Prečo si niekto kúpi BMW X6, keď za menej peňazí má praktickejšiu X5ku? Jednoduchá odpoveď, imidž. BMW X6 je menej praktická voľba a tvorí dojem, že majiteľ má trochu márnivé pohnútky. A to, čo na prvý pohľad nie je vidieť je, že aj lepšie jazdí.
Keby náhodou X6 samotná nevytvárala dosť kontroverzie, tak sa pridáva označenie M a naviac s naftou. V rukách sú kľúče od M50d. A s automatom, veď iná voľba tu nie je. Tie kľúče sú v ruke vďaka Autopalace v Bratislave.
Dve reakcie
X6 má tú zázračnú schopnosť polarizovať spoločnosť. Ale dávku rešpektu vzbudí u každého. Pohľad na obra s M športovým balíkom núti okamžite prehodnotiť zotrvanie v rýchlom pruhu, keď je ten pomalý práve prázdny. Na rad nemusia prísť ani LED svetlá a prebliknutie.
Mohutná karoséria a vžité pravidlo, že BMW rovná sa drahé auto vzbudzuje aj závisť. Lenže tu sa dá uplatniť múdrosť ktorú povedal filozof, teda skôr asi spevák, ale najmä náruživý sponzor liehovarov, Braňo: „Každý sa cíti tým, čím sa cíti sám.“ Východný prízvuk si doplňte sami. Keď niekto závidí, nech ho aj rozpučí. Je jasné, že X5 toľko závisti nevyvoláva, ale nikto si auto nekupuje kvôli okoliu, ale kupujú ho kvôli sebe. Aspoň tak to vidíme všetci v redakcii.
X6tka potrebuje byť okázalá, potrebuje priťahovať pohľady, potrebuje šokovať. Preto potrebuje dobrú farbu a potrebuje obrovské disky. M paket až takou nutnosťou nie je. Ale pod dvadsať palcov je zakázaná zóna. Veď ani na Lamborghini Huracán by ste na zimu nedali plecháče s priemerom sedemnásť palcov.
Nakoniec ten tvar neštandardného SUV vyzerá celkom dobre. Určite má navrch oproti kupé GLE od Mercedesu. BMW vôbec nepôsobí ako prifúknutý bežný sedan, ale ako plnohodnotný samostatný model.
S nadhľadom
Do SUV všeobecnejšie sadáte vyššie. Športové SUV nie sú výnimkou. V X6 je vpredu miesta naozaj dosť. Vzadu samozrejme klesajúca strecha trochu obmedzí nadpriemerne vysokých. Bežne výškovo nastavení jedinci (vzor bežný prací prášok) tlaky na temená cítiť nebudú. Ale máme pocit, že práve v takýchto autách je väčšinou len dvojica ľudí.
Kufor je pre dvoch až obrovský, pre štyroch-piatich tak akurát. Len v garážach dávajte pozor kam sa až otvára naozaj gigantické veko. Len aby ste z toho nemali poistnú udalosť pri strete so stropom. Sklápanie sedadiel, bla, bla, bla. Všetko sa dá a variabilita je fajn, ale krovinorez do auta pchať nebudete.
Poďme na dôležité veci. Sedadlá vpredu sú vynikajúce. Dokonca v testovanom kuse mali aj klimatizovanie. Čo je lepšie ako studený zadok? Nie, vážne sú tie sedadlá namakané. Ešte lepší je M športový volant. Je trochu hrubší ako by ste čakali a pri konfigurácii akéhokoľvek BMW ho vyhlasujeme za povinnosť. Aj do úplného základu.
M50d základom netrpel. Nočné videnie, HUD, online navigácia, alcantarový strop či elektrické nastavenie všetkého len viac zlepšujú komfort v stojacom aute. V idúcom prichádza zmena nálad. Ale aparatúra Bang&Olufsen je úplne vynikajúca. Dokonca robí zážitok aj z počúvania normálnych rádiových frekvencií.
Je to Mko, bodka
Dávať označenie M na SUV a ešte naftové spôsobilo dvihnuté obočie nejedného fanúšika napríklad M3. Ale je to opodstatnené označenie. Ako pri každom športovom aute aj tu musíte rátať s tuhším podvozkom. A keď sa k nemu pridajú ešte obrovské Runflaty, tak ani režim Comfort nie je práve jazda na obláčiku.
Jasné, dobrý povrch, zákruty a šírka pneumatík 275 vpredu a 315 vzadu dávajú až nereálne prejazdové rýchlosti. Teda dávali by, keby sa široké auto do nich dá presnejšie trafiť. Triafate apex a stále idete stredom vozovky. Niežeby bolo auto úplne neprispôsobivé, je také veľké. Ešte kúsok šírky a zbledol by aj dom na kolesách, Cadillac Escalade.
Na ostrých výjazdoch pomáha aktívny diferenciál na zadnej náprave. Keď sa naučíte žiť s väčšou šírkou, tak večer budú doma hlboko analyzovať situácie viacerí služobní Laudovia, Villeneuvovia či Hamiltonovia. Jednoducho nebudú chápať, že ten obor dal oblúk rýchlejšie ako ich najrýchlejšia služobná Caterham Octavia s mocným dvojlitrom.
Možno to bude aj tým, že majú o dva valce, liter objemu a dve turbá menej. Trojlitrové triturbo sa zdá ako šialený nápad. A predsa má automobilka v repertoári štvorturbo s rovnakým objemom a počtom valcov. V realite však toto čakáte od výkonného naftového motora. Necítite turbodieru, kopanec je instatntný a tlačí vás vpred milión newtonmetrov a 280 kW. Ani zvuk nie je zlý. Benzínový osemvalec má síce lepší, ale na naftové auto sa zvuk dá označiť ako fantastický. Zlé jazyky tvrdia, že tri turbá sú príliš veľa a servis a nepodložené fakty. Reálne ak chcete rýchlu naftu, nemáte inú možnosť. A máte na výber jazdu. Buď zbesilá so spotrebou cez 14 litrov, alebo kľudná za polovicu.
Univerzál
Klišé, že keď si kúpite to a to auto, iné potrebovať nebudete je tu celkom pravdivé. Za cenu troch áut máte jedno, ktoré má možno viac imidžu, aj keď nemusí byť pozitívny, ako tie tri spolu. S X6, aj v nevýraznej farbe, budete priťahovať pohľady, či chcete, či nie. Tak kľudne voľte M50d, alebo rovno plnotučného benzínového bizóna X6 M. A nebojte sa výrazných farieb. Za nemálo peňazí budete mať fakt celkom univerzálne auto. Univerzálne ním naštvete suseda, zamestnancov, substrát čakajúci na zastávke na socku a aj makačov na daňovom úrade. Vlastne nie, budete mať relatívne veľké auto s dobrou spotrebou, rešpektuhodným zjavom a schopnosťou nájsť si cestu aj cez poľné komunikácie. Keď tak rozmýšľame, tak ani 190 kW (258 k) v 30d nie je na zahodenie a motor je takmer večný. Prajeme šťastnú ruku pri konfigurácii a odporúčame kašľať na okolie.
Partner testu: BMW Autopalace Bratislava
BMW X6 M50d
Motor | R6 nafta triturbo |
Objem | 2993 cm3 |
Výkon | 280 kW (381 k) pri 4000-4400 ot/min |
Krútiaci moment | 740 Nm pri 2000-3000 ot/min |
Prevodovka | Automatická 8 stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4909 mm |
Šírka | 1989 mm |
Výška | 1702 mm |
Rázvor osí kolies | 2933 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 2260/2900 kg |
Batožinový priestor | 580/1525 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 250 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 5,2 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 7,2/6,3/6,6 |
Emisie g CO2/km | 174 |