Test Alfa Romeo Junior Ibrida: Kontrola štýlu

Alfa Romeo Junior je opradené nejednou zaujímavou historkou. Veď ešte pred samotným uvedením vozidla si model získal titulky článkov, ktoré hovorili, že talianska vláda zakázala používať názov, čo malo vozidlo pôvodne. Áno, pôvodne sa Junior mal volať Milano, čo ale nie je v súlade s talianskou zákonodarnou politikou. Tá hovorí, že autá s geografickými názvami z Talianska musia byť vyrábané v Taliansku. A to malé vozidlo vyrábané v poľskom meste Tychy asi nespĺňa. Takže sa volá inak.

Alfa Romeo Junior je teda základným modelom automobilky, ktorý už plne vychádza z platformy Stellantisu. Ak by sme to brali do detailu, má veľa spoločné napríklad s Jeepom Avenger, ktorý sa pýši aj titulom Auto roka 2023. Pre Junior si automobilka pripravila dva základné štýly pohonu. Jeden smeruje ku elektrickej energii a ten si môžete pozrieť tu, ale toto je verzia s hybridným pohonom.

Alfa Romeo Junior Speciale v najlepšej forme

Alfa Romeo pripravilo modelu Junior strhujúci vzhľad, ktorý ale už zlé jazyky trochu poprirovnávali ku všetkému možnému. Vpredu Renault Captur? Vzadu Kia EV6? To je jedno, Alfa Romeo všetky časti kombinuje do veľmi pekného celku, ktorý budí pozornosť. A pozornosť budí aj kvôli tomu, že je vlastne ideovým nástupcom modelu MiTo.

Dynamika z auta starší aj kvôli faktu, že má kľučky zadných dverí schované v ráme. Prečo je to výhoda? Lebo auto vyzerá kompaktnejšie a športovejšie. Nevýhodou sa to stáva až v momente ak potrebujete do vozidla dostať nižších ľudí, prípadne detských pasažierov. Jednoducho na kľučku nedočiahnu, ale to nie je len o Alfa Romeo Junior, ale aj napríklad o Dacii Duster a Bigster.

Čo je vlastne zlé na normálnych kľučkách v normálnej výške? Musíme znova vymýšľať koleso? Teraz nemám na mysli práve Alfa Romeo Junior, tu na pohľad funguje všetko ako má, ale elektronicky výstupné kľučky, ktoré má jeden z bratov na rovnakej platforme, pozerám sa na francúzsku exkluzivitu DS3 Crossback, sú trochu šialenstvo.

Alfa Romeo Junior

Dosť bolo kritizovania, pozrime sa na to, čo je špecifické. Určite to bude maska. Na výber je z dvoch verzií, táto, Scudetto Progresso, akoby skrývala časť znaku automobilky. Svetlá sú použiteľné, ale diaľkové akoby zaostávali za celkom. Sú trochu slabšie, ale stále sú použiteľné. Veď toto auto je primárne mestským vozidlom, kde diaľkové zapnete maximálne raz za pol roka.

No a zadné svetlá, aj keď majú tvar výrazného oblúku, alebo sekcie oválu, tak stále vyzerajú po rozžiarení zaujímavo. Majú tú klasickú Alfa Romeo DNA, ktorú by mali mať. Dizajn boku je okorenený trojlúčovými zliatinovými diskami Fori. Ak si myslíte, že tých kľúčov je viac, tak áno, možno ich je pri rátaní dier 6, ale tvar jasne hovorí, že každý kruh je jeden samostatný kľúč, takže ich považujme za 3-lúčové, čo je cool a pripomína Dodge Viper z deväťdesiatych rokov.

Lenže to najlepšie na aute nie je ani použitie diskov, ktoré sú trošku ťažkopádne, ale je to použitie farby. Alfa Romeo Junior v tejto špecifikácii má nádhernú červenú farbu Brera, presne takú, ako by malo Alfa Romeo mať. Viem si ale predstaviť, na tomto aute, aj zelenú, ktorú mali modely Stelvio a Giulia. Alebo Misano blue? Zvonka je Alfa Romeo junior jednoducho štýlová ako sa patrí. Vyzerá vynikajúco, tvári sa ako prémiovejšie vozidlo, všetky aspekty spĺňa.

Štýl poráža praktickosť

Alfa Romeo Junior sa snaží štýl predvádzať aj interiéri. A darí sa mu to naozaj skvostne. Veď vyvýšená stredová konzola s nabíjačkou na mobilné telefóny, ktorá má logo Alfa Romeo, prípadne logo Alfa Romeo na vrchoch prístrojovej dosky pod oknom sú veľmi peknými detailami. Zaujímalo vyzerá aj štartovanie tlačidlom vyvýšeným na tej istej stredovej konzole. Alfa Romeo, našťastie, pre model Junior necháva aj samostatné ovládanie klimatizácie, ale klimatizácia má iba jednu zónu. Presne tak ako koncernové pravidlá diktujú.

Prístrojová doska sa snaží pôsobiť tiež dynamicky a rovnako dynamicky sa snažia vyzerať aj prístroje pred vodičom zobrazené na digitálnom displeji. Tu je všetko v najlepšom poriadku. Ovládanie je jednoduché, ak ste už mali v rukách vozidlo podobného razenia, tak nebudete mať žiadny problém. Len nezabudnite, že občas musíte stláčať konce páčok ako ste kedysi stláčali, pokiaľ ste chceli spustiť klaksón, prípadne ostrekovače.

Alfa Romeo Junior

Sedadlá sú síce o niečo horšie ako sedadlá od Sabeltu, ale stále sa v nich sedí dobre. Junior je auto použiteľné na každý deň, ak sedíte vpredu. Vzadu toho miesta až tak veľa nie je. Na hlavu by ho bolo možno akurát, ale na nohy je ho akosi málo. Alfa Romeo tu jednoznačne hrá skôr na štýl ako na praktické parametre. A veľmi podobné je to v batožinovom priestore. Má objem 415 litrov. Nie je to málo, ale zrovna svet to veľkosťou nezbúra. Niektorá konkurencia je na tom možno o kúsok lepšie.

To by som mal povedať, že do Alfy Romeo Junior si určite špecifikujte extrémne sedadlá Sabelt. Ale bola by to blbosť. Dajte si ich, iba ak vám vyhovujú. Aj obyčajné sedadlá vpredu fungujú veľmi dobre a sú dokonca, v tejto verzii, s červeným pásom v strede, čo znova patrí do dynamického vzhľadu modelu.

Silný športový pocit

Ešte kým sa dostanem k pohonu, tak sa zastavím pri riadení Alfy Romeo Junior. Posilňovač je tak extrémne citlivý, že reaguje na každé menšie otočenie volantom. Toto chcete pri reálnom športovom aute. Pri Alfe Romeo Junior ma to občas trochu vyrušovalo. Veď toto nie je športové náčinie, aj keď jemne tuhší prejav zadnej nápravy by o tom mohol hovoriť. Toto auto je dynamické, ale najlepšie si rozumie s dobrými cestami. Takže s našimi je trochu v spore.

No a teraz sa pozrime na pohon. Systém pozostáva z 1,2-litrového benzínového motora s tromi valcami, ktorý je z najnovšej generácie a má hybridný doplnok. V koncerne sa líši označovanie, niektorí hovoria, že to je hybrid, niektorí, že to je mild hybrid. Ale reálne je to napätím mild hybrid, ktorý funguje v podstate takmer ako full hybrid, akurát neviete nasilu prepnúť elektrický režim. Ten viete ale zvoliť skrz používanie akceleračného pedálu.

Alfa Romeo Junior

Reálne pôsobí Alfa Romeo Junior relatívne dynamický, aj keď je pomalšie ako elektrická alternatíva. Alfa Romeo Junior Ibrida totiž ponúka 100 kW (136 k) a motor spolupracuje so šesťstupňovou automatickou prevodovkou s dvomi spojkami. Mám tu ale jeden nepopulárny názor. Vlastne, 1,2 litrový trojvalec s výkonom 96 kW (130 k) a osemstupňovou automatickou prevodovkou by bol minimálne rovnako dynamický a spotrebou by sa tiež veľmi nelíšil.

Spotreba Alfa Romeo Junior Ibrida sa dá na diaľnici dostať na 6,5 litra, čo by spĺňal aj základný benzínový motor a najväčší rozdiel je teda v meste a mimo neho. V tejto kombinácii viete jazdiť kľudne za 5,5 litra. To nie je úplne dychberúci výsledok, ale už sa dá na to pozerať ako na určitú úsporu paliva.

Malé, v meste sa nestratí

Alfa Romeo Junior je právom základným kameňom SUV automobilky. Je vhodným spoločníkom do mesta, pre väčšie výlety by ste si asi mohli popozerať aj model Tonale. Takéto malé štýlové vozidlo stojí od 27 690 €. Ale ak chcete výbavu ako vidíte na fotkách, tak Speciale je v akcii za 29 690 €, pričom má zopár doplnkov naviac. V tomto prípade ide o balík Techno Speciale za 1 600 €, či špeciálnu červenú farbu za 1 600 € s čiernou strechou. A čo ten motor? Je fajn. Ale ja by som do Alfy Romeo Junior chcel 1,4 MultiAir z Abarth 695!

Celková cena sa dostáva cez 30 000 €, ale auto je dostatočne špecifické a prémiové na to, aby sa mohlo o takúto sumu uchádzať. Len to nehovorte Peugeotu 2008. Akurát Junior má štýlu na rozdávanie, kontrola tohto aspektu dopadla výborne.

Alfa Romeo Junior Ibrida Special

Motor R3 benzín + HEV
Objem 1199 cm3
Výkon 100 kW (136 k) pri – ot/min
Krútiaci moment 230 Nm pri – ot/min
   
Prevodovka Automatická 6-stupňová DSG
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4173 mm
Šírka 1781 mm
Výška 1533 mm
Rázvor osí kolies 2562 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1380/410 kg
Batožinový priestor 412/1280 l
Palivová nádrž 44 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 200 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,9 s
Spotreba (WLTP komb.) 4,6-5,5 l/100 km
Emisie g CO2/km 102,5-124,7