Česká súčasť koncernu Volkswagen, Škoda, predstavila novú generáciu modelu Kodiaq, ktorá prichádza po siedmich rokoch ako náhrada za tú prvú. Druhá generácia Škody Kodiaq využije všetko, čo ponúka platforma MQB Evo a pridá inovované tvary a tiež nové technológie, ktoré doteraz Kodiaq mať jednoducho nemohol.
Začnime teda tým najzaujímavejším z pohľadu agregátov. Škoda Kodiaq ponúkne na platforme MQB Evo ako základný motor 1,5 TSI s mild hybridnou dopomocou a získavaním energie regeneráciou pri brzdení. Energiu potom využije na zrýchlenie, alebo zníženie spotreby. Zníženie spotreby bude mať na starosti aj vypínanie valcov. Tento motor dosiahne výkon 110 kW (150 k) a bude spojený výlučne so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou ako vlastne všetky motory okrem plug-in hybridu. Taktiež treba vedieť fakt, že 1,5 TSI bude mať pohon výlučne prednej nápravy.
Ak by ste chceli benzínový motor a pohon všetkých štyroch kolies, tak musíte siahnuť po dvojlitri, znova s rovnakou prevodovkou, ale už s výkonom 150 kW (204 k). Výraznou pozitívnou správou je, že automobilka Škoda pre Kodiaq ešte stále prichystala aj naftový dvojliter. Ten bude dostupný v dvoch prevedeniach. Základné ponúkne výkon 110 kW (150 k) a pohon výlučne prednej nápravy, kým to výkonnejšie prevedenie príde s hodnotou 142 kW (193 k) a s pohonom všetkých štyroch kolies. Toto sú však celkom štandardné agregáty, zaujímavejšie to je na ďalších frontoch.
Škoda Kodiaq prvýkrát ponúkne možnosť plug-in hybridu, ktorý predchodca úplne odignoroval. Bude to už plug-in hybrid najnovšej generácie s 1,5-litrovým motorom a elektromotorom dávajúcim dohromady výkon 150 kW (204 k). Tento výkon sa bude hrnúť cez šesťstupňovú automatickú prevodovku s dvomi spojkami na predné kolesá. Výraznou výhodou modelu bude batéria s kapacitou 25,7 kWh, ktorá umožní dojazd až 100 km. Ak ju vybijete, tak ju viete nabiť výkonom 11 kW striedavého prúdu, alebo 50 kW jednosmerného. Jednosmerný prúd na nabíjanie je tiež v automobilke Škoda novinkou, podobne ako je to novinka aj pre VW Passat a Tiguan používajúce tú istú technológiu.
Motory sú teda známe, zaujímavé je aj zväčšenie karosérie. Dĺžka narástla o 61 milimetrov, z čoho rázvor nezaznamenal nárast vôbec, ten ostáva rovnaký. Celkovo má teda Kodiaq dĺžku 4758 milimetrov dĺžky. Šírka klesla o 18 milimetrov a teraz je 1864 milimetrov. Ďalšie, čo sa zmenšilo je výška. Tá klesla o 17 milimetrov.
Nový Kodiaq využije tvarovanie evokujúce predchodcu najmä vďaka rozdeleným svetlometom. Je tu však vidno úplne nový prístup s modernejšími tvarmi a predné svetlomety môžu byť vybavené novým maticovým systémom s 36 elementami. Takisto môže byť predok vybavený podsvietenou mriežkou chladiča. Bočný profil mi trochu pripomína model Espace od Renaultu, ten najnovšej generácie, ale to je hlavne kvôli dlhej línii strechy. Tu je novinka vo forme zadného stĺpika karosérie s vizuálnym predelením od zvyšku auta. Vďaka tomu pôsobí vozidlo ľahšie a vyniká viac dĺžka ako masívnosť.
Kodiaq môže mať disky s priemerom 17 až 20 palcov a jedinou výnimkou bude Sportline. Ten ponúkne štandardne 19 palcov a za príplatok 20 palcov. Sportline sa od ostatných verzií odlíši najmä čiernym lakovaním posledného stĺpika karosérie a tiež čiernymi detailmi. Predvádza tiež stvárnenie nárazníkov. Kodiaq Sportline prinesie napríklad v zadnej časti niečo, čo by malo pripomínať difúzor s mriežkou v nárazníku a tiež koncovky výfuku. V štandardnej verzii budú mať zase imitáciu ochrany spodnej časti. Tu si môžu podať ruky, nič z toho nebude úplne pravé. Zadná časť zase predvedie nový štýl svetlometov, stále so svetelným podpisom v tvare písmena C, ale tentoraz s čiarkovanou témou.
Nová generácia Kodiaqu prinesie aj úplne nový interiér. Predná časť predvedie prístrojovú dosku so štandardným 10-palcovým displejom pred vodičom, možnosťou masívneho head-up displeja najnovšej generácie, ale aj 10-palcový dotykový displej v strede. Ten za príplatok môže byť vymenený za 13-palcový a na oboch bude bežať najnovší systém. Klimatizáciu tu však nebudete musieť hľadať, lebo je umiestnená na Smart Dails. Nové kolieska predvedú 3 malé displeje v strede. Dve vonkajšie budú slúžiť nielen na nastavenie teploty, ale aj na nastavenie vyhrievania a ventilácie sedadiel. Stredné koliesko bude mať funkciu podľa želania. Na výber budú až 4 možnosti. Buď bude mať otáčanie efekt v zmene hlasitosti, alebo bude riešiť smer prúdenia vzduchu, prípadne úroveň ventilátora. Všetky tieto detaily sú doplnené ešte o prepínanie Smart klimatizácie.
V zadnej časti neprichádza žiadna veľká zmena. Máte na výber buď z päťmiestneho, alebo sedemmiestneho usporiadania. Na zadné sedadlá sa dá dostať cez masívne zadné dvere, ktoré sú naozaj dlhé. A cez tieto sebe dvere sa dá dostať aj na úplne zadné sedadlá v treťom rade, ktoré majú na hlavu o 15 mm viac miesta. Takisto je väčší aj batožinový priestor, ktorý v prípade siedmich miest narástol o 70 litrov na 340 litrov a v prípade ich sklopenia narástol o 80 litrov na 845 litrov. Druhá vec je, že pri použití iba päťmiestnej konfigurácie bez možnosti siedmeho a šiesteho sedadla je objem až masívnych 910 litrov. Toto sa však mení v prípade plug-in hybridu, ktorý zmenší kufor na 765 litrov, čo je stále celkom slušná porcia.
Škoda toto auto naplánovala do predaja na druhý kvartál roku 2024 a to znamená, že na cenník si musíme ešte počkať. S ním vyrukuje Škoda po Novom roku.