Britská automobilka Rolls-Royce, ktorá nezaprie fakt, že jej BMW trošku pomohlo dostať sa na nohy, má aktuálne v ponuke až 3 modely, teda tri základné kusy. Tým najnovším a najmodernejším je druhá generácia modelu Ghost, ktorý má aj ostrejšiu alternatívu s názvom Ghost Black Badge. Mal som šťastie, že som si mohol tento skvostný automobil vyskúšať. Už len zistiť, kde naň zobrať.
Začnem ale nič iným, v Európe je práve Ghost najpredávanejším modelom a je pre náš trh, teda európsky trh, najdôležitejšou stálicou v ponuke. Ak by som si ho chcel objednať, tak si počkám dva roky, ak by som nesiahol po úpravách od sekcie individualizácie s názvom Bespoke. Vlastne Ghost je jediným modelom Rolls-Royce, ktorý by teoreticky mohol mať konkurentov. Možno je takým Bentley Flying Spur, alebo môže byť konkurentom aj Mercedes-Maybach triedy S. Skočím vpred a priblížim vám jeden moment. Stojím s Ghostom na klasickej križovatke tvaru písmena T a dávam prednosť z pravej strany. Zaraďujem sa za hádajte čo! No predsa za najnovší Maybach. Už pri prechode človeka okolo vidím v jeho očiach, že rozmýšľa o tom, že asi mal trochu viac investovať a siahnuť po úplne inom modeli. Tým nehovorím, že Maybach je menej exkluzívny. Na bežných cestách je exkluzívny až príliš, ale príde ten moment, kedy majiteľ Maybachu zbadá Ghost a bude mať internú dilemu, či jeho rozhodnutie bolo optimálne.
A teraz to vezmem trochu inak, toto nebude klasické prvá jazda, bude to skôr reportážny štýl. ROZ royce Ghost si beriem v Bukowine Tatrzanskej, po tom, čo som prvú etapu zvládol s Cullinanom. Ghost Black Badge príde menší a obratnejší, čo je celkom logické, lebo dĺžkou sa tieto auta takmer rovnajú, je medzi nimi iba približne 20 cm, ale výrazný rozdiel je vo výške a v hmotnosti. Možno je témou dňa aj fakt, že toto je Ghost Black Badge. Je trochu dynamickejšie nastavený, ale stále zachováva rovnaký komfort, aký by tieto vozidlá mali mať. Rolls-Royce tu naozaj nerobil kompromisy a iba jemne doladil auto tak, aby bolo o trošku šoférskejšie. Síce o tom nehovorí tenký volant, ale v zákrutách je vďaka natáčaniu zadnej nápravy stabilný a neviem si spomenúť na slovenské prídavné meno, ale v susednom Česku majú slovo mrštný. To mi ako slovenské prísť neprídem. Edit pár hodín neskôr: Obratný je to slovo.
Rolls-Royce Ghost Black Badge je temná strana sily. Je to cisár Palpatine, Dart Vader, ale aj Tie Fighter a všetky tieto Star Destroyery a podobné šialenstvá. Samozrejme teda, ak to porovnávame so štandardným uhladeným Ghostom. Nátura je úplne iná, charakter rozlišný. Ku skúšanému kusu sa teda hodí kombinácia antracitovej a čiernej a tmavý chróm na prednej maske, ale aj na soške v predklonenej póze, Spirit of Ecstasy. Čo sa týka dizajnu, zvonka mu naozaj nemám čo vytknúť. Ja by som však možno skončil pri trochu žiarivejších kombináciách a verzii so štandardným výkonom a naladením.
Interiér modelu Black Badge, teda tohto konkrétneho, kombinuje čiernu farbu s tyrkysovými detailami, ktoré sú napríklad na sedadlách a na prístrojovej doske. Vidno, že tu je rozdiel oproti Cullinanu a Phantomu. Je to napríklad v umiestnení tlačidla na zatváranie dverí. Nie je na palubnej doske, teda na jej leme, ale je v strede vedľa kolieska ovládajúceho informačno-zábavný systém. Ten je znova z dielne BMW, ale je veľmi citlivo prispôsobený potrebám luxusnejšej značky. A funguje bravúrne. Dokonca má aj bezdrôtové zrkadlenie telefónov, ale hlavné je, že základné rozhranie sa dá používať úplne bez akýchkoľvek problémov.
Zadná časť kabíny je prístupná cez dvere otvárané dozadu. Je to taký štandardný prístup britskej automobilky. A takéto prevedenie zlepšuje nasadanie do sedadiel posunutých viac vzad ako v bežných vozidlách. Vzadu majú cestujúci všetku výbavu, ktorú by mohli potrebovať. Sedadlá môžu byť vyhrievané, ventilované, masážne, pasažieri môžu sledovať film, alebo riešiť niečo na vstavaných displejoch vyklápajúcich sa zo sedadiel, vlastne tu naozaj nič nechýba. A nič nechýba ani vodičovi.
Ghost Black Badge je síce luxusný a komfortný a priestranný aj vzadu, ale to hlavné je v tomto prípade sedadlo vodiča. Automobilka pripravila dostatočnú dávku vtiahnutia do deja a zároveň zachovania komfortnej jazdy. Toto auto by som si asi šoféroval výhradne sám, alebo by som siahol po predchádzajúcej generácii modelu, ale skôr s karosériou kupé s názvom Wraith, či po kabriolete Dawn. Nový Ghost sa bez pochýb podaril a v zákrutách neobmedzujú až tak pneumatiky a podvozok, ale obmedzuje pasažier v zadnej časti. Dva dynamické prejazdy a kolegovi bolo zrazu akosi horšie na žalúdok. Výdatné raňajky spravili svoje. Alebo to bol koláč už o 10 ráno? To je jedno, ja by som sa za volantom zabavil, Ghost Black Badge je naozaj jeden z najšoférskejších modelov Rolls-Royce v aktuálnej ponuke. Veď má pod kapotou 6,75-litrový motor V12, ktorý ponúka výkon až 442 kW (600 k) a cez osemstupňovú automatickú prevodovkou ho posiela na všetky 4 kolesá. To však neznamená, že by hmotnosť pridanú pridaným pohonom prednej nápravy bolo cítiť. Ghost Black Badge, aj napriek svojej reálnej hmotnosti, pôsobí ako omnoho ľahšie, menšie a obratnejšie vozidlo. A to je to hlavné, čo chce vodič tohto auta počuť.
Aká je teda hlavná nevýhoda modelu? Že neparkuje v mojej garáži a že tak skoro naň nenašetrím. Základné ceny sú totiž niekde nad 400 000 € a to už je celkom slušný dom v širšom centre Bratislavy. Čiže najskôr druhý dom a potom Ghost. Plán dobrý, už len realizovať ho.
Rolls-Royce Ghost Black Badge
Motor | V12 benzín |
Objem | 6749 cm3 |
Výkon | 442 kW (600 k) pri 1600 ot/min |
Krútiaci moment | 900 Nm pri 1600 ot/min |
Prevodovka | Automatická 8-stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 5546 mm |
Šírka | 2148 mm |
Výška | 1571 mm |
Rázvor osí kolies | 3295 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 2490/- kg |
Batožinový priestor | 507/- l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 250 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 4,8 s |
Spotreba (WLTP komb.) | 15,8 |
Emisie g CO2/km | 359 |