Test BMW M340i: Zázraky sa dejú

Súčasná generácia BMW radu 3 nie je na trhu nováčikom, ale stále postupne pribúdajú nové a nové verzie. Ak sme kladne hodnotili po týždňovom teste verziu 320d xDrive a tiež kombi 330d xDrive a celkom nám nesadol na prvej jazde 330i, tak teraz máme jasného kandidáta, čo bude najlepšie v ponuke. A možno netreba ani čakať na M3. Teda ak nezostane len pri M4.

Ale nebudeme predbiehať. A ja sa vrátim z redakčných tvrdení v plurále do singuláru a budem hovoriť sám za seba. Story je jednoduchá, mal som si ísť po 745Le, ale pár dní vopred som odsúhlasil výmenu za M340i. Bola to tá najlepšia výmena aká sa mohla udiať. Už veľa prezrádzam, fakt ma toto auto chytilo a asi si ho viem predstaviť v garáži. Tým by som mohol celý test ukončiť, ale asi by mi niekto prišiel podpáliť server, na ktorom stránka beží.

Oranžová Sakhir metalíza sa ku karosérii naozaj hodí a auto pôsobí vyzývavo a odhodlane. Má však niektoré dosť nepraktické detaily. Nie lak samotný, ale ľadvinky vpredu, či zrkadlá. Majú nádherný zlato-sivý povrch, ale čokoľvek na nich kričí a zle sa z týchto povrchov umýva. Najmä sú takou háveďou mušky. Ale kto by kedy zrazil muchu? Veď muche by si ani náhodou neublížil, predsa.

Inak autu neviem nič vytknúť. Ani vizuálne, hej? Vzhľadovo je super a vôbec naživo nepripomína spredu Peugeot a zozadu Lexus. To boli prvé reakcie na novú trojku. Ak má balík doplnkov M, čo M340i musí mať, tak vyzerá ako správna kombinácia elegancie a športovosti. Viacerým spraví radosť, že predná maska nie je obrovská, ale decentná.

Ku celku pekne sedia disky s priemerom 19 palcov. Dobre, nebudem klamať, fakt sa mi páči, akurát by som možno bral menej nápadnú farbu. Alebo radšej zelenú z vzorkovníka Individual? Asi skôr tak. Teda inak, mne osobne by stačila aj základná biela, len aby to malo tento motor. Vo vizualizére BMW Individual som našiel možnosť BMW M340i bez xDrive. Škoda, že nie je v slovenskej ponuke. Nepredali by síce viac ako jeden kus za rok, ale musí to byť fantastická verzia. Už teraz… Vlastne k jazdným vlastnostiam sa ešte len dostanem.

Vnútro je asi tak veľké ako bolo v E60tke päťke. A to bez falošného titulu a kopírovania. Naozaj tento model narástol. Preto je miesto pre menšiu dvojku Gran Coupe. Ale je jasné, že pribudne aj výrazne športovejšie tvarovaná štvorka Gran Coupe, ktorá zase bude bližšie tomu, čo bývala šestka Gran Coupe. Sa nám to trochu zamotáva. Ale trojka je ideál z hľadiska vnútornej veľkosti a pokiaľ máte okolo 180 cm, tak za vami je ešte dosť miesta pre podobne vysokého jedinca.

Infotainment asi nebudem chváliť, to robím pri každom BMW. Je výborný, intuitívny, ľahko ovládateľný, má bezdrôtový CarPlay, všetko ok. A hlavne má ovládanie kolieskom. To je primárny. Lenže pri ňom narážam na niečo, čo ma trochu hnevá. Radiaca páka nemôže byť s Crafted Clarity, takže je to len čierny lesklý plast. Medzi výbavou M Performance by mohla byť alcantarová náhrada. Alebo aspoň karbónová.

Dobre, ten plastík ma prestal štvať hneď po stlačení tlačidla hneď vedľa radiacej páky. Štartovacie tlačidlo prebudí 6 valcov v rade. Trojliter má výkon 285 kW (374 k) a poháňa všetky štyri kolesá, pričom spolupracuje s automatickou osemstupňovou prevodovkou. Verte mi, nič viac netreba. Až si mám problém predstaviť ako bude fungovať reálna M3. Vlastne až taký problém nemám. Bude to rovnaký motor ako v X3 M a bude v karosérii trojky. Hmm, potrebujem to vôbec? Uvidím, keď sa odveziem, aktuálne som unesený z M340i. Akosi som rád, že toto a nie 745Le mi robilo spoločnosť.

Dobre, motor naštartovaný, zohriaty pomalou jazdou, idem na to, športový režim všetkého, aj prevodovky. Mám v hlave, že toto auto má viac výkonu ako E46 M3. A je použiteľnejšie ako zadokolka. V daždi funguje, avšak v športovom režime ide viac výkonu na zadok a keď obmedzíte stabilizáciu, čo som, samozrejme spravil, tak vie tento model ísť aj bokom. Viac a viac sa mi páči.

Reálne pri riadení cítite, že auto ide tam, kde chcete a aj celkom pekne maskuje svoju hmotnosť. A to má 1 a ¾ tony. Ovláda sa ako menšie auto a do zákrut sa vrhá naozaj ako dravec. Takéto klišé som zadelil. Jednoducho, prejdete tú zákrutu presne tak ako si predstavujete a ak chcete, tak trochu odhodíte zadok. Ideálne stopa je však ideálna stopa a auto je neskutočne rýchle. Cítim, že všetko je zladené, že som súčasťou fakt vymakanej mašiny a idem si fakt brutálnu jazdu. Za 18 priemerne na sto.

Druhá možnosť je dať tam Eco Pro a užívať si tóny z aparatúry Harman Kardon. Ležérna jazda po diaľnici mi po 150 kilometroch spôsobila šok. Teda pozitívny pri pohľade na spotrebu. Priemer som dal 7,6 litra na sto kilometrov. To je takmer naftová spotreba. Vôbec to nie je hodnota, ktorú by som čakal od trojlitrového radového šesťvalca s takým výkonom. A to nie je všetko, v meste sa vraciam do športového režimu a vychutnávam si jemné strieľanie z výfuku. Nie je to taký masaker ako pri V8 v M850i, ale počuť ho a je to príjemný bonus.

Slzičku som zatlačil, auto je vrátené a uvedomujem si, že je fakt výborné. Aj napriek sume 80-tisíc eur. Toto auto je hodné znova každého centu. Je univerzálne, elegantné, rodinné, športové, má proste všetko, čo by malo mať a ešte pár vecí naviac. A nie je SUV, čo je tiež príjemný poznatok. Inak, keď už som sa k tomu dostal, tak X3 M40i, čo som mal v rukách pred pár rokmi mala veľmi podobné parametre, ale mala lepší strelecký prejav. Ja za toto viním GPF a mild-hybridný systém. Ale tomu sa už nikto nevyhne. Zázrak je však, že toto auto existuje a aj to, že je výborné a výborne vyvážené z ktoréhokoľvek pohľadu.

BMW M340i

Motor R6 benzín
Objem 2998 cm3
Výkon 275 kW (374 k) pri 5500-6500 ot/min
Krútiaci moment 500 Nm pri 1850-5000 ot/min
   
Prevodovka Automat 8 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4709 mm
Šírka 1827 mm
Výška 1435 mm
Rázvor osí kolies 2851 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1745/2245 kg
Batožinový priestor 480 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 4,4 s
Spotreba (WLTP komb.) 7,9-8,7
Emisie g CO2/km 181-197