Volkswagen má portfólio veľmi zaujímavo rozdelené a aktuálne prináša nástupcu nielen Volkswagenu Tiguan Allspace, ale vlastne aj modelu Sharan, na ktorý niektorí ľudia jednoducho nedokázali zabudnúť. Volá sa Tayron a je postavený na platforme MQB najnovšej generácie. Využíva poznatky získané pri stavbe najnovšej generácie modelu Tiguan.
Najprv nutné údaje, Volkswagen Tayron je dlhý 4 792 milimetrov, ale rázvor z toho je až 2 788 milimetrov a šírka dosahuje hodnotu 1 853 milimetrov. V realite to znamená, že Tayron je len o málo menší ako Touareg. Určite ste si už všetci všimli, že všetky terénnejšie zamerané autá automobilky Volkswagen začínajú na písmeno T.
Tayron má 3 druhy výzoru. Jeden je ten základný, ďalší prináša rôzne chrómové a hliníkové lišty a volá sa Elegance, no a športové prevedenie sa volá zase R-line, tak ako sme pri Volskwagene zvyknutí. Tayron nejde hlavou proti múru a využíva presne túto istú schému. Len sa neviem rozhodnúť, či sa mi zvonku viac páči Elegance, alebo R-line. Ale asi by som skončil pri tom R-line je, ale bez balíka čiernych doplnkov.
Aj keď sa môže zdať, že Tayron a Tiguan sú príbuzné modely, nemôže to byť vzdialenejšie pravde. Zvonka je mnoho panelov iných a naozaj totožných je len málo dielov. Dokonca je nová aj celá predná časť, ktorá kričí niečo o samostatnosti a väčšej mohutnosti tohto modelu. Dokonca sú rozdielne aj zadné svetlá, ktoré majú úplne iný svetelný podpis.
No a načo netreba zabudnúť? Netreba zabudnúť, že v príplatkovej výbave modelu figuruje aj možnosť priplatiť si za vynikajúce IQ.Light vpredu, ktoré majú až 38 400 LEDiek v oboch svetlách spolu. Aj tu je badať jednu zásadnú vec. Svetlá sú LED už od začiatku, ale tieto vrcholné sú za príplatok a dokážu zaujímavé veci.
Predné svetlá dokážu nielen vyrezávať jednotlivé objekty, tak, aby neoslepovali ostatných vodičov, ale tiež dokážu premietať na vozovku. Kedy sa to hodí? Hodí sa to napríklad na diaľnici, kde osvetľujú jazdný pruh, prípadne aj ten vedľajší, ak sa vodič preraďuje. V staveniskách, čiže od Trnavy do Bratislavy, hlavne, svieti na cestu dvojica obdĺžnikov, ktoré hovoria o trajektórii kolies. Sú to celkom zaujímavé detaily.
Zboku vidno, že toto auto je iné najmä vďaka použitiu masívnych zadných dverí. Tie sú tak obrovské, že musíte rozmýšľať, kde budete vykladať zadných pasažierov. Radšej ich vyložte mimo parkovacieho miesta a následne si zacúvajte bez nich. Alebo môžete využiť diaľkové parkovanie cez mobilný telefón. Prípadne diaľkové vyparkovanie.
Interiér modelu Tayron je totiž obrovský a má tri rady sedadiel. Áno Tayron môže mať 7 miest a pritom ešte stále zostáva batožinový objem s objemom 345 litrov. Ak sklopíte zadné sedadlá tretieho radu, tak máte až 705 litrov a zadné sklopené sedadlá tvoria jednu rovinu. Ďalším faktom ale môže byť aj posúvanie strednej lavice s naklápaním operadiel. Tayron má aj delené operadlá sedadiel na tri segmenty v pomere 40:20:40. Takže je jasné, že variabilita ostáva na vysokej úrovni.
Do modelu Tayron sa nasťahovali sedadlá, štandardne s certifikátom AGR, ktorý vydáva inštitúcia pre zdravý chrbát. Prečo by vás to malo zaujímať? Asi preto, že cestovanie autom bude vždy o rozumnom vystúpení aj po dlhšej trase. Tieto sedadlá môžu mať dokonca aj masáž s 10 komorami a vyhrievanie, prípadne ventiláciu, v závislosti od výbavy.
Prístrojová doska už ale naozaj pripomína Tiguan. Nie je to len volantom, ktorý ma už štandardné tlačidlá miesto dotykových, ale aj celkovo stvárnením. Mení sa ale jedna zásadná časť, tá pred spolujazdcom a pridávajú sa aj obklady. Pre verziu Elegance sú dokonca obklady z pravého dreva. Štandardom, v strede prístrojovej dosky, bude 12,9-palcový dotykový displej a za príplatok môže mať tento displej uhlopriečku až 15 palcov. A to už je slušný televízor.
Nový Volkswagen Tayron Life začína na sume 39 990 €. Už to je veľmi rozumná základná výbava, čo má 1,5-litrový mild hybrid s automatickou prevodovkou. Motor má výkon 110 kW (150 k) a poháňa cez 7-stupňové DSG predné kolesá.
Ak by ste chceli niečo viac, tak v ponuke benzínových agregátov nájdete dvojliter TSI, ktorý má 150 kW (204 k) a už pohon všetkých 4 kolies. Rovnaký pohon bude mať aj ďalší dvojliter, ale ten sa dostane až na 195 kW (265 k).
Volkswagen Tayron prinesie aj naftové agregáty. Je to výborná správa. Dokonca základná verzia bude mať iba pohon prednej nápravy a výkon 110 kW (150 k). Myslím si, že táto verzia bude najviac úsporná zo všetkých bez nutnosti nabíjania. Druhou alternatívou v naftovom spektre bude prevedenie s výkonom 142 kW (193 k), ale už pohonom všetkých 4 kolies. To bude jedno z najžiadanejších.
Plug-in hybrid má tiež veľkú šancu zaujať, veď má veľkú batériu s kapacitou 19,7 kWh netto a 25,7 kWh brutto. Táto veľká baterka sa dá nabíjať výkonom 11 kW striedavého prúdu, alebo 50 kW jednosmerného. To znamená, že nabitie môžete mať kľudne do 40 minút aj s rôznymi spomaleniami.
Na nabitie dokážete prejsť 128 km bez ohľadu na zvolenú verziu. Na výber je buď 150 kW (204 k), alebo 200 kW (272 k). Práve plug-in hybrid je najvýkonnejšou verziou modelu Tayron, ale pri zrýchlení sa spolieha stále iba na prednú nápravu. O plug-in hybide s pohonom všetkých 4 kolies sa síce hovorí, ale ešte realitou nie je pre osobné vozidlá VW. Zatiaľ funguje iba v Californii a v Multivane.
Koľko by stála moja konfigurácia? Ja by som si vybral dvojlitrové TSI s výkonom 150 kW (204 k), ktoré je takým rozumným kompromisom a má štvorkolku. Vybral by som si prevedenie R-line, lebo Tayron-u naozaj svedčí a vnútri by som nechal látkové poťahy. Farba by bola zelená Cipressino, ktorá znova autu sedí veľmi dobre. So všetkou príplatkovou výbavou by som sa dostal na 59 150,04 eura.