Automobilka Ford je tak európska, ako americká. Toto tvrdenie je realitou vďaka modelu Puma, ktorý je na európskej časti trhu výrazne úspešný. Veď napríklad v Británii už dlhodobo atakuje prvú priečku predaja a ešte dôležitejšie je, že Puma je jedným z najlepšie ovládateľných crossoverov na trhu. Určite najlepšie ovládateľným v segmente B.
Lenže aj tí najlepší starnú, vidno to na Chuckovi Norrisovi, vidno to na Stingovi, vidno to aj na Mikeovi Tysonovi. A Puma síce stále vyzerá elegantne a moderne, ale aj na nej sa podpísal zub času a hlavne technológie pokročili. Kvôli tomu prichádza v polovici životného cyklu vylepšenie do ďalšieho života. Ford Puma predvádza nielen nové svetlomety s maticovými lúčmi, ale aj zmenený nárazník s presnutým logom. Pôvodne bolo na vrchu nárazníku, teraz je vsadené do masky chladiča.
Malý krok pre konštruktérov, veľký krok pre dizajn auta, ktoré je aktuálne ešte celistvejšie a uhladenejšie. Vzadu sa možno zmenili jednotlivé elementy svetiel, ale to je ťažko povedať, skôr sa zmenili zliatinové disky s priemerom 17 až 19 palcov a pribudla nová farba Cactus Grey.
Zvonka teda facelift nepriniesol výraznú zmenu, okrem lepších maticových svetiel, ale vnútri sa toho zmenilo omnoho viac. Umývadlo v kufri ostáva, ale prístrojová doska sa kompletne odseparovala a odišla do dôchodku. Na jej miesto nastúpila nová s výrazne horizontálnym členením a s pekným prešívaním vo verzií ST line. Dôležitým faktorom, ktorý zmenil samotnú vizáž interiéru je presunutie stredového displeja pod výduchy a zakomponovanie do telesa prístrojovej dosky. Nový displej má uhlopriečku až 12 palcov a dokáže zobrazovať nový systém Sync 4. To ale znamená aj absenciu fyzických ovládačov klimatizácie.
Ďalšou zmenou prešiel displej pred vodičom. Ten sa posunul do formy tabletu a má uhlopriečku 12,8 palca, pričom dokáže zobraziť všetky informácie potrebné ku jazde. No a aby toho nebolo málo, veľká zmena prichádza aj vo forme nového volantu. Vyzerá až hranato a k tomu pridáva naviac aj dvojlúčové prevedenie. Je až šokujúce, že aj napriek takto výraznej modifikácii interiéru Ford nechal pôvodný spôsob prepínania prevodovky. Tej automatickej myslím.
No a ako je to s motormi? Henry Ford kedysi povedal, že môžete mať akúkoľvek farbu ak je to čierna. Môžete mať akýkoľvek motor, ak je to litrový trojvalec. Našťastie prichádza tento malý agregát s viacerými výkonovými možnosťami. Úplný základ bude predstavovať 92 kW (125 k) a 210 Nm spojených s manuálnou prevodovkou. Táto kombinácia dokáže dostať Ford Puma na stovku za 9,8 sekundy.
Priplatíte si za 7-stupňový automat s dvomi spojkami a zvládnete rovnaký míľnik za 9,6 sekundy. Výkonnejšia alternatíva je spojená iba s automatickou prevodovkou a ponúka výkon 114 kW (155 k) a krútiaci moment 240 Nm. To sa pretavuje do zrýchlenia na stovku za 8,7 sekundy. Celkom fajn, nie?
Vrcholom bude Puma ST, ale nie tá Puma ST, minulý rok už Ford prehodil motor s objemom 1,5 litra preč a nechal iba litrový trojvalec s mild hybridom. Realita hovorí o strate 22 kW (30 k) a finálnej hodnote 125 kW (170 k). Úbytok krútiaceho momentu je ešte smutnejší. Ubudlo 70 Nm a nová Puma ST má iba 250 Nm. Na stovku sa dostane za 7,4 sekundy, čo sa znamená predĺženie času o 0,7 sekundy. Ale stále je tu dôležitejšia spotreba a emisie. Nová Puma ST s litrovým trojvalcom dokáže jazdiť s prísunmi 6,3 litra benzínu na 100 km.
Novinka teda prináša hlavne vylepšený interiér s lepšími plastami a úplne novým systémom. Zvonka ju rozoznáte veľmi ťažko, ale má aj veľmi ťažkú úlohu. Má totiž nahradiť nielen pôvodnú verziu, ale aj Ford Fiesta, ktorý už ponuku opustil. Tento rok sa ešte dočkáme elektrickej verzie Fordu Puma a všetky spolu sa budú vyrábať v Rumunskom závode Craiova, kde sa kedysi vyrábal B-Max.