Mercedes-Benz CLA bude mať dvojstupňovú prevodovku pre elektromobil

Nový Mercedes CLA bude pokračovať v tradícii tvarov, ktoré toto vozidlo predvádzalo doposiaľ. Bude ale ešte aerodynamickejšie a bude univerzálne z pohľadu pohonných jednotiek. Na výber bude totiž nielen so spaľovacími agregátmi a plug-in hybridmi, ktoré pribudnú neskôr, ale k slovu sa dostane aj použitie elektrickej energie ako hlavného pohonného systému. Teda jediného pohonného systému. A to bude v CLA prvýkrát!

Ale poďme na to pekne po poriadku. Nový Mercedes CLA presiahol 4,7 metra a má presne 4 723 milimetrov , čo je nárast o 35 milimetrov. Nárast zažila aj šírka na 1 855 milimetrov z 1 830 milimetrov a výška narástla o 29 milimetrov na 1 468 milimetrov. Rázvor je teraz 2 790 milimetrov , čo zase predstavuje nárast o 61 milimetrov. Takže nový Mercedes CLA je väčší v každom ohľade, akurát to tak v interiéri úplne nevyzerá. Vzadu je, v niektorých ukazovateľoch, trochu menší priestor a menší je aj batožinový priestor.

Nemecká automobilka Mercedes-Benz vytvorila dizajn, ktorý je v prvom rade aerodynamický, o čom hovorí koeficient aerodynamického odporu 0,21. No a ako ho dosahuje? Pre elektrické auto je to jednoznačne hladkou maskou v prednej časti, ktorá má zakomponovaný svietiaci znak a svietiace hviezdy po celom telese. Svietiace hviezdy sú aj v predných svetlometoch, ktoré môžu byť vybavené maticovým systémom. No a CLA predvádza aj prepojenie svetiel pásom v hornej časti.

Ďalším detailom v skladačke aerodynamickej efektivity sú zasúvateľné kľučky. Mercedes už dávnejšie oznámil, že klasické spätné zrkadlá sú rovnako aerodynamické ako tie kamerové, takže tu nenechal nič na náhodu a použil starú osvedčenú klasiku aj pre model CLA. A zadná časť zase predvádza elegantné tvary so spojenými svetlami, ale už kruhovým grafickým prevedením svetelného podpisu a znaku.

Mercedes-Benz CLA 2025

Mercedes nové CLA stále nechal ako sedan, čo znamená prístup cez menší otvor do batožinového priestoru. Batožinový priestor klesol objemom zo 460 na 405 litrov, ale ak máte elektrické vozidlo, tak máte predsa druhý batožinový priestor vpredu a ten má objem 101 litrov. Takže elektrická verzia má 506 litrov batožinových priestorov.

A kým vpredu je priestoru viac, na zadných sedadlách je ho o trochu menej. Je ho menej v pozdĺžnom smere, ale v šírkovom a jediným atribútom, ktorý sa zväčšil oproti predchádzajúcej generácii, je priestor nad hlavou, kde pribudlo 28 mm. Ale to najdôležitejšie je stále v prednej časti.

Predná časť Mercedesu CLA má úplne nový tvar. Vysoká stredová konzola s držiakom na nápoje, odkladacím priestorom a nabíjačkou, bezdrôtovou, je jednou častou. Druhá časť je samotná prístrojová doska, ktorá už zabudla na tri kruhové výduchy v strednej časti. Dva okrúhle sú na bokoch a CLA má jeden vodorovný pod displejom. Displej môže byť Superscreen s tromi zobrazovacími jednotkami.

Prvá, štandardná, s uhlopriečkou 10,25 palca je pred vodičom. Druhá s uhlopriečkou 14 palcov ovláda informačno-zábavný systém a tretia štrnásťpalcová je za príplatok. Tá je pred spolujazdcom. Ak by bolo displejov náhodou málo, tak si viete priplatiť za head up displej s uhlopriečkou 12,2 palca a ozvučenie môže mať na starosti systém Burmester so 16 reproduktormi.

Na začiatok bude v ponuke jeden spaľovací agregát s dvomi výkonovými stupňami a dve verzie elektrického pohonu. Spaľovací agregát bude z modulárnej ponuky automobilky a bude mať objem 1,5 litra rozdelený do 4 valcov. Bude využívať Millerov cyklus a na výber bude s pohonom prednej nápravy a všetkých štyroch kolies. Motor bude umiestnený priečne a to je asi všetko, čo o agregáte M252 vieme.

Mercedes-Benz CLA 2025

Elektrické prevedenie bude mať dve možnosti. Jednou z nich je vozidlo označené CLA 250+ with EQ Technologies. Základné prevedenie bude mať elektrický motor vlastnej konštrukcie vyvinutý priamo z konceptu Vision EQXX. Bude mať výkon 200 kW (272 k) a bude poháňať zadné kolesá, čo je v ostrom kontraste s predným pohonom spaľovacích verzií. Krútiaci moment sa dostane na 335 Nm a relatívne ťažké auto bude na stovke za 6,7 sekundy.

Pritom má byť spotreba v intervale 12,2 a 14,1 kWh v kombinovanom cykle podľa WLTP. Dojazd je, v takomto prípade, v intervale 694 až 792 km a batéria má štandardnú kapacitu využiteľných 85 kWh. Nabíjanie bude možné buď striedavým prúdom výkonom 11 kW, alebo jednosmerným prúdom výkonom až 320 kW.

Druhou elektrickou možnosťou bude CLA 350 4Matic with EQ Technologies. Toto prevedenie bude mať druhý elektrický motor vpredu a celkový výkon sa dostane na 260 kW (354 k) a krútiaci moment na 515 Nm. Zrýchlenie na stovku bude za 4,9 sekundy a batéria bude mať absolútne rovnakú kapacitu a rovnaké možnosti nabíjania. Spotreba bude však o kúsok vyššia a bude medzi 12,5 a 14,7 kWh na 100 km.

To by malo znamenať dojazd 672 až 771 km. Zaujímavosťou elektrickej verzie je, že bude mať dvojstupňovú prevodovku. Prvý stupeň bude koncipovaný na maximálny výkon v nízkych rýchlostiach a druhý stupeň bude určený pre rýchle presuny, kde zaručí efektivitu a znova aj výkon.

Nemecká automobilka Mercedes sa teda dostáva do nových svetov. CLA tretej generácie je určite správnym krokom a bude sa vyrábať vo fabrike v Raststatte.