Kompaktný Citroën C3 Aircross prešiel nedávno faceliftom. Obľúbený mestský crossover má napríklad novú masku či pozmenený interiér a tak je pomerne ľahko rozpoznateľný a odlíšiteľný od svojho predchodcu. My sme ho testovali s benzínovým 1.2 litrom Pure Tech a výkonom obstojných 130 koní.
Nový C3 Aircross je úplne jasne iný, od predfaceliftovej verzie ho spoznáte podľa inej masky a svetiel. Samotná maska a nárazník majú atypický, dovnútra prehĺbený tvar a výrazné zvislé mrežovanie v hornej aj spodnej časti. Svetlá už nemajú štvorcový zaoblený tvar ale iba tenký šedý pásik. Zmeny vzadu je ťažšie postrehnúť, svetlá tu však stavili na modernejšie, zatmavené prevedenie. Nami testovaný kus bol v mimoriadne vydarenej farebnej kombinácií s bonusom v podobe bielej strechy, ktorú dopĺňali spätné zrkadlá a lemovanie bočných okien vzadu. Karoséria samotná bola v sivej farbe Kaki. Citroën berie individualizáciu skutočne vážne a tento model má v ponuke až 70 rôznych farebných kombinácií exteriéru. Môžete totiž voliť farbu karosérie, strechy a zároveň ju doplniť color packom s akcentmi na spodku nárazníku a spätných zrkadlách. V danej triede áut sa takéto možnosti nevidia tak často, čo je jasným dôkazom toho, že C3 Aircross chce byť proste iný. A aj skutočne je, dizajn karosérie je vážne nezameniteľný a odvážny. Rozhodne nepatrí medzi uhladené autá. Špeciálne predná maska môže niekomu prísť až príliš preštylizovaná. Avšak čísla predaja hovoria jasnou rečou, že práve tento model patrí medzi tie najobľúbenejšie autá na slovenskom trhu. Krivky sú síce odvážne, ale samotný zaoblený a vyšší profil karosérie je veľmi sympatický a prívetivý. Ak má byť jedno z najpopulárnejších áut našich ciest jasne nezameniteľné a iné, tak prečo nie. V tom prípade sa dielo skutočne vydarilo.
Naše auto bolo v najvyššej výbave Shine, čo bolo cítiť najmä v kabíne. Čierne sedadlá s veľmi pekným prešívaním boli potiahnuté umelou kožou a doplnené o šedú látku s béžovým pruhom, z čoho je vo výsledku veľmi vkusná kombinácia. Dopĺňalo ju aj textilné obloženie palubnej dosky, ktoré tiež vyvoláva dojem kvality. V sedadlách sa sedí veľmi pohodlne, takmer ako na gauči, keďže sú skôr mäkkého a rozložitého charakteru. Nový infotainment má 9” palcov a navigáciu či plnú káblovú konektivitu pre Apple aj Android. Graficky je veľmi príjemný aj keď pomerne jednoduchý a aj reakcie sa nám zdajú rýchlejšie a presnejšie. Prostredníctvom neho sa po novom ovláda aj klimatizácia. Do jej menu sa ale viete dostať fyzickým tlačidlom na tubuse pod displejom, kde viete zapnúť aj vyhrievanie okien. Pod ním sa nachádza úzka a plytká polica, ktorá sa nám žiaľ bohu javí ako úplne nepoužiteľná a nevieme si predstaviť, na aké predmety by mala slúžiť. Pod ňou je ale dostatočne veľká priehradka s USB portami a indikátorom zaradených stupňov. To nepovažujeme za úplne šťastné riešenie, keďže si indikátor viete zakryť, v prípade že do nej vložíte vyšší či väčší predmet. Zároveň je tu aj prepínač športového režimu prevodovky. Pred spolujazdcom je taktiež polica, avšak podstatne väčšia a dobre využiteľná. Vzhľadovo je inak kabína vydarená, má už spomínané veľmi pekné sedadlá, hliníkové dekory aj pekne zladené výduchy s bielymi akcentmi. Tvrdé plasty sa tu samozrejme nájdu ľahko, ale to je v danej triede úplne bežné a akceptovateľné. Príjemne hrubý, kožený multifunkčný volant, ukrýva za sebou analógový rýchlomer s otáčkomerom a malý displej s palubným počítačom a údajmi o jazde. Jasné, plne digitálne prístrojové štíty sú viac fancy a moderné. Avšak aj toto je iba otázka zvyku a preferencie a niekomu to môže vyhovovať. Priestorovo je C3 Aircross pomerne štedrým autom, vpredu sa sedí pohodlne a v každom smere máte pocit dostatku priestoru na hlavu aj telo. Vzadu je to podobne priestranné, avšak zadné sedadlá vo forme posuvnej lavice sú ploché a bez ergonomického tvarovania, čo ide trochu na vrub pohodliu. Vďaka pomerne bohatému priestoru je to ale stále fajn. A posuvná lavica má svoje výhody a možnosť práce s priestorom a objemom kufra, ktorý má veľmi slušných 410 litrov v základe.
Pod kapotou tohto Aircrossu bol uložený 1.2 litrový benzínový motor Puretech. Tri valce a 96kW/130 koní s 230Nm rozpohybujú toto malé auto na stovku za 9,1 sekundy. To je celkom slušné, z čoho je očividné, že tento malý, ale pomerne výkonný trojvalec na takéto auto stačí. Spolupracoval s ním šesťstupňový automat a k tejto kombinácií nemáme nič zásadné, čo by sme vytkli. Radenie síce nie je najrýchlejšie ale prebieha pomerne hladko a v optimálnych otáčkach. Výraznejší hluk sa od motora dostaví iba vo vyšších rýchlostiach, ale aj tak je jazda po diaľnici príjemná a auto vie udržovať slušné tempo aj ochotne reagovať na plynový pedál. A spotreba? Dostali sme sa na týždňový priemer 6,3 litra a to sme jazdili aj celkom svižne po diaľnici, zvyšok väčšinou v meste. To nie je vôbec zlé. Jazdné vlastnosti C3 Aircross sú všetko len nie športové. Toto je vyslovene mestské, prípadne aj kompromisné, rodinné auto. Pretekanie sa mu je cudzie a podvozok je primárne naladený na to, aby poskytoval čo najviac pohodlia a neprenášal do kabíny ostré rázy. To sa mu darí veľmi dobre aj napriek tomu, že v zákrutách sa ani prehnane nenakláňa. Na auto danej triedy s kľudným zameraním priam ideál.
Citroën C3 Aircross po facelifte bude zrejme rovnakým bestsellerom ako jeho predchodca. A keďže ponúka toľko rôznych farebných kombinácií, nemusíte sa ani obávať, že splyniete s davom aj pri veľkej popularite tohto auta na cestách. Ponúka jednoznačne neopozeraný a nezameniteľný dizajn, veľkú dávku pohodlia a vo výbave Shine aj bohatú výbavu. V kabíne nájdete rozložité a mäkké sedadlá, ktoré dokonale sedia ku komfortne ladenému podvozku. Testovaný kus v najvyššej výbave, ktorou je spomínaný Shine, stál 20 660 eur s DPH. To je na takto všestranné, dobre vybavené a dostatočne motorizované auto suma, ktorá ani náhodou nemôže uraziť.
Citroën C3 Aircross 1.2 Puretech Shine
Motor | R3 benzín |
Objem | 1199 cm3 |
Výkon | 96 kW (130 k) pri 5500 ot/min |
Krútiaci moment | 230 Nm pri 1750 ot/min |
Prevodovka | Automatická 6 stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4160 mm |
Šírka | 1824 mm |
Výška | 1637 mm |
Rázvor osí kolies | 2604 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1280/1835 kg |
Batožinový priestor | 410/1289 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 195 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,1 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 5,9/4,5/5,0 |
Emisie g CO2/km | 114 |