Nie, k tomuto autu nepotrebujem poznámky, toto je srdcovka. Keď bolo jasné, že šestka skončila, vlastne ostala iba ako GT, tak muselo byť každému jasné, že osmička bude aj ako THE 8 Gran Coupe. Viac ako päťmetrové štvordverové kupé so štyrmi miestami. Majestátna karoséria zaujme každého a nikto neuhádne, že je dlhá ako kratšia sedmička.
Ak si myslíte, že toto auto nemá reálny trh, tak to je chyba. Práve dáva viac zmysel ako krátka sedmička. Práve jej zoberie niekoľko zákazníkov. Veď toto auto si chcete šoférovať sami. A o čo je lepšie ako kupé? No predsa o dve miesta vzadu, ktoré sú reálne použiteľné a je na nich dostatok miesta. Ale k tomu sa dostaneme.
Povedzme si to na rovinu, výber motorov v Gran Coupe s číslom 8 je pekný, veď má radové šesťvalce v 840i a aj v 840d. Ale chcete predsa V8. No a kým vrcholná M8 je naozaj extrém, tak práve M850i je asi optimálna voľba. Dobre, nikoho nebudeme odsudzovať za voľbu 840d, najmä v prípade dlhých ciest, kedy netreba stáť tak často na pumpách. Ale toto je ten motor, ktorý do bežnej osmičky treba.
Je s ním niečo ako muscle car, taká Amerika so všetkými európskymi prvkami, ktoré robia jazdu komfortnejšou a menej vražednou. Aj keď to sa dá ľahko zmeniť. Na bežné jazdenie dokonca stačí režim Normal, prípadne Eco Pro. Auto je kulivované, pohodlné, užívate si výborné spracovanie interiéru, zvuk Bowers Wilkins za to, čo stojí základná Dacia Sandero. Motor počuť akoby z diaľky a tlmene. Masáž sedadiel netreba, sú dostatočne pohodlné a aj podržia v zákrutách. Ak sú správne nastavené, tak nie je 1000 kilometrov žiaden problém.
V eko režime sa dá jazdiť kľudne aj so spotrebou do 10 litrov. Po diaľnici povolenými rýchlosťami som mal na 150 kilometroch priemer 9,3 litra na sto kilometrov. To vôbec nie je zlé a pamätám si, že menej výkonné autá mali podobné hodnoty. Lenže na kľudnú jazdu po diaľnici je vhodný predsa aj ten naftový motor, keď ho B&O prehluší. V M850i je to o niečom inom.
Jasné, po diaľnici pôjdete relatívne normálne, ale ak z nej zídete a prepnete do režimu Sport Plus, tak sa všetko mení. Reakcie prevodovky, reakcie plynu, pribúda streľba z výfuku. Nie iba také prdkanie, ale naozaj slušné rany, veď nejedného dedinčana v miestach, kde hory majú oči a dal by sa natáčať slovenský masaker motorou pílou týmto srandičkám fandilo a zdravilo na štýl Mr. Beana v New Yorku.
Dobre, v dedinách a mestách je skôr na mieste režim Comfort a Eco Pro, ak nechete rušiť socially distancing veriacich, čo sa do chrámu nevošli. Mimo mesta si však ten zvuk budete užívať. Máte sedan, teda štvordverové kupé, ktoré by nemuselo so svojou dĺžkou a eleganciou aj s balíkom M vyžarovať agresivitu, ale dokáže to dohnať práve takýmto party trikom.
Prvá zákruta v športovom režime a je mi jasné, že v meste pri parkovaní to naozaj bolo natáčanie zadnej nápravy, čo mi pomohlo. Veľkým plusom osmičky Gran Coupe je, že v rukách necítite rozmery ani hmotnosť. Vlastne jediné, čo pripomína veľkosť auta je dlhá predná kapota. Nie je ako Lotus Exige, ale rozhodne by ste netipli, že má už spomínanú dĺžku a dve tony hmotnosti. Obratnosťou kľudne konkuruje o pol metra menším autám.
A celok výborne funguje aj v zákrutách. Keď vypnete stabilizáciu, tak vie trochu aj pozametať zadnou časťou. Na vlhkej dobe sa bude zvŕtať bokmi ešte lepšie ako slečna z Flashdance. A to všetko s ľahkosťou a predvídateľnými reakciami. Čím viac tlačíte na plyn, tým sa zvyšuje aj spotreba. Ak teda pôjdete úplnú paľbu, tak bude spotreba kľudne k 20 litrom. Ale nie je to problém, lebo si tú jazdu užívate.
Potom vystúpite a vidíte, že máte stále veľké a elegantné auto, z ktorého máte na tvári úsmev ako decko. Štvordverové kupé, za ktorým sa otočíte vždy, keď z neho vystúpite a nebude to výlučne kvôli kontrole zamknutia podľa sklopených zrkadiel. A možno sa k nemu aj vrátite. Veko kufra má famózne tvarovanie, pozrite sa naň zboku. A skrýva veľký batožinový priestor. Nelietate? Chápeme. Toto je auto, ktorým zvládnete jazdu z Nordkappu do Palerma a naspäť v priebehu ani nie týždeň.
Takže všetko je super? No, nie všetko. Nesadla mi farebná kombinácia. Matná sivá Individual spolu s čierno-červeným interiérom sú také gangsterské výzory. To mi nesedelo. Avšak pôsobí drsne a každý sa aj vďaka tomu uhýba z cesty. Ale ja by som si vybral inú kombináciu. Modrá metalíza a bielo-modrý interiér so striebornými diskami znejú fantasticky. A vyzerajú ešte lepšie. Ale vrcholom je verzia, ktorá bola na autosalóne vo Viedni. Zelená z Individual schémy a k nej zlaté disky, tiež s rovnakým pôvodom. K tomu som sa nerozhodol aký interiér, ale asi tiež ten, čo k modrému.
Tento model je konkurencia štvordverovému AMG GT, ktoré bude určite tuhšie podvozkovo a nebude tak pohodlné. Len výkon 390 kW (530 k) je medzi 53 a 63. Takže jediným konkurentom je teda Porsche Panamera. Ktoré by som volil ja? Nakoniec by som z tejto veľkej dilemy vyšiel asi práve s týmto BMW, lebo má príjemnejšiu prevodovku a niekde vzadu v hlave mám hlas, ktorý mi hovorí, že je krajšie. Vlastne, ešte cena. Tá je 150-tisíc eur. To sa dalo aj odhadom trafiť. Je tento test príliš pozitívny? Nevadí, toto auto je fantastické, to preto!
BMW M850i Gran Coupe
Motor | V8 benzín |
Objem | 4395 cm3 |
Výkon | 390 kW (530 k) pri 5500-6000 ot/min |
Krútiaci moment | 750 Nm pri 1800-4600 ot/min |
Prevodovka | Automat 8 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 5082 mm |
Šírka | 1932 mm |
Výška | 1407 mm |
Rázvor osí kolies | 3023 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 2070/2600 kg |
Batožinový priestor | 440 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 250 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 3,9 s |
Spotreba (WLTP komb.) | 11,5-11,6 |
Emisie g CO2/km | 260-265 |