Test BMW iX3: Je iný ako vyzerá

Ako má vyzerať optimálny elektromobil na každý deň? Má byť veľký? Mám byť malý? Možno práve BMW iX3 je odpoveďou na každú z týchto otázok. Nie je veľkým elektromobilom, nie je ani malým, je tak akurát. Zmestí sa do parkovacích miest a zároveň ponúka rozumne veľa miesta v interiéri. S nadnesenia sa dá povedať, že konkuruje Volkswagenu ID.4, Hyundaiu Ioniq 5, Kii EV6, ale aj Škode Enyaq. A pritom nestojí o toľko viac.

BMW teda pri modeli iX3 ponúka naozaj kompletnú paletu všetkých druhov relevantných pohonov. Chcete benzínový motor? Máte ho. Chcete naftový motor? Máte ho. Chcete plug-in hybrid? Máte aj ten. A verzia iX3 je plne elektrická. Teoreticky sa dá z ponuky BMW X3 spraviť naozaj ideálna šialeno-ekologická garáž. Na jednej strane je predsa tento elektrický kus a na strane druhej X3M Competition.

Vizáž iX3 neskrýva pôvod

Z diaľky a bez modrých prvkov by si mohol ktokoľvek pomýliť elektrickú iX3 s obyčajnou so spaľovacím agregátom. Je to kvôli tomu, že naozaj vyzerajú takmer rovnako a to bol zámer. Tento elektromobil má šokovať tým, že vizuálne má byť klasickým autom pre tých, ktorí si nepotrpia na odlišnosti a na hlásaní svojho zdroja energie na jazdu do celého sveta.

Niektoré zmeny však vidno okamžite. Tými sú za kryté ľadvinky na maske chladiča a tiež trochu zmenený nárazník. Omnoho väčšie zmeny sú v zadnej časti, kde okrem označenia modelu vidno naozaj jednu veľkú odlišnosť. Tou je, bez pochýb, upravený zadný difúzor, ktorý absolútne nepotrebuje ponúkať priestor pre koncovky výfuku. V tomto prípade, v prípade čierne metalízy, či skôr sivej, je sfarbený priestor, kde by boli normálne do modra.

Inak je to X3 so všetkým, čo k nej patrí. Má stále rovnaký základný tvar, má stále rovnaké svetlá, rovnaké detaily, ale niektoré miesta sú priamo podporujúce elektromobilové prispôsobenia. To, čo však treba vyzdvihnúť sú určite nádherné disky s priemerom 20 palcov. Sú obuté do pneumatík Yokohama Advan, ktoré držia fakt výborne.

Pri tomto elektrickom BMW iX3 je však zaujímavé aj použitie farieb. Kým monochromatické odtiene majú štandardne modré prvky, pre červenú a modrú farbu sú tieto miesta čierne. Tieto dve farby majú farebne podmienený Shadow electric line. Tým sa dá z iX3 spraviť dokonale nenapádné auto a jedinou možnosťou ako rozoznať pohonnú sústavu je všimnúť si detaily, alebo počkať kým pôjde tankovať palivo, či skôr energiu potrebnú na jazdenie. Otvor na tankovanie je skrytý tam, kde by normálne bol otvor na nalievanie benzínu, či nafty.

Ako normálne auto

BMW pre model X3 a aj iX3 stále používa staršiu verziu operačného systému s kolieskom a displejom, ktorý nie je prepojený s displejom vodiča jednou širokou plochou. Interiér iX3 tak vyzerá rovnako ako v prípade spaľovacích verzií. Aj tu sú však jemné detaily, ktoré sú trošku iné. Medzi ne určite patrí modrá hlavica radiacej páky. A hneď vedľa nej je modré štartovacie tlačidlo, len aby sa nezabudlo aká je farba elektrickej sekcie automobilky.

Starší systém aj iDrive 7 je tiež stále úplne intuitívny a pre mnohých omnoho stráviteľnejší ako nový systém ôsmej generácie. Má rovnako viacero možností ovládania, vrátane mávania pred displejom a čo je najdôležitejšie, má stále spomenuté koliesko, ktoré neprekonalo zatiaľ nič v jednoduchosti ovládania. Ani dotyk. Naviac na vrchu je dotyková plocha na zoomovanie a zadávanie adresy písaním prstom.

Celkovo je interiér iX3 navlas rovnaký, čo sa týka veľkosti, ako v prípade bežnejších verzií X3. To znamená akurát, až nadpriemer, miesta na zadných sedadlách a rozumne veľký batožinový priestor, ktorý možno rozšíriť sklopeným zadných sedadiel. Čiže taká klasika. Trochu stiesnenosti asi dodáva len čierny strop, aj keď toto platí len so zatiahnutou roletou. Po odtiahnutí sa vnútro iX3 pekne presvetlí, ak je konkrétny kus vybavený panoramatickou otváracou strechou.

Ale aj to záleží od konfigurácie. V ponuke interiérov iX3 sú aj trochu extravagantnejšie farby ako čierna. Tá je síce stávka na istotu, ale pri čiernom strope pôsobí možno až trochu nudne a fádne. Prečo nezvoliť krémovú, či klasický oranžovo-hnedú? Tie auto spravia omnoho zaujímavejšie na pohľad, aj na pobyt, pri dlhšom čakaní na nabíjacích staniciach počas dlhších trás.

Nie je to tak

BMW iX3 je aj napriek málo odlišnému výzoru čisto elektrickým vozidlom. Má výkon 210 kW (286 k) a krútiaci moment 400 Nm. Ten je naozaj cítiť a aj auto s hmotnosťou 2,3 tony dokáže na stovku dostať za papierových 6,8 sekundy. Reálne dynamike nie je čo vyčítať. Až prekvapivo potom pôsobí fakt, že táto verzia je s pohonom výhradne zadnej nápravy. Naozaj nemá štvorkolku. A pritom to vôbec nevadí, ba priam naopak.

BMW iX3 ako zadokolka dokáže občas predvádzať aj jazdu bokom, ak máte športový režim a obmedzenú, prípadne vypnutú stabilizačnú pomôcku. Ak sú systémy zapnuté, tak iX3 problém s trakciou nemá vôbec nikdy a dá sa používať ako akékoľvek iné auto. Aj najmenší náznak šmyku je okamžite potlačený pokročilými asistentami jazdy.

Žiadna revolúcia sa teda, v podobe prekonania asistentov motorom, nekoná. Nastavenie iX3 je skôr tuhšie, za čo môžu najmä batérie umiestnené v spodnej časti vozidla a hlavne zvýšená hmotnosť. Oproti podobne výkonnej alternatíve xDrive30d má hmotnosť o 240 kilogramov vyššiu. Práve možno kvôli tuhšiemu naladeniu podvozku sú adaptívne tlmiče ešte dynamickejšie nastavené ako v bežných X3.

Lenže to hlavné, pri elektromobiloch, je dojazd. BMW X3 má batériu s kapacitou 73,83 kWh, čo by malo podľa tabuliek byť vhodné až na 462 kilometrov. Tieto hodnoty sú možné iba pri extrémnom sebazaprení bez využívania výkonu. Reálna spotreba auta je tesne nad 20 kWh na 100 km, kým v papieroch je 18,5 kWh. To znamená, že v reálnom svete sa dá na plné nabitie prejsť 350 kilometrov. A to rozhodne nie je zlé, priemerná spotreba je podobná Škode Enyaq a tiež Volkswagenu ID.4. Len pre doplnenie, maximum DC nabíjania je 150 kW a AC 40 kW.

Stredné SUV na elektrickú energiu

Aj napriek staršej platforme a staršej konštrukcii ako majú najmodernejšie elektromobily automobilky, menovite BMW iX a i4 je iX3 je tiež univerzálne použiteľná a prekvapivo iba s pohonom zadnej nápravy. To však nikomu nevadí a auto pôsobí suverénne v akejkoľvek situácii, pričom v prípade zimného používania s ním môže byť aj celkom zábava. Za necelých 80 000 eur (78 821 eur), ktoré stojí tento kus je výhodou kvalita spracovania a celkový pocit v interiéri. Odporučil by som však siahnuť po tmavočervenej farbe karosérie a práve hnedo-oranžovom interiéri, ktoré auto spraví ešte zaujímavejším a príjemnejším na dlhých cestách. Pri čakaní na nabíjačke príde vhod malý Range Extender v kufri. Aj keď ten je v katalógu príslušenstva. Klasická neelektrická kolobežka sa môže hodiť pri skúmaní centier neznámych miest.

BMW iX3 Impressive

Motor

Elektromotor/pohon zadnej nápravy

Kapacita batérie 73,83 kWh
Výkon 210 kW/286 koní
Krútiaci moment 400 Nm
   
Prevodovka

Automatická jednostupňová

   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4734 mm
Šírka 1891 mm
Výška 1668 mm
Rázvor osí kolies 2864 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 2255/545 kg
Batožinový priestor 510/1560 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 180 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,8 s
Spotreba WLTP (kWh/100 km) 18,5-18,9 
Dojazd WLTP 453-462 km