Renault pokoril v Bonneville ďalší rekord

Nové prototypy, konkurencia britským inžinierom s raketovými motormi… Nič z toho, Renault sa na soľné pláne v Bonneville vrátil po 60 rokoch s technikou, s akou tam bol vtedy. V roku 1956 sa francúzskej automobilke podarilo prekonať 4 rekordy. A teraz má na konte ďalší.

V rokoch 1954 a 1955 Francúzi z Renaultu testovali experimentálne vozidlo Etoile Filante (Shooting Star/Kométa). Vtedy bol zámer jasný, podporiť mienku obyvateľov USA o automobilke a zároveň podporiť predaj modelu Dauphine.

Pre Kométu vyvinul agregát koncern Turbomeca, ktorý bežne vyrába turbíny do vecí, čo lietajú. Plynová turbína mala výkon ako súčasný Peugeot 308 GTi, čiže len o 5 koní menej ako Renault Mégane Trophy. V reálnych číslach to bolo 199 kW (270 k).

V roku 1956 sa podarilo, po dvoch rokoch od začiatku testovania, dosiahnuť na prvý rekord. Maximálna rýchlosť v Bonneville bola 308,9 kilometra za hodinu. Bola to najvyššia rýchlosť, ktorú dosiahlo vozidlo poháňané plynovou turbínou. Na zemi, samozrejme. Dva zo štyroch vtedajších rekordov drží vozidlo dodnes.

Piaty rekord sa podarilo dosiahnuť tento rok, keď sa do Utahu vrátil Renault s Etoile Filante, ale aj s pretekárskym Dauphine. Práve Dauphine si prevzalo titul za najvyššiu rýchlosť v kategórii Classic Gas Coupe, čiže vozidiel vyrobených medzi rokmi 1928 a 1981 s motorom s objemom od 754 do 1015 centimetrov kubických.

Rekord je stále irelevantný pre čokoľvek, ako aj najrýchlejší čas v Zelenom pekle, ale treba uznať, že fotky majú brutálnu atmosféru. A dnes to možno musel byť ešte väčší zážitok ako pred 60 rokmi.