Renault Clio RS… Nezískal titul najlepšieho auta minulého roka neprávom. Bol jednoducho fantastický. Ale už sa nedá nič robiť, bol na trhu dlho a nová generácia základného Clia logicky prináša a nové Clio RS.
Najskôr tie naoko zlé správy, ktoré sú známe už od začiatku. Stačí ich zhrnúť troma spojeniami, pätoro dverí, automatická prevodovka a prepĺňaný motor. Každý komu vonia benzín a má rád ostrú jazdu trocha zosmutnie, ale nie je všetko tak zlé.
Päťdverová karoséria má schované zadné kľučky do rámu dverí. Takže je naoko trojdverová. Celkom v poriadku. Turbomotor má rovnaký výkon, len krútiaci moment je v nižších otáčkach a hlavne je vyšší. To tiež nevyzerá zle. A automat EDC vraj radí rýchlejšie ako človek. No, necháme sa prekvapiť.
Ale mohla by to byť pravda, pretože malý rebel zvládne stovku za 6,7 sekundy a dych mu dôjde pri 230 km/h. Zaujímavý je aj údaj, že zo stacionárneho stavu dá kilometer za 27,1 sekundy.
Renaultsport sa zameral aj na podvozok, niektoré súčasti systému MacPherson vpredu boli zosilnené a to isté platí aj o zadnej náprave. Stabilizátor je o 10 percent tuhší ako pri Cliu III RS a o 60 percent oproti bežným modelom. Zastavenie majú na prednej náprave na starosti 320mm brzdy z Laguny V6. Priemer zadných kotúčov je tiež úctyhodných 260 mm.
Ako aj niektoré autá od VW, Clio RS bude mať štandardne elektronický predný diferenciál, ktorý má suplovať to, čo robí mechanický samosvor. Mal by zlepšovať akceleráciu a priľnavosť v zákrutách.
Nové Clio RS bude mať okrem bežného podvozku aj slávny Cup. Ten auto priblíži k zemi o 3 milimetre, ale jeho použitím bude pruženie o 15 percent tuhšie. Nezanedbateľným faktom, podporujúcim športové vyžitie bude aj rýchlejší prevod riadenia.
No a tam, kde majú bežné verzie tlačidlo Eco, RS bude mať RS Drive. To už znie lepšie. A má tri režimy, Normal, Sport a Race. Menia viacero charakteristík:
R.S. Drive režimy |
‘Normal’ |
‘Sport’ |
‘Race’ |
Motor | |||
Voľnobežné ot. | 750 ot./min | 1,005 ot./min | 1,005 ot./min |
Nastavenie plyn. pedála | Komfortné | Dynamické | Dynamické |
Pocit z pedála | Progresívny | Lepšia odozva | Lepšia odozva |
Zvuk motora | Zvýraznený | Zvýraznený | |
R.S.: zvukové varovanie pred obmedzovačom (v manuálnom režime EDC) | Nie | Áno (manuálny režim) | Áno (manuálny režim) |
‘Ambilight’ podsvietenie | Nie | Gradientné farebné podsvietenie | Gradientné farebné podsvietenie |
Prevodovka | |||
Nastavenie prevodovky pri zvolenom režime „Drive“ | Eco / Komfort | Sport: vhodné zásahy(napr. predvída podradenie) | Výlučne manuálne |
Čas preradenia pri zvolenom režime „Drive“ alebo „Manual“ | Progresívny | Rýchly | Veľmi rýchly (menej ako 150 ms) |
Launch Control | Nie | Áno | Áno |
Podvozok | |||
Posilňovač riadenia | Ľahké riadenie / komfort | Tuhý | Tuhý |
ESP + ASR trakčná kontrola | Normálna / bezpečná | Toleruje malé šmyky pri športovej jazde | Úplne odpojené – nerobí vôbec žiadne zásahy |
Nový RS Monitor využíva celú plochu displeja navigácie. A zaznamenáva pomaly toľko, čo telemetria. Od klasických výkonových parametrov dokáže zobraziť ako práve funguje diferenciál, ukazuje stopky a v kombinácii s GPS aj tvar okruhu. Dáta sa dajú stiahnuť na USB kľúč a môžete nimi machrovať v krčme.
Pre Clio RS bude možné použiť aj aplikáciu R-Sound. A tým sa dostáva na úroveň BMW M5 F10. Ten má nahraté zvuky výkonných áut a púšťa ich cez reprosústavu auta. Vodič tak má akustický pocit, že riadi Alpine A110, R8 Gordini, či Nissan GTR.
Auto s priemernou spotrebou 6,3 litra sa dostane na trh v apríli tohto roka. Tešíme sa naň a ešte viac nás teší, že by mohla nasledovať ešte brutálnejšia verzia. Žeby Gordini nebola už len výbava? Alebo Renault oživí názov Williams?