Poznáte to, niekde v kútiku duše viete, že chcete športové auto. Také, ktoré má výkon a má aj zvuk. Ale teraz sa situácia trochu pokrivila a oboma atribútmi disponuje aj elektrické auto. BMW i4 M50 má nielen extrémny výkon, ale zvuk zložený Hansom Zimmerom je naozaj príjemný a korešponduje s jazdou v aute.
Dobre, prilietam, beriem si kľúčiky. Vlastne, nie tak zhurta, brífing najskôr. Dobre, mám kľúče od modrého BMW i4 M50. Ale ktorého, na letisku je ich asi desať. Podľa toho, ktoré bliká po stlačení kľúčika nachádzam ten správny kus a kontrolujem. Nie nedostatky, ale to, že vlastne vyzerá ako bežné BMW radu 4 Gran Coupe. Tu rozdiel nie je. Dobre, maska je plná a nepotrebuje mať otvory, ale to by bolo asi všetko.
Hneď prvé, čo ma vnútri celkom zarazí nie je ani tak to, že má približne rovnako miesta ako klasická spaľovacia verzia Gran Coupe a ani to, že vlastne všetko je celkom normálne. Skôr mi padne do oka široký dvojdisplej na prístrojovke pod spoločným krycím sklom. A displeje využívajú nový systém s označením 8.0, čo znamená, že má aj hlasové ovládanie, skratky a milión iných vecí, ktoré jednoducho zistíte časom.
Stačí teda stlačiť tlačidlo štartovania, zaznie zvuk, a všetko je pripravené. Zaradiť chod vpred a jednostupňová prevodovka sa o všetko postará. Najskôr sa musím dostať cez Mníchov z letiska von a následne zamieriť do mesta Berchtesgaden. Chvíľa diaľnic ukazuje, že toto auto asi nebude mať obmedzovať na 200 kilometrov za hodinu ako má iX. Toto má vraj až na 250-tke. Ale diaľničný šprint mi kazí pomalšie auto. Vlastne aj brzdy sú výborné. A pri zastavovaní prebieha rekuperácia energie. Cool.
Prechádzame na okresky, dva kusy rovnakého auta a nasledujeme navigáciu. Tá nemá problém a presne zobrazuje kam treba odbočiť. Dodržujeme predpisy, začína to byť celkom nuda a najväčším ozvláštnením je výjazd z kruháča v režime Boost Sport. Tento režim je šialený. Stačí spraviť kickdown a pocit hovorí, že niekto za mnou nedobrzdil a odkatapultoval ma priamo na vyššiu rýchlosť. Veď M50 má dva motory a celkový výkon 400 kW (544 k) a cez 700 Nm dostupných okamžite. Toto nikdy neomrzí. Až mám pocit, že týmto ubližujem mechanickým komponentom. Ale určite sú bohato dimenzované aj na šialenstvá ako je 3,9 sekundy na stovku.
Obieham auto v stúpaní, kde sú dva pruhy, jeden pohyb pravou nohou a som na nelegálnych rýchlostiach. Takmer okamžite. Toto je prudko návykové. A pritom sa s i4 M50 dá ísť aj celkom civilne a pomaličky. Podľa potreby. V takom prípade má aj celkom slušné spotreby. Verím, že by som vedel jazdiť za menej ako 20 kWh na sto kilometrov a dokázal na nabitie prejsť viac ako 500 kilometrov. Ale nie teraz, nie v tomto stave, nie tu. Takmer každé zrýchlenie je extrémne, je opojné a takmer dychvyrážajúce. Takto zvládam jazdiť za 24 kWh na sto kilometrov. Aj tak je to extrémne dobrá hodnota. Taká priemerná s akou som jazdil veľmi opatrne s Tiguanom PHEV, keď som šiel na elektrickú energiu.
BMW i4 M50 má plné právo na to malé M v názve. Je to naozaj M Perfomance model. Nie je to M, ale ide brutálne. Má predsa vyšší výkon ako M4 Competition a krútiaci moment ani netreba spomínať. Ku športovému pocitu však prispieva ešte niečo, okrem samotnej jazdy a výkonu. Tým je zvuk. Samozrejme, ak ho zapnete. Nie, z reprákov nezurčí nahraný osemvalec. Ide z nich pekná kulisa, ktorú zložil legendárny Hans Zimmer a BMW to nazvalo Iconic Sound. Ten zvuk je úplne perfektne zladený a po jeho vypnutí som mal pocit, že mi niečo chýba. Nechcem nič hovoriť, ale keby mám na jednej ruke toto auto a na druhej Teslu Model 3 s podobnými parametrami, tak neváham ani sekundu. BMW má, podľa mňa, krajší a kvalitnejší interiér, lepší zvuk a hlavne lepší podvozok. Tá kvalita nie je asi len môj pocit, to je také všeobecné pravidlo.
Lenže koľko takáto sranda stojí. BMW pýta za i4 M50 69 900 eur. Za M440i Gran Coupe, ktoré má rovnakú karosériu si vypýta o 400 eur menej. Takže rozdiel cien nie je. Už to je len o tom, kto má akú infraštruktúru nabíjacích staníc tam, kde sa pohybuje. A tiež či má kde nabíjať doma. Ak má, tak vie bez problému prejsť naozaj veľké vzdialenosti. Veď pri nabíjaní je batéria z 10 na 80 percentách len za niečo cez pol hodiny. Ak je dostupná dostatočne výkonná nabíjačka. Reálne je tento elektromobil taký, že by mi stačil na každý deň a v garáži by som potom mal len nejaký osemvalcový kabriolet na víkendy. Možno dvanásťvalcový. A nemusí byť úplne rýchly, i4 M50 to dokáže vynahradiť.