Test Chevrolet Camaro V8: Filmový hrdina

Stretnutie s celebritou je vždy veľmi výnimočný moment. V mojom prípade sa jedná o svetovú hviezdu hollywoodskeho formátu. Krásny, silný a nastajlovaný hollywoodsky svalovec, o stretnutí s ktorým snívajú nielen ženy, ale aj chlapi po celom svete. Akčný hrdina, ktorý je v prestrojení pripravený spasiť svet a neustále ochraňovať svojho majiteľa. Bumblebee nie je imaginárna hviezda z filmu, ale reálne auto, ktoré sa dostalo aj na naše cesty. Možno ešte žiadny majiteľ nemal šťastie, že sa práve to jeho Camaro zmenilo na Transformera. Ale čo keď  ešte nenastal ten správny čas? Prezradil by sa ľahko, horšie by bolo potom udržať jeho schopnosti ďalej v utajení.  Možno ešte stále v tichosti čaká v prestrojení na tú správnu chvíľu aby zasiahol.

Na prvé stretnutie s Bumblebee som musel pár dní trpezlivo počakať. Kým príde pozrieť ku nám na Slovensko ešte pár dni potrvá, tak som za ním prišiel na stretnutie do Prahy. Stretli sme sa keď mal na sebe ešte cestovné maskovanie. Asi ako každá svetová hviezda nerád stále púta na seba pozornosť okolia.  Mal som preto výnimočnú možnosť vstúpiť do jeho šatne a sledovať, ako sa postupne dostáva do prezentačnej formy. Už len odstrániť prevozné fólie a počkať kým mechanik spraví servisnú kontrolu a môžem sa zľahka pustiť do spoznávania.

2017-chevrolet-camaro-ss-v8-text-3

Aktuálne sa dostala na trh šiesta generácia najväčšieho konkurenta slávneho Fordu Mustang. Na začiatku celej éry išiel General Motors do boja s Mustangom tak odvážne a sebavedomo, že na tlačovej konferencii pri predstavení prvého Camara ho popísali ako „Malé zlé zvieratko, ktoré požiera Mustangy“.  Od roku 1966, kedy bola predstavená prvá generácia prešlo viacerými výraznými zmenami dizajnu. Aj keď bolo Camaro od začiatku považované za americký muscle car, od druhej generácie sa tvarovo začalo prejavovať viac ako veľké športové auto. Pri tretej generácii už ako muscle car prestal pôsobiť aj 2,5-litrový radový štrvorvalec. Možno si v GM uvedomili, že to vtedy nebola úplne správa voľba a preto už pri štvrtej generácii ostali v ponuke len 6 a 8 valcové motory. To už ale asi nepomohlo, a priame pokračovanie muscle cars v GM bolo v roku 2002 prerušené bez ďalšieho nástupcu. 

Nástupca, ktorý mal v tradícii klasických amerických muscle cars pokračovať bol predstavený verejnosti v roku 2006. Tvarom karosérie aj interiéru odkazoval na pôvodnú prvú generáciu. Do predaja sa dostalo znovuzrodené Camaro v roku 2008 za marketingovej podpory filmu Transformers. Piata generácia sa stala prvým Camarom oficiálne predávaným aj na starom kontinente, kde sa okrem amerických svalov snažilo osloviť veľmi zaujímavým pomerom cena/výkon a V8 motorom. Podobnú cenovú politiku nedávno zvolil aj Ford pri predstavení Mustanga v Európe. Modely piatej generácie, ako kabriolet aj ako kupé sa nám v priebehu tohto roka podarilo otestovať. Preto sme radi, že máme ako prví vyskúšať aj aktuálny model šiestej generácie. 

2017-chevrolet-camaro-ss-v8-text-2

Dnes už Camaro oslavuje svoje 50te výročie. Na svoj vek vyzerá svalovec stále veľmi dobre. Nami testovaný model je vo výraznej žltej Bumblebee farbe. A táto farba mu veľmi sekne. V kombinácii s čiernymi pruhmi na kapote vyzerá dravo, agresivitu mu pridávajú jemne prižmúrené predné svetla. Široké blatníky a tvary karosérie dokonalo vystihujú auto patriace medzi muscle cars. Výduchy na kapote dávajú jasne najavo, že pod kapotou nie je dvojlitrový štvorvalcový turbomotor, ale pravý americký osemvalcový 6,2-litrový agregát. V ponuke sú len 20-palcové kolesá, menšie by určite vyzerali smiešne. Spredu je každému hneď jasné, že ide o Camaro. LED denné svietenie mu dáva trochu diabolský pohľad. Bočná línia si stále drží mohutné svalnaté tvary rovnako ako minulá piata generácia. Až také ružové to nie je zozadu. Asi som si už pri Camare už zvykol na pôvodné rozdelené štyri samostatné svetlá. Aj keď sú pod jedným priesvitným krytom oddelené, stále na mňa pôsobia ako jeden veľký kus svetla. Priznám sa, podobne na mňa ale pôsobili svetla pri poslednej generácii Corvette Stingray. Teraz z odstupom času musím uznať, že sa Corvette také zadné sveta hodia. Asi potrebujem ešte aj pri Camare trochu času, kým si na ich tvar zvyknem. Zadnému pohľadu ale výborne prospieva elegantné krídlo a štyri reálne koncovky výfuku. Pri fotení sa nám osvedčili široké bezrámové dvere, ktoré sú veľmi praktické a vyzerajú dobre ak si pri Camare chcete spraviť novú profilovku na sociálne siete. 

V jednoduchom interiéri sú dominantné čisté línie a veľké farebné displeje. Výrazné sú hlavne veľké kruhové výduchy vetrania. V minulej generácii som kritizoval prevedenie mohutnej páky automatickej prevodovky. Dizajnéri už neskúšali žiadne extrémy a ostali pri jednoduchom prevedení. Volant je už tradične americky plný rôznych tlačidiel. Pôsobia ale prehľadnejšie ako pri konkurenčnom Mustangu. Škoda len, že sa s jeho dizajnom v GM viacej nevyhrali. Miesta je dostatok pre dvoch, v dobre tvarovaných sedadlách s miernym bočným vedením sa pohodlne sedí aj pri dlhšej ceste. Zadné sedadlá sú skôr núdzové pre deti. Na výber je k 5 farebných kombinácií interiéru. Mnou testované Camaro je v čiernej Jack Black koži s bledošedými pásmi. Výborne vyzerá nočné LED podsvietenie s možnosťou voľby až 24 farebných odtieňov. Ovládanie v Slovenčine alebo Češtine už je súčasťou všetkých modelov predávaných v EU. Po technickej stránke je Camaro vybavené prémiovým audiom BOSE, bezdrôtovou nabíjačkou telefónu a systémom MyLink2 plne kompatibilným so smartfónmi. Veľmi zaujímavý je 4G LTE Wifi hotspot, ktorý je súčasťou centrálneho infopanelu auta. Umožňuje na internet pripojiť z auta až sedem rôznych zariadení. Stačí si stiahnuť do mobilu aplikáciu a na diaľku môžte štartovať/vypnúť motor, odomykať a zamykať auto, sledovať diagnostiku alebo poslať polohu do navigácie v aute.

2017-chevrolet-camaro-ss-v8-text-1

Aby moje slová o ochrane vodiča a jeho posádky neboli len bájky z filmu o zázračnom aute, General Motors vybavili Camaro systémom ON Star. Pripojenie na internet, diagnostika a auta a iné systémy sú združené spolu pod centrálnu asistenčnú službu, ktorá je vodičovi vždy na ceste k dispozícii. Výhodou je, že v prípade nehody alebo inej krízovej situácie sa systém sám aktivuje, alebo môže byť pomocou jedného tlačítka spustený ľubovolným členom posádky. Operátor na centrále vie hneď zistiť presnú polohu auta, počet osôb, ale aj mieru jeho poškodenia. Automaticky tak vie poslať záchranné zložky, ktorým bez potreby straty času vie dať informácie o aktuálnej GPS pozícii auta, odkiaľ je auto poškodené alebo ktoré airbagy sa aktivovali. Operátor môže po celú dobu komunikovať na diaľku s posádkou auta, ale aj spraviť kompletnú diagnostiku celého auta rovnako ako mechanik v servise. Bumblebee tak dokáže veľmi inteligentne a rýchlo pomáhať pri záchrane svojej posádky. Pri menších poruchách na ceste vie zase na základe diagnostiky celého auta operátor presne určiť, aká je závažná porucha na aute a či poslať servisné vozidlo, alebo môže vodič pokračovať autom ďalej v ceste.

Po technickej stránke spravilo nové Camaro oproti minulej generácii veľký pokrok. Nová je odľahčená platforma, vďaka ktorej schudlo až o 90 kíl a tuhosť karosérie sa zvýšila o 28 %. Prejavilo sa to hlavne vďaka zdieľaniu motora, podvozku a prevodovky z aktuálnej generácie Corvette Stingray. Pod kapotou je umiestnený 6,2-litrový V8 motor s výkonom 333 kW (453 k) s ohromným krútiacim momentom 617 Nm. S osemstupňovou automatickou prevodovkou dosiahne z nuly stovku za 4,4 sekundy. Pri verzii kupé je maximálka 290 km/h, pri kabriolete sa treba uskromniť len s 250 km/h. Pri úspore paliva pomáha systém vypínania valcov Active Fuel Management.Na ten som ale počas testu nemal veľmi čas, a vlastne som nemal ani záujem ho testovať. Párkrát sa mi ale počas testu objavila na palubnom displeji kontrolka jeho aktivity. Žiaľ, dlho mi tam svietiť nevydržala.

2017-chevrolet-camaro-ss-v8-text-6

Aby sa vyvrátili vtipy o tom že vedia americké autá jazdiť len rovno, Camaro je už vybavené moderným podvozkom Magnetic drive control. Ten som mal tento rok možnosť vyskúšať už okrem novej Corvette aj pri ATS a CTS-V. Tam fungoval vynikajúco. Tým, že vyhodnocuje správanie sa tlmičov až tisíckrát za sekundu, dokáže podľa zvoleného jazdného nastavenia veľmi rýchlo reagovať na správanie auta na ceste. Camaro má tak k dispozícii moderný podvozok, ktorý bez problémov dokáže konkurovať všetkým svojim protivníkom. Spoza volantu je z dôvodu nízkych okien rovnako ako pri minulej generácii pohľad trochu ako z tanku. Je to ale len pocit, okolo auta je spoza volantu výborný výhľad. Treba si len zvyknúť na mohutnú prednú kapotu. Pri cúvaní úž pomáha zadná kamera. Posed za volantom dáva zvláštny pocit výnimočnosť. Po stlačení štartovacieho tlačítka sa rozsvieti na prednom skle head up display a ohlási dunivý zvuk osemvalcového motora. V nastaveniach Drive Mode zmením Tour na Sport. Otvoria sa klapky vo výfuku a Camaro dáva jasne najavo, že je plné sily a chce čo najskôr vyraziť na cestu. Okrem výfuku sa mení nastavenie motora, prevodovky, podvozku a trakčných systémov. K dispozícii je ešte Snow/Ice, ale ten som počas testu nevyskúšal.

Prvé kilometre sú veľmi opatrné, nakoľko ide o nové a ešte nezabehnuté auto. Aj z tohoto dôvodu som mal testovanie Camara rozdelené na niekoľko dní s odstupom času. Medzi tým som čakal kým sa postupne zabehne a posledné jazdy mám až so zabehnutým motorom. Prvé kilometre sú po meste, podvozok bez problémov zvládne aj cesty s horším povrchom. Musím ale dávať pozor aby som nepoškodil nízkoprofilové 20-palcové disky. Prémiové audio Bose ani nezapínam, počas jazdy mi úplne postačuje počúvanie motora. Po meste sa osvedčila aj nová automatická prevodovka, ktorá pri jazde v režime TOUR radila veľmi plynulo. Pri zmene na SPORT bola odozva rýchla a nemal som pocit, že by som ju potreboval ovládať cez pádla pod volantom. Silný osemvalcový motor ma výkonu na rozdávanie. Stačí len trochu stlačiť plyn a chrbát mi tlačí do sedadla. Pri jazde je neustále cítiť, že krútiaci moment 617 Nm je stále k dispozícií. Pri rýchlej jazde a na okreskách sa osvedčili 4-piestikové brzdy Brembo. Nemal som možnosť ich testovať na krízové brzdenie, ale pri jazde som nemal ani raz pocit, že by nestíhali reagovať. Podvozok na ceste neodskakuje ako bolo bežné pri starších autách z Ameriky. V zákrutách cítiť istotu a stabilitu. Magnetic drive len potvrdzuje svoj veľký prínos k lepšiemu správaniu na ceste. Oproti minulej generácii má výrazne presnejšie riadenie. Rýchle prejazdy zákrut ako som skúšal hneď v prvý deň na GT-R si netrúfam. Nie, že by som Camaru neveril, ale pri zadokolke potrebujem trochu viac času na spoznávanie. Okrem podobnej línie karosérie by som ale tieto dve auta nerád porovnával. Hlavne, keď v cene jedného GT-R môže mať majiteľ Carama doma ešte jedno v kabriolete.

2017-chevrolet-camaro-ss-v8-text-5

Nové Camaro je vďaka dravému dizajnu a žltej farbe žiarivou hviezdou všade kam príde. Púta pozormosť a je presne tým autom, za ktorým sa vždy radi otočíte. To ale platilo aj pri jeho minulej generácii. Hlavný pokrok je v použitej technike. Pri letnom teste piatej generácie bolo cítiť, že už po technickej stránke nestíhalo Camaro novej generácii Mustangu. Bol som preto veľmi zvedavý ako sa to v GM podarilo napraviť. A nenechali nič na náhodu. Použitá najlepšia technika z Corvette pomohla. Motor má tie správne nadupané svaly a osemstupňová prevodovka radí bez výhrad. Konečne radí plynulo a rýchlo. Prevodovka ma pri letnom teste staršieho brata trochu sklamala. Pochvalu si konečne zaslúžia brzdy, ktoré pri poslednej generácii nestíhali za výkonom auta. Pokiaľ pri aute neriešite spotrebu, Camaro si viem predstaviť ako krásny a silný daily car. S priemerom okolo 15 litrov treba pri Camare stále počítať. Áno, dá sa jazdiť aj za menej, ale prečo? Magnetic drive podvozok bez problémov zvládal presuny po centre Prahy, ale aj okresky na vidieku. Stačí prepnúť nastavenie motora, otvoria sa klapky začne sa ozývať nádherná symfónia. Potom už je úsmev na tvári vodiča garantovaný.

Partner testu: United Cars & Services

Chevrolet Camaro V8 2017

Motor V8 benzín
Objem 6162 cm3
Výkon 333 kW (453 k) pri 5700 ot/min
Krútiaci moment 617 Nm pri 4600 ot/min
   
Prevodovka Automat 8 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4784 mm
Šírka 1880 mm
Výška 1340 mm
Rázvor osí kolies 2812 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1769/2200 kg
Batožinový priestor 254 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 290 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 4,6 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 17,5/7,9/11,5
Emisie g CO2/km 260