Návšteva výrobného závodu automobilov je vždy niečim fascinujúca. Je zaujímavé, že ako z redakcie sme boli v druhom celkovo. A v prvom na Slovensku. Najskôr to bola v Mioveni továreň na Dacie. A úprimne? Princíp je rovnaký. Na jednej strane sú diely, na druhej vychádza hotové auto. Prezentácia trnavskej fabriky bola rozdelená do viacerých častí. Aby bolo jasné, teraz sa v Trnave vyrába Peugeot 208 a Citroën C3 Picasso.
Chapter I: Prezentácia
Hmm, vedeli ste, že do PSA (nie to zviera) v Trnave sú tri vchody? Dvojka z jednej strany, trojka z druhej a jednotka medzi nimi. Práve jednotka je hlavným vstupom. Hľadá sa to trocha horšie ako pri Kii, kde okolo idete kompletne obchvatom.
Ale pred fabrikou stáť nebudeme. Uvítacie priestory predvádzajú Peugeot 207 s tvárami zamestnancov a podpísaný Citroën C3 Picasso. Po privítaní sme sa presunuli na tlačovú konferenciu, na ktorej odznelo niekoľko zaujímavých informácií. A samozrejme v powerpointových prezentáciách bolo veľa grafov.
Remi Girardon
Generálny riaditeľ slovenského výrobného závodu skonštatoval, že automobilka PSA Peugeot Citroën má za cieľ stať sa svetovým lídrom v segmente B. Ak neviete, tak to sú malé autá a tie od nich odvodené. Práve trnavský závod má byť hybnou silou pri tejto snahe.
V apríli vyslovil hypotézu, že tento rok sa vyrobí 280 tisíc áut. Podľa vývoja to vôbec neboli vzdušné zámky, lebo terajší odhad hovorí, že to bude až 302 tisíc. Trajektória smeruje ešte vyššie a plán na rok 2018 je až 360 tisíc áut. K naplneniu má pomôcť nový model Citroënu, ktorý sa začne vyrábať už budúci rok a vyžiada si investíciu 80 miliónov eur na adaptovanie liniek.
Rozširovanie na nové priestory vedľa samotného areálu nie je na programe. Automobilka dokonca uvoľnila parcelu pre výrobcu plastových doplnkov priamo vo svojom areáli a úplne v centre sa onedlho usídli aj ďalší dodávateľ.
Ľubomír Kollár a Martina Potkányová
Dvojica z HR (Human Resources=oddelenie ľudských zdrojov) naznačila, že pre dosiahnutie výsledkov, ktoré oznámil riaditeľ, bude predbežne nutná štvrtá zmena. Ale samozrejme bude záležať od faktorov ako automatizácia, či náročnosť výroby.
V rámci nového usporiadania zmien, ak k nemu dôjde má dostať časť zamestnancov povýšenie. Ale táto téma je zatiaľ diskutabilná. Jasné sú však nové benefity pre zamestnancov. Každý môže zvoliť niečo, čo ho zaujme a nie je to diktované fabrikou. Napríklad koncerty si každý vyberie aké chce. Nie je to len o vstupenkách, ale body si môžu zamestnanci minúť aj v eshopoch, na dobitie cestovných lístkov, či na služby optiky. Z nového systému benefitov má profitovať viac zamestnancov, ten pôvodný zaujal len približne 20 percent.
Chapter II: Lakovňa
Lakovňu si novinári pozreli po prvýkrát. Na karosériu sa aplikuje brutálna bledá hnedá farba s matným povrchom. Jasné, je ochranná, ale stále vyzerá neuveriteľne dobre. S ňou by ste nepotrebovali na púšti žiadne maskovanie.
Na podvozok sa aplikujú ešte ďalšie vrstvy náterov. Zaujímavé, že ten, čo má utlmiť hluk od podvozku je len pre niektoré výbavy. Mindblown. Samotné striekanie je klasika a automobilka v Trnave ponúka trinásť odtieňov. Z nich je väčšina sivých a z monochromatického spektra. Pri záverečnej kontrole nás zaujal terčík v okne predných dverí. Bližšie preskúmanie odhalilo krytku nádrže.
Peugeot 208 je jasný so svojimi odtieňmi. Ak nie ste fanúšikom slovenskej produkcie, tak si môžete zabezpečiť, že svoj budete mať Made in France. Objednajte si textúrovanú farbu a máte ho. Lakuje sa totiž iba v Parížskom ateliéri. Síce by sa to dalo aj na Slovensku, ale nejako sa to nerobí. Druhou pikoškou je verzia Biton s čiernou strechou pre C3 Picasso. Nie je výmyslom marketingových zamestnancov, ale prišli s ňou priamo zamestnanci.
Chapter III: Skladanie
Skúsili sme to. Teda nie všetci, ale niektorí to dali. Dotiahli pár skrutiek v stanovenom čase priamo v tréningovom centre. Gratulujeme! Celkové skladanie začína rozobratím nalakovanej karosérie. Treba predsa dať dole dvere a zmontovať ich samostatne.
Postupne na auto pribúdajú jednotlivé diely a zamestnanci majú vymedzené postupy, priestory a komplet všetko vlastne. Bez detailného určenia pracovných cyklov a možností by asi 3500 zamestnancov nebolo možné usmerňovať.
Už od začiatku je jasné, že konkrétne auto ide konkrétnemu zákazníkovi na základe VIN čísla. Na finálnej kontrole sme si všimli jednu zaujímavú vec. Ostré farby chce málokto a pritom červená, či oranžová na 208 a fialová na C3 Picasso vyzerajú omnoho lepšie a žiarivejšie.
Chapter IV: Skúšanie
Námatkovo sa vyberajú autá na skúšanie na internom okruhu automobilky. V prvom rade sa auto dostáva na ekvivalent zoskakovania z chodníka, ale vždy len jedným kolesom. Testuje sa tak kvalita zvarov a hľadá pukanie.
Hneď za ním nasleduje niekoľko hrbov krížom cez cestu a z nich sa dostanete na naozajstnú lahôdku. Cestu známu z ruských videí, kde je viac dier ako normálnej cesty. 208 to zvláda v pohode, len vzadu akosi niečo drnčí. Možno to bude utrhnutý klip. Aj to sa stáva. Ďalšia prekážka je invertovaná oproti jamám. Sú to hrby. Stále to drnčanie. Originálne ho však ukážu až pražské kocky.
Následne sa autá dostanú na rovinky, kde sa dá pri vyšších rýchlostiach skontrolovať, či sú kolesá dobre nastavené, či je geometria v poriadku a auto neťahá do strany. Po stoosemdesiatstupňovej zákrute sa dostanete na ďalšie cestné nástrahy simulujúce nekvalitné a zničené cesty. Všetko je však za účelom odstránenia parazitných zvukov. Len pre pripomenutie, netestuje sa každé auto, ale len náhodný výber.