Elektromobily sa snažia svoju prítomnosť odprezentovať rôznymi spôsobmi. Buď majú úplne šialené futuristické tvary, alebo na to idú rafinovanie ako Renault 5, ktorý má výrazné retro štylistické prvky, za ktoré vďačíme mužovi meno Luce De Meo, ktorý pritlačil takýto šialený projekt do reality.
A pritom vôbec šialený projekt nie je, lebo ako sa ukazuje, Renault 5 E-tech patrí medzi najpredávanejšie vozidlá z elektrickej sekcie za minulý rok. Teda aspoň v domácom Francúzsku to tak je. A nie je sa čomu čudovať, lebo vyzerá vynikajúco a jazdí sa s ním ešte lepšie. Je postavený na platforme AmpR Small, ktorá využíva čo najefektívnejšie prvky. Efektívny je nielen motor, ale vlastne aj samotná batéria.
To najdôležitejšie ale bude, že nový Renault 5 bude úplne dokonalý výzorom. Naživo vyzerá azda ešte lepšie ako na fotkách a určite si pýta výrazné, kričiace farby. Ja som sa dostal za volant modrého kusu, ktorý mal zase modrý rifľový interiér, ktorý bol aj vo vozidlách v minulosti. A vyzerá jednoducho vynikajúco.
Nový Renault 5 E-tech predvádza predné svetlá, ktoré sú priamym odkazom na minulosť a takisto sú odkazom na minulosť aj iné prvky. Jedným z nich, tým najzásadnejším, je zobrazenie nabitia batérie na kapote. Je v mieste, kde mala pôvodná verzia otvor na prívod vzduchu k motoru. V novej interpretácii sa Renault podujal na zmenu. K motoru netreba privádzať vzduchu na chladenie, miesto neho je 5 segmentov, ktoré sú rozžiarené podľa stavu nabitia batérie.
V retroštýle Renault 5 pokračuje aj zboku, kde vidno jasnú líniu karosérie. Rozšírené blatníky ale skôr pripomínajú špeciálne verzie Renault 5 Turbo, ktoré súťažili v rally. Vzadu vidno rovnako do minulosti odkazujúce reflektory. Zadná časť získala rovnaký sklon ako na pôvodnom modeli a rovnako sa otvára celé veko batožinového priestoru. Toto auto je moderné, ale pritom má pohľady do minulosti priam do očí bijúce!
V interiéri sa dá nájsť 277 litrov batožinového priestoru a celkom rozumný priestor na zadných sedadlách, vzhľadom na celkovú dĺžku 3 922 milimetrov. Renault 5 predvádza aj zaujímavé predné sedadlá. Tie tiež odkazujú na Renault 5 Turbo z minulosti a prístrojová doska má rovnaký štýl ako v pôvodnom Renault 5.
Akurát je dotiahnutá do moderného výzoru dvojicou displejov a modernými materiálmi. Mňa najviac zaujal strop, ktorý je čalúnený čiernou látkou s reliéfom. Toto prevedenie vyzerá priam vynikajúco.
Zaujímavá správa hovorí, že v interiéri všetkých Renault 5 E-Tech je nielen dostatok miesta, ale aj 100% recyklovaných materiálov použitých na čalúnenie. To je celkom slušný príspevok ku udržateľnosti a budúcemu fungovaniu.
Na našom trhu ponúkne Renault 5 E-Tech dve verzie. Základná bude mať označenie Urban Range a bude mať výkon 90 kW (122 k). Krútiaci moment sa dostane na 225 Nm, ale čo je dôležitejšie, využiteľná kapacita batérie bude 40 kWh. Na ňu dokáže auto, v kombinovanom cykle, prejsť 312 km. To by znamenalo priemernú spotrebu energie 14,5 kWh na 100 km.
Renault sa pýši tým, že hmotnosť ani jednej z verzií nepresiahne 1 500 kg v nezaťaženom stave. Ak by ste chceli vedieť, tak základné prevedenie dokáže vyšprintovať na stovku za 8 sekúnd.
Druhá verzia Comfort Range prinesie 110 kW (150 k) a 245 Nm. Batéria bude mať kapacitu 52 kWh a na stovku sa toto auto dostane za 8 sekúnd. Bude mať o niečo vyššiu spotrebu kvôli vyššej hmotnosti batérie, ktorá je ťažšia o 63 kg. Ale aj tak sa stále dostane do 1,5 tony a dojazd sa posúva na 410 km.
No a teraz to vážne. Ako sa s Renaultom 5 jazdí? Je malým živým autom, ktoré má rozumný štýl manévrovateľnosti a v meste sa nestratí. Nestratí sa ani mimo neho, aj keď na mimomestské trasy úplne určené nie je.
Dôležité vedieť, že sa dá nabiť výkonom 100 kW a z 15 na 80% sa dostane za 30 minút. No a ešte dôležitejšie ako to je, že je stredobodom pozornosti všade kde sa objaví najmä so zelenou a žltou farbou.
Na našom trhu začína toto auto na sume 27 500 € za Urban Range s výbavou Evolution. Výbava Techno, ktorá už je použiteľná s Comfort Range stojí 32 500 €. Aktuálnym vrcholom bude Roland Garros s väčšou batériou za 36 500 €, ktorý ponúkne pripomienky práve špeciálneho turnaja tenisového, ktorý sa koná vo Francúzsku. Nabíjačka pre smartfón má v tomto prípade napríklad povrchovú úpravu vo farbe antuky.
To, čím je Renault 5 E-Tech špeciálny je možnosť individualizácie polepmi na streche a tiež možnosťami výmeny niektorých 3D tlačených prvkov v interiéri. Naviac sa stal Autom roka 2025!