Test BMW Z4 sDrive30i: Nutne musí byť v garáži

Pamätám si to veľmi dobre, ten moment, keď BMW predstavilo model Z3. Asi som už starý, ale v roku 1995 to bol fakt neskutočný automobil. A naviac hral vo filme o Jamesovi Bondovi. Vtedy Aston Martin povedal, že nepodporí film a BMW ho podporilo. Jednoduché. Modrá Z3 bola nádherná. A čo teraz? Modrá Z4! Už nehrá v Bondovke, ale to neznamená, že by, aj so štvorvalcom, nebola zaujímavá.

Súčasná generácia Z4 vyvolala rozporuplné reakcie. Prvým bodom, ktorý niektorí nedokážu zvládnuť je dizajn. Ale ten je prudko subjektívny a mne sa páči. Veď predsa dlhá kapota, sedadlá až v druhej polovici auta a strecha dole je recept, ktorý pokazí naozaj málokto. Pri Z4 všetky línie zapadajú do celku a so správnou farebnou kombináciou sú výborné.

Druhým bodom, ktorý niektorí jedinci nechcú prežiť je spolupráca s Toyotou. Podvozkové prvky, platforma a motory, to všetko je predmetom spolupráce. Supra má vďaka tejto spojitosti najlepší informačno-zábavný systém zo všetkých európskych modelov automobilky. Keby sa nespoja, tak by Supra nevznikla a na mále by malo aj BMW Z4. Takže som rád, že tieto dve autá existujú a obe sú naozaj vymakané.

No a ešte niekto môže kritizovať motor. Tento kus, s označením sDrive30i, má štvorvalec s objemom dva litre. A v ponuke je predsa aj šesťvalec s tromi litrami. A ten je brutálny. Ale reálne na pohon stačí aj 190 kW (258 k), ktoré ponúka práve dvojliter v najvýkonnejšej verzii.

Reálne, štartujem, motor je skôr pokojný. Ale ako sa dá predpokladať, tak som si stiahol strechu kľúčom. Stačí podržať tlačidlo odomykania druhýkrát a byť dostatočne blízko k autu. Reálne, tento úkon Z4 zvláda aj v podzemných garážach, kde je trochu nižší strop. Naviac sa nič nevyklápa dozadu, čo znamená, že netreba dávať pozor na to ako je auto zaparkované, strechu je možné stiahnuť vždy.

A každému je jasné, že s kabrioletom je život krajší. A je jedno, že je zatiahnutá obloha. Od 60 už do interiéru nekvapká ani keď jemne prší. V prípade monzúnu asi nebudete jazdiť s otvorenou strechou, taký stupeň odhodlania má málokto. Ale tomu stupňu odhodlania sa hovorí zaseknutý mechanizmus skladacej strechy. Inak, strecha je fakt rýchla a dá sa zložiť a vytiahnuť až do rýchlosti 50 kilometrov za hodinu.

Prepnutie do športového režimu auto priostrí a po vypnutí trakčnej kontroly dokáže chodiť aj bokom. Možno nie s takou samozrejmosťou ako M40i, ale stále je výkonu dostatok a pomáha mu aj možnosť radenia pádlami pod volantom. Toto auto je však skôr na presné prejazdy a výbornú obratnosť ako na jazdu bokom. V zákrutách zvláda naozaj dobre, čo je aj dôsledok použitia poriadnych pneumatík. Michlelin Pilot Super Sport sú fantastické!

Vlastne pri jazde mi chýba len jediná vec. A trochu zbytočná. Z4 nestrieľa do výfuku. Celkovo strieľanie je trochu problém, keďže motor má filter pevných častíc. Na reakciách na plyn to nepoznať a ani výkon nie je mdlý ako v niektorých prípadoch po inštalácii. Povedzme si to na rovinu, dvojliter má lepšie vyváženie, lebo má menej hmotnosti na prednej náprave, takže dokáže ešte dlhšie jazdiť neutrálne.

Výkon a jazda je teda super. Ale roadstery majú predsa trochu problém s praktickosťou. Dobre, dve sedadlá sú jasné, ale objem batožinového priestoru je 281 litrov. Málo? Počítajme spolu. Na jedného to je 140,5 litra. Keby má takýto objem každý v štvormiestnom aute, tak by bol objem 562 litrov. A to už je slušná porcia. Naviac je dostupný aj tunel na lyže.

Druhým faktorom vplývajúcim na praktickosť je spotreba. Dobre, väčšinou budete jazdiť za viac, ale ja som dal 150 kilometrov po diaľnici a palubný počítač mi narátal 6,5 litra na sto kilometrov. Väčšinou to bude skôr ku 8 litrom, možno nad, podľa nálady a profilu cesty, ale stále je to na 190 kW auto perfektná hodnota.

Celkovému ovládaniu pomohla aj výmena pevnej skladacej strechy za látkovú. Je ľahšia, priestorovo menej náročná, čo spôsobilo, že zadná časť môže byť kratšia a dizajnéri mali voľnejšiu ruku. Nemuseli brať ohľad na priestor pre dva obrovské kusy plechu a skla.

Nič z toho neriešim, nemyslím na technické údaje a parametre, zabúdam na instastorky, na všetko, jazda je návyková. Z4 s týmto motorom určite nemá surovosť výkonnejšej verzie, ale nevadí mi to. Obloha nad hlavou a idem. Azúro nie je nutnosťou, veď takú farbu má už predsa karoséria. Pri prejazdoch do skoro stovky nie je nutné naťahovať strechu a zvyšovať intenzitu hlasu. S trochou ľahostajnosti voči hluku je možné ísť s otvorenou strechou aj diaľničným tempom. Možno aj viac, ale to nie je veľmi kde skúšať.

A aký je najhorší zlý atribút tohto auta? Že som ho musel vrátiť. Stojí 70-tisíc, ale stojí za to. A vlastne má málo konkurentov. Dobre, jedným je asi 718 Boxster. Ale mne skôr sedí rozloženie motor vpredu a pohon zadnej nápravy. SLC? To je už dosť staré a s vyšším výkonom trochu zákerné. Vlastne existuje jeden konkurent. Je ním Mazda MX-5. Akurát tá má o sto koní menej. BMW Z4 sDrive30i je najlepšia Mazda MX-5 akú kto vyrobil. Jazdí s ľahkosťou, má štýl a viem si ho predstaviť v garáži. Nie ako jediné auto ,ale určite by tam miesto malo.

BMW Z4 sDrive30i

Motor R4 benzín
Objem 1998 cm3
Výkon 190 kW (258 k) pri 5000-6500 ot/min
Krútiaci moment 400 Nm pri 1550-4400 ot/min
   
Prevodovka Automat 8 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4324 mm
Šírka 1864 mm
Výška 1304 mm
Rázvor osí kolies 2470 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1505/1740 kg
Batožinový priestor 281 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 5,4 s
Spotreba (NEDC komb) 7,3-7,5 l/100km
Emisie g CO2/km 166-172