Alfa Romeo Tonale má aktuálne v ponuke štyri agregáty. Tri sú takmer klasické spaľovacie, dva z mild hybridnou dopomocou, jeden naftový a jeden je kráľom všetkých, čo sa týka výkonu a vlastne aj pohonu. Tým vrcholom je plug-in hybrid, ktorý má najvyšší výkon a ako jediný má prívlastok Q4.
Ak trochu poznáte označenia automobilov Alfa Romeo, tak viete, že Q4 znamená pohon všetkých 4 kolies. Toto je vrcholný model, vrcholná výbava v aktuálnej akciovej ponuke, ale aj veľmi pekné auto samo o sebe. Toto je Alfa Romeo Tonale plug-in hybrid Q4 s výbavou Edizione Speciale.
Farba na Tonale spraví veľa
Alfa Romeo Tonale je jedným z tých áut, ktoré sa nehanbia za svoju ponuku farieb. Má nielen klasické sivé a čierne, ale aj červenú, modrú, ale aj zelenú. Kým v modrej a bielej, ktoré ste už v sekcii testov videli, vyzerá Tonale výborne, v tejto zelenej vyzerá priam dokonale. Práve zaujímavá farba dokáže z auta spraviť ešte viac jedinečný kus. Tu sa to podarilo dokonale a Tonale PHEV predvádza to najlepšie, čo vie.
A pritom už samotná karoséria vyzerá vynikajúco. Predná maska chladiča v tvare jednej sekcie pizze zasahuje až do spodnej časti nárazníka, z čoho vyplýva, že evidenčné číslo musí ísť bokom. A to doslovne. Je na strane pred vodičom a práve toto môže byť vyjadrením individuality majiteľa. Je to niečo, čo nemá vlastne žiadne iné auto od inej automobilky. Ak k tomu pridáme ešte takmer opačne naklopené predné svetlá, tak môžeme mať pred sebou jedno z najagresívnejšie tvarovaných vozidiel. Lenže tieto agresívne tvary sú zjemnené oblými líniami.
Príbuznosť s väčším modelom Stelvio sa teda zaprieť nedá. Veď toto auto predvádza všetko, len trochu kompaktnejšie. Trochu kompaktnejšie znamená rozdiel v dĺžke iba 16 centimetrov a v šírke iba 6 centimetrov v prospech modelu Stelvio, ak je pozitívom väčšia karoséria. Tonale rozhodne nie je malým autom a umiestnenie motoru vpredu naprieč znamená, že aj v interiéri bude dostatok miesta. Ale k tomu neskôr.
Tak ako sú predné svetlá takmer cez celú šírku rozdelené iba maskou, podobne je to aj v zadnej časti. Tu je však deliaci prvok znak automobilky. Znak s hadom a viacerými farbami. Vlastne logo Alfa Romeo je asi jedným z najkrajšie stvárnených a najzložitejších. Pozdravujeme Porsche a talianskych bratov. Azda jediné, čo sa mi ku dizajnu príliš nehodilo sú zliatinové disky s priemerom 19 palcov. Sú síce dvojfarebné, ale pôsobia príliš plocho. Kdežto disky, ktoré mala modrá verzia Tonale, ktorú som testoval začiatkom roka, sú omnoho trojrozmernejšie.
Interiér nepotrebuje obrovskú obrazovku
Vnútri Tonale s touto výbavou vládne celkom ponurá atmosféra s čiernymi plochami. Nie je to úplne zlé, je to práve dynamické a veľmi moderné. Lenže aj tu by sa asi hodila trochu farebnejšia téma. Jediné, čo temnotu preráža sú lišty obkladov s podsvietením. Na oko strieborné plochy, teda sivé so vzorom, dokážu v noci hrať farbami podľa voľby ambientného osvetlenia.
A aj keď temná téma vyzerá celkom temne, jednotlivé detaily z nej kričia extrémnym spôsobom. Či už je to znak na volante s monochromatickým stvárnením, alebo aj línia prešívania, všetko pôsobí exkluzívne a naviac všetko pôsobí pevne a trvácne. Je to v ostrom kontraste s ešte stále nedávnou povesťou automobilky. Celý štýl interiéru okoreňujú masívne pádla pod volantom z kovu, ktoré ostávajú na svojom mieste a sú pripojené na stĺpik riadenia. Toto je riešenie, ktoré využíva aj Ferrari a vlastne každá talianska športová automobilka.
Volant padne do rúk rovnako perfektne ako padne chrbát a zadok do výraznejšie tvarovaných sedačiek. Nemajú kožené čalúnenie? Nevadí! Sú príjemné a ani v lete sa v nich výrazne nebudete potiť. Je tu však alternatíva, za 2 400 € si viete priplatiť balík, v ktorom sú aj ventilované sedadlá a ak často chodíte na dlhé trasy, tak toto riešenie s prehľadom odporúčam.
Stvárnenie všetkého je také ako by ste od Alfy Romeo Tonale čakali. Dokonca aj displej pred vodičom má taký ten dynamický nádych, ktorý by bol automobilke adekvátny. Displej prezentuje niekoľko tém, jedna je moderná, jedna minimalistická, ale najzaujímavejšia je tá retro, ktorá predvádza línie a ciferníky s odkazom na minulosť. Stredový displej je tiež úplne bezproblémový a systém uConnect je lepší ako si môžete na prvý pohľad myslieť. Využíva aj možnosti bezdrôtového zrkadlenia rôznych platforiem. Takže je vlastne ideálny.
Priestorové pomery sú trochu zhoršené oproti klasickému hybridu a naftovému motoru. Vidno to ale iba v batožinovom priestore, ktorého veľkosť klesla z 500 litrov na 385 litrov. Priestor pre pasažierov vzadu ostáva navlas rovnaký a aj tu vidno lepšie tvarovanie sedadiel, ktoré ale favorizuje maximálne dvoch. Traja budú mať trochu tesnejšie pomery a zároveň ten stredný nebude využívať to, čo automobilka vytvorila z hľadiska tvarov.
Plug-in hybrid brať, či nebrať?
Plug-in hybridný motor, či skôr plug-in hybridný pohon pozostáva z viacerých komponentov, ktoré dávajú celkový výkon 206 kW (280 k). To spolu s krútiacim momentom omnoho viac ako 250 Nm benzínového štvorvalca dokáže relatívne ťažké auto s hmotnosťou dvoch ton katapultovať na stovku za 6,2 sekundy. Tento údaj je fantastický, ale podanie je trochu vlažnejšie. Povedal by som, že dynamickejšie na mňa pôsobila predokolka so základným výkonom a hybridom. Ale je to len pocit, lebo v ťažkej karosérii sa dá výkon relatívne dobre maskovať.
Čo však treba vyzdvihnúť, je 1,3-litrový motor a jeho zvuk. V športovom režime predvádza veľmi príjemné akustické dielo. Rozhodne také, ako by som od štvorvalca s malým objemom asi nečakal. Lenže čo by to bol za plug-in hybrid, ktorý by bol stavaný len kvôli výkonu? AMG GT 4 door? Alebo Ferrari? Toto auto je skôr o každodennom používaní a preto má aj adekvátne atribúty.
Batéria má kapacitu 15,5 kWh, čo rozhodne nie je najviac v danej triede a rozhodne to nie je ani najviac zo všetkých plug-in hybridov. Ale aj napriek tomu dokáže v reálnom svete prejsť na nabitie, pri absencii diaľnic, aj 60 km. V papieroch má síce dokonca až 68,6 kilometra, ale realita stále hovorí rozumnými číslami. Ak ale nebudete nabíjať a budete jazdiť po diaľniciach, tak sa môže stať, že budete celkom prekvapení spotrebou. Nie v zlom, práve celkom v dobrom, lebo aj tu sa viete hýbať sa dvojtonovým autom na úrovni 7,5 litra benzínu na 100 km. Lenže problém prichádza v momente pohľadu na veľkosť palivovej nádrže. Tá sa dostala iba na 42,5 litra, čo stačí maximálne na prejdenie 450 kilometrov, ak nenabíjate. Ak nabíjate, tak vám kľudne nádrž vydrží aj viac ako mesiac, ale všetko záleží od používania.
Alfa Romeo Tonale prináša niekoľko jazdných režimov. To asi musí byť každému jasné, lebo má systém DNA. Všetko by bolo fajn, ale aj tu môže prísť temnejšia stránka. Aj ak máte nabitú batériu, tak nie vždy sa vám podarí prepnúť do režimu A, ktorý je hlavne o jazde na elektrickú energiu. A ak by bolo treba ešte niečo kritizovať, tak by to bolo určite niečo o tuhosti podvozku. Podvozok je reálne tvrdý, aj ak zvolíte komfortnejší normálny režim. Je to z jedného dôvodu. Veď Alfa Romeo má profil športovej automobilky! Čo by ste iné čakali? Všetko je úplne adekvátne a aj občasné poskakovanie a trochu nervóznejšie chovanie si viete odôvodniť a okamžite naň zabudnete vďaka tomu ako Tonale vyzerá.
Imidž je dôležitý
Alfa Romeo Tonale je vozidlo, ktoré je v triede, kde sa predvádza Mercedes GLA, prípadne BMW X1. Je to auto, ktoré má v génoch dynamiku a vyzerá jednoducho fantasticky. Je to auto, ktoré ale stojí rozumné peniaze. Aj s plug-in hybridom s rozumným využitím dokážete mať výbavu Edizione Speciale za necelých 60 000 €. Je to vlastne jediná cesta ako do Tonale dostať štvorkolku, čo ale vôbec nevadí. Ja by som však ostal trochu pri zemi a zvolil by som si asi mild hybrid. Aj napriek občasnému seknutiu prevodovky je lacnejší a stále príjemný na jazdu. Plug-in hybrid zase ponúka vysoký výkon a ak ho máte kde nabíjať, tak sa vám odmení nízkymi prevádzkovými nákladmi. Určite aj Tonale s plug-in hybridom je plné nedokonalostí, ktoré ale dokonale kompenzuje štýl prezentácie a štýl jazdy.
Alfa Romeo Tonale PHEV Edizione Speciale
Motor | R4 benzín+elektromotor |
Objem | 1332 cm3 |
Výkon | Benzín: 132 kW (180 k) pri 5750 ot/min Elektro: 90 kW (122 k) Celkovo: 206 kW (280 k) |
Krútiaci moment | Benzín: 250 Nm pri 1850 ot/min Elektro: – Nm Celkovo: – Nm |
Prevodovka | Automatická 6-stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4528 mm |
Šírka | 1841 mm |
Výška | 1601 mm |
Rázvor osí kolies | 2636 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1910/2420 kg |
Batožinový priestor | 385/1430 l |
Palivová nádrž | 42,5 l / 15,5 kWh |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 206 km/h (EV 135 km/h) |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 6,2 s |
Spotreba (WLTP) | 1,13-1,48 l/100 km (dojazd na nabitie 68,6 km) |
Emisie g CO2/km | 26-33 |