Pružiny z kompozitov? Nech sa páči, od Audi

Audi sa snaží ušetriť hmotnosť kde sa dá. No, Honda pri NSX ušetrila pár gramov na manžete radiacej páky. Porsche zase dalo miesto klasického znaku iba nálepku. Ale Audi kvôli zníženiu hmotnosti odstránilo oceľové pružiny.

Oceľ nahradí v budúcnosti polymér spevnený sklenými vláknami. To vyzerá celkom fajn, lebo takéto pružiny sú odolné a vôbec nezačnú hrdzavieť. Ale aj tak asi viac budeme veriť železu. Lenže kompozitný materiál ušetrí až 40 percent hmotnosti. Kým oceľová pružina dvihne ručičku váh na 2,7 kilogramu, kompozitné iba na 1,6 kila.

Audi tak ušetrí 4,4 kilogramu. Síce to nevyzerá ako veľa, ale treba rátať, že polovica z toho je neodpružená hmotnosť, čo je na druhú stranu úspech. Vďaka ním sa majú autá precíznejšie ovládať a tiež sa majú znížiť vibrácie. Prvým modelom, ktorý by mohol využiť tieto pružiny (GFRP – Glass Fibre Reinforced Polymer) má byť nová generácia Audi A7 o pár rokov.

Audi GFRP pružiny