Ani som si nemyslel, že to vyjde, mám v ruke kľúčik od nového modelu Cupra Formentor. Prvý pohľad na kľúčik hovorí jasne, toto auto patrí do koncernu, kľúč, či skôr diaľkový ovládač, je rovnaký ako na Octavii, Leone a možno aj Golfe, čo však neviem posúdiť. Nielen, že sa mi do rúk asi nedostane, ale základné verzie bez R-line sú trochu nudné.
Cupra Formentor však vonkoncom nie je nudná. Je pre mňa veľkým prekvapením. Už vizuál je výborný, nesie prvky, ktoré pripomínajú materskú automobilku, ale je niečim iným. Bronzové logá a bronzové prvky na diskoch ku sivej farbe sedia úplne perfektne. Táto kombinácia je naozaj podarená. Ostré tvary naviac hovoria o slušnej dynamike. Najbrutálnejší detail je prelis zadného blatníka. V ponuke sú aj matné farby, ale prečo? Sú síce super, ale lesklá je akosi krajšia.
O potenciáli nehovorí len ostro rezaný tvar auta, ale tiež o ňom čo-to prezrádzajú štyri okrúhle koncovky výfuku. Toľko nemá predsa ani Ferrari F40. Kam vlastne patrí Formentor? Je presne medzi Leonom a Atecou. To sú tiež modely, ktoré Cupra v portfóliu má. Ak chcete SUV, tak toto je presne ono. Ku tomu, aby sa dalo nazvať SUV-kupé mu chýbajú vlastne len bezrámové dvere.
Ďalšie prekvapko je vnútri. Dobre, prístrojovka pripomína Leon, ale to je práve plus. Fakt som ale nečakal, že na zadných sedadlách bude toľko miesta. A k tomu ešte ostáva aj slušný kufor. Toto auto má šancu byť jedným z najlepších športových áut na každý deň!
Sedadlá sú trochu vyššie ako v Leone, nie tak vysoko ako v modeli Ateca, čo je celkom logické pri pohľade na celkovú výšku auta. Ale sú kombináciou komfortu a športového ducha, takže im nič vlastne nechýba. Zle, chýba. Chýba im modré čalúnenie! Musím uznať, že mi v interiéri nevadí vlastne nič. Na ovládanie prvkov pomocou dotykového displeja sa dá zvyknúť rýchlo, digitálny panel pred vodičom je spravený pekne a príjemne. Možno mi trochu teda nesedí prepínanie režimov prevodovky tou malou páčkou v strede.
Ale čo je v interiéri perfektné je volant. Jeho verzia supersport dobre sadne do ruky, je na nej štartovacie tlačidlo a tlačidlo zmeny režimu. K tomu tie medené detaily… Lepší volant nemá vlastne ani Audi R8, čo je tiež koncernová záležitosť. Tak už viem čím naštartovať.
Pohon tejto prvej verzie zabezpečuje štvorvalec s objemom dva litre. Má výkon 228 kW (310 k) a cez sedemstupňový dvojspojkový automat poháňa všetky štyri kolesá. Výhodou tejto konfigurácie je, že je vyvážená. Mala by mať 50:50 rozdelenie hmotnosti medzi nápravy. Vlastne to je aj cítiť, lebo Formentor poslušne drží stopu. Pri naozaj ostrom zaobchádzaní je pocitovo až pretáčavý. Cool! Podvozok by veru zniesol aj vyšší výkon.
A aj toto je budúcnosť, celkom blízka. Formentor bude mať totiž, s najväčšou pravdepodobnosťou 2,5-litrový radový päťvalec, ktorý má 294 kW (400 k). Toto chcem vyskúšať! Ale reálne by mi úplne stačil práve tento dvojliter s 228 kW (310 k). Menej svetlou budúcnosťou, ale nutnou, je hybrid s 180 kW (245 k). Plug-in už automobilka odhalila v cenníku, teda v popise výbav. Plug-in hybrid nemá v základe ani tento parádny volant, takže to bude len imidžovka bez hlbšieho charakteru. Viete komu ďakovať, že?
Cena za Formentor Veloz, ako sa prvá verzia volá, je, s relevantným motorom, čiže 2,0 TSI od 46 850 eur. Veľa? Málo? Tak akurát. Plus na začiatok prichádza séria Veloz s edíciou First Edition s výbavou naviac za nižšiu cenu. Pecka! Je to predsa jedno z najuniverzálnejších áut súčasnosti.
Cupra Formentor Veloz
Motor | R4 benzín |
Objem | 1984 cm3 |
Výkon | 228 kW (310 k) pri 5450 ot/min |
Krútiaci moment | 400 Nm pri 2000 ot/min |
Prevodovka | Automatická 7-stupňová, dve spojky |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4450 mm |
Šírka | 1839 mm |
Výška | 1511 mm |
Rázvor osí kolies | 2649 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1644/2140 kg |
Batožinový priestor | 420/1475 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 250 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 4,9 s |
Spotreba (WLTP mesto/mimo/komb.) | 9,6/6,5/7,7 |
Emisie g CO2/km | 175 |