V uplynulých dňoch Renault predstavil už piatu generáciu svojho kompaktného modelu Clio, ktoré je na trhu už od roku 1990. O dizajne exteriéru sa hovorí ako o evolúcii, pri interiéri sa však odvážnespomína revolúcia. Hlavné zbrane nového modelu sa tak ukrývajú pod kapotou a spočívajú v už spomenutom interiéri, ale aj nových technológiách. Clio je totiž pionierom nového plánu Renaultu nazvaného „Jazda do budúcnosti“, ktorého hlavnými piliermi sú autonómne technológie a elektrifikácia.
Pekne poporiadku začnime exteriérom, kde sú novinkou predné deflektory, ktoré nielen pekne vyzerajú, ale aj majú vďaka zlepšeniu aerodynamiky znížiť spotrebu. Predné svetlomety zaoblené do pretiahnutého „C“ tvaru sú plne vybavené LED technológiou, takže okrem toho, že vyzerajú lepšie, bude vyšší aj ich výkon. Tvar „C“ je charakteristický aj pre zadné osvetlenie. Dostupné budú aj úplne nové farby karosérie, doteraz nepoužívané Valencia Orange, Vision Brown a Celadon Blue. Punc a dobrý dojem bude vytvárať rozsiahlejšie použitie chrómovania napríklad na rámoch okien.
Veľkou revolúciou je použitie hybridných motorov označených ako E-TECH. A slovo revolúcia je tu na mieste, keďže ide o úplne prvé hybridné pohonné jednotky od Renaultu. Celkovo sa výkonové spektrum bude pohybovať v parametroch od 75 do 130 koní, takže vybrať by si mal každý. Začnime tradičnými motormi, teda tými, ktoré budú v Cliu asi najviac populárne. Benzínové varianty sú dostupné v troch podobách, konkrétne SCe75 s troma valcami bez turba, TCe 100 taktiež s troma valcami, avšak doplnenej o turbo. Tým posledným je vrcholné TCe130 GPF. Čísla za označením samozrejme prezdrádzajú výkon v konských silách. Prevodové ústrojenstvo bude päťstupňové manuálne alebo sedemstupňové automatické. Naftové motory sú iba dva, teda Blue dCi 85 alebo 115. Tu je síce k dispozícií iba manuál, ale zato so šiestimi stupňami. Keďže je Clio mestské auto, trúfame si odhadnúť, že naftových verzií sa asi predá ďaleko menej ako tých benzínových. A nakoniec, spomínaná novinka, teda E-TECH. Jeho základom je benzínový 1.6 liter doplnený o dva elektrické motory kooperujúci s viacrežimovým automatom. Batéria má kapacitu 1,2 kWh. Tá sa, pochopiteľne, dobíja rekuperáciou pri brzdení. V mestskej premávke je údajne možné jazdiť čisto elektricky až na 80% celkového jazdného času, čo znamená zníženie spotreby o 40%. Veľmi zaujímavé čísla, ktoré si veľmi radi overíme v praxi.
Z technológií pre bezpečnosť môžeme vypichnúť napríklad kameru so snímanim 360 stupňového uhla a schopnosťou rozoznávať chodcov a cyklistov, vďaka čomu je parkovanie extrémne ľahké ale hlavne bezpečné. Samozrejmoťou sú parkovacie senzory na všetkých stranách auta či parkovací asistent. Počas jazdy je tu kopec anjelov strážnych v podobe adaptívneho tempomatu, doplneného naviac o udržiavanie v pruhoch. Skvelým pomocníkom v zápchach je zasa systém Stop & Go, ktorý automaticky rozbieha a zastavuje auto pohybujúce sa veľmi pomaly v hustej premávke. Automatické svetlomety nakoniec znejú pri tejto plejáde výbavy ako úplná samozrejmosť, spomeňme tiež ešte systém núdzového brzdenia, čítania značiek či sledovanie mŕtveho uhla.
Interiér, ako bolo spomenuté, bol kompletne prestavaný a vylepšený od základu. Plasty sú kvalitnejšie a mäkké a interiér celkovo sa nesie v duchu hesla „Smart cockpit. V praxi to znamená orientáciu na vodiča, minimalizáciu počtu tlačidiel a digitalizáciu ukazovateľov. Základom tohto konceptu je 9,3“ multimediálny displej, najväčší aký kedy Renault použil. Ovláda sa ním väčšina funkcií od kúrenia, klimatizácie, navigácie či audia. A po novom je možnosť individualizácie prostredníctvom funkcie Multi-Sense dostupná aj v Cliu. Prístrojová doska vrátane ukazovateľov pred vodičom je tiež plne digitálna, čo je prvok prevzatý z vyšších modelov značky. Volant pôsobí kompaktnejšie, čo má na svedomí lepšie umiestnenie airbagu a vďaka tomu je lepší výľad na ukazovatele za ním. Taktiež radiaca páka je kratšia, zaberá menej miesta a tak neruší. V strede prístrojovky poteší odkladací priestor s funkciou bezdrôtového nabíjania telefónu. Sedadlá taktiež nesú posolstvo vyšších modelov, majú dlhší sedák a ich tvar bol prepracovaný s cieľom ešte lepšej ergonómie ako v predošlej verzii. Výplne dverí sú z mäkkého plastu, doplneného o podsvietenie a možnosť rôznych farebných kombinácií. U podsvietenia konkrétne hovoríme až o ôsmych odtieňoch.
Zdá sa, že nové Clio je skutočne prešpikované prvotriednou výbavou a technológiami a laťka v tomto segmente malých áut bude opäť posunutá. Nezostáva nám nič iné, iba sa tešiť na redakčný test.