaci moment, tak čo by tam robil. Ležérnejšia jazda prináša výsledky. S C3 Aircrossom s týmto motorom viete jazdiť takmer za 4 litre, dobre 4 a pol. Jasné, diaľnica posunie spotrebu nahor, ale ani hodnoty do 5,5 litra nie sú vonkoncom zlé. Jediným problémom kombinácie je, že len o niečo viac stojí výkonnejší BlueHDi 120 so šiestimi prevodovými stupňami. Ten je lepšou alternatívou.
Vynikajúci je však komfort. Keďže auto nenúti pretekať, tak jazdíte v poriadnom komforte. Náklony karosérie sa dajú čakať, ale nevyľakajú vás. Na hranu sme sa s autom ani nedostali, lebo to bolo proti akejkoľvek myšlienke pri jeho navrhovaní. Dynamická jazda s týmto auto, s týmto motorom, prevodovkou a nastavením podvozka jednoducho nie je vôbec nutná.
Komfort pre rodinu
Ak chcete malé a komfortné auto, tak máte výbornú možnosť. Naviac ani cena nie je ustrelená smerom nahor. Kľudné jazdenie je však s touto kombináciou naozaj nutné. Ak chcete trochu dynamiky a stále chcete aj avantgardnejšie tvary, tak si zvoľte PureTech 110, kľudne aj s automatom. Spotrebovo tiež nebudete na tom tragicky a motoru sa viac páči v otáčkach. Reálne pôsobí omnoho dynamickejšie ako BlueHDi 100. Alebo máte možnosť siahnuť aj po najvýkonnejšom naftovom motore, je to len na vás a vašom použití, čo je najvhodnejšie.
Citroën C3 Aircross BlueHDi 100 Feel
Motor | R4 nafta |
Objem | 1560 cm3 |
Výkon | 74 kW (100 k) pri 3750 ot/min |
Krútiaci moment | 254 Nm pri 1750 ot/min |
Prevodovka | Manuálna 5 stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4154 mm |
Šírka | 1824 mm |
Výška | 1637 mm |
Rázvor osí kolies | 2604 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1293/1825 kg |
Batožinový priestor | 410-520/1255 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 175 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 11,5 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 4,5/3,5/3,9 |
Emisie g CO2/km | 101 |