Počas uplynulého víkendu sa vo Švédsku odohralo druhé predstavenie z produkcie divadla zvaného WRC. Švédska rally patrí medzi tradičné súťaže svetového šampionátu. Rýchlostné priemery často vysoko nad 100km/h, ktoré sa v tamojších lesoch dosahujú, radia túto súťaž medzi jednu z najrýchlejších v kalendári.
Na posádky čakalo tohto roku celkovo 24 rýchlostných skúšok, ktoré boli do väčšej či menšej miery pokryté vrstvou snehu a ľadu. Už pred začiatkom rally sa očakávalo, že práve na tejto súťaži by mohol konečne zvíťaziť aj niekto iný než suverénny Sebastien Loeb. Sneh totiž nie je zrovna Loebovym obľúbeným povrchom a jeho úspešnosť na ňom nie je ani zďaleka taká, ako na asfalte či šotoline.
Do role najväčšieho favorita tejto severskej grand-prix bol pasovaný Jari-Matti Latvala a ten tieto očakávania naplnil do bodky. Úvodnú superšpeciálku síce vyhral Dani Sordo na Mini, avšak ten na ôsmej skúške odstúpil pre poruchu motora. Prvý deň sa niesol v znamení boja štyroch severanov, a to Latvalu, jeho ex-kolegu Hirvonena s Citroenom a Nórov Ostberga a Pettera Solberga. Všetci, okrem Hirvonena, pilotovali Fiesty WRC. Vysoko sa držal aj Loeb, avšak na siedmej rýchlostke uviazol po výlete na pár minút v záveji a nádeje na víťazstvo tak boli preč. Podobný osud postretol už na druhej skúške aj estónsku hviezdu budúcnosti – Otta Tänaka.
Poradie po prvom dni tak bolo Latvala, Hirvonen, Petter Solberg, Ostberg a Novikov. Veľmi podobne to vyzeralo aj na cieľovej rampe.
Jari-Matti Latvala vyhral Švédsku rally o 16, 6 sekudny pred Mikko Hirvonenom. Jeho náskok však v istý moment predstavoval zhruba pol minúty, avšak v poslednej, tretej etape, prišlo zaváhanie. Laltvala trafil kameň, dostal defekt a náskok sa mu razom scvrkol na 8,4 sekundy. Hirvonen však hodenú rukavicu nezodvihol a súťaž tak dokončil na druhej pozícii.
O tretiu, teda poslednú pozíciu na „bedni“ , prebehol súboj generácií medzi nórskym veteránom Petterom Solbergom a jeho krajanom, mladým a nádejným Madsom Ostbergom. Úspešnejšia bola nakoniec mladá krv. Petter totiž, po vzore Latvalu, trafil presne rovnaký kameň, dostal defekt a uvoľnil tak Madsovi tretiu pozíciu.
Výborné piate miesto patrí Evgenymu Novikovovi. Ten, podobne ako v Monte Carle, znova predviedol veľmi konzistentnú a vyrovnanú jazdu. Oproti minulej sezóne pôsobí ako vymenený, akoby počas zimnej prestávky vyspel o niekoľko rokov. Zdá sa, že tento rok sa od neho môžeme dočkať skutočne veľkých vecí.
Za ním, teda na šiestej priečke, došiel do cieľa po problémoch v prvom dni, Loeb. Veľmi netypické umiestnenie pre tohto, inak takmer vždy, neporaziteľného Francúza. Siedme miesto obsadil starší z bratov Solbergovcov, Henning, ktorý vodil po švédskych rýchlostkách rovnaké vozidlo ako jeho brat Petter.
Domáci Patrik Sandell, slovenským fanúšikom známy aj zo štartov v našom majstráku, dokončil súťaž ako ôsmy. Jednalo sa však o jeho premiérový štart s WRC od Mini.
Slušný výsledok si zo Švédska odváža česká dvojica Martin Prokop a Zdeněk Hruza. Ich Fiesta vybojovala deviatu priečku. Martin sa zrejme s autom začína viac a viac zžívať. Uvdíme, ako sa mu bude dariť v ďalších súťažiach.
Desiaty skončil ďalší debutant za volantom WRC, Eyvin Brynildsen. SWRC sa skončilo triumfom P.G. Anderssona, Proton sa tak konečne dočkal obrovského úspechu. Jedinou S2000 pred ním bola Fabia pilotovaná Ogierom, avšak ten nie je prihlásený do SWRC.
Ďalším podujatím bude Rally Mexico, ktorej termín je 8 až 11 marca. Z chladných švédskych lesov sa teda posádky o mesiac presunú na šotolinu medzi kaktusy.
(Zdroj fotografií/Photo source: http://motorsport.nextgen-auto.com/ )