Kvalita materiálov je pre Volkswagen dôležitá, kontroluje všetky charakteristiky

Vidieť ako sa kontroluje kvalita materiálov v automobilovom priemysle je fakt zaujímavé. Takýto klišé úvod je až desivý, ale myslím ho vážne. Materiály totiž musia odolávať výraznejším výkyvom teplôt a sú na ne kladené omnoho vyššie požiadavky ako napríklad na materiály použité v domácnosti, kde je teplota viac, či menej konštantná. Ale v každom aute je rozdiel kľudne od -30 do + 70 stupňov Celzia a materiály musia byť stále farebné, ale aj pachovo a naviac musia držať tvar. Ale to nie je všetko, čo materiálovo zamerané stredisko automobilky Volkswagen kontroluje.

Aby bolo jasné, tak každý jeden diel pred použitím vo vozidlách prechádza testovaným v špeciálnom centre priamo v bratislavskej fabrike. Materiálové laboratórium Volkswagen Bratislava má 4 sekcie, v ktorých skúša rôzne prichádzajúce materiály a to nielen pred samotným uvedením do produkcie, ale náhodným výberom aj počas produkcie samotnej.

Sekcia Kovy

Sekcia kovy je o skúškach korózie, o skúškach spojov a aj o skúškach povrchových úprav. Špeciálnou technológiou sa v nej, v tejto sekcii, rozoberajú materiály a metódami špecifickými pre danú oblasť sa, nebojím sa povedať, vedci, dostávajú ku jednotlivým spojom, prípadne ku jednotlivým vrstvám, ktoré následne pod mikroskopom skúmajú a zisťujú parametre. Veď každý jeden defekt v takomto prostredí môže byť minimálne nepríjemný, ak nie nebezpečný.

Volkswagen Bratislava Materiálové laboratórium

Sekcia Elastoméry a prevádzkové materiály

V tejto sekcii prebieha analýza lepených spojov, fólií, pien, nálepiek, kobercov, ale aj stláčacích, ťahových a odtrhávacích síl. Úplne všetky atribúty som si nepozeral, ale kontrolovali sme rez tesnením, ale aj skúšali odtrhovú silu na bezpečnostný pás. Bežná sila, ktorú by mal pás vydržať je až 25 kN. Pri skúšaní odtrhnutia sa však pásy dostali ešte o pár kN vyššie. Asi vydržali až 28 kN. To už je extrémna sila!

Volkswagen Bratislava Materiálové laboratórium

Sekcia polyméry fabriky Volkswagen Bratislava

V tomto oddelení odborníci skúmajú to, či sú napríklad plasty stále. Vystavujú ich teplotám, vysokým, ale aj nízkym a skúšajú odolnosť voči svetlu, horľavosť, pachové vlastnosti a fyzikálno-mechanické prvky. Na porovnanie sme mali PVC na slnečnej clony modelu Touareg a PVC z nafukovacieho balóna. Po zahriatí bol rozdiel priam neskutočný. Kým clona nesmrdela vôbec, balón zapáchal celkom hnusne.

Tiež som si všimol, že v tejto sekcii majú aj špeciálne náradie na kontrolu kože a jej odolnosti. To znamená, že odtláčací prvok s hlavicou so suchým zipsom opisuje určitú trajektóriu a tým vlastne ničí povrch. Takto odborníci simulujú časté používanie a nešetrné zaobchádzanie. Nové materiály musia zniesť fakt veľa.

Volkswagen Bratislava Materiálové laboratórium

No a jednou z posledných skúšok, v tejto sekcii, ktorú sme si mohli vyskúšať na vlastnej koži, bolo teplo v aute, kedy sa auto samotné infračervenými žiaričmi zahrieva. Boli kolegovia, ktorí boli odvážni, ale ja som na takú tepelnú skúšku nebol mentálne prichystaný, tak som si išiel radšej pozrieť mikroskop. Pozeral som akú má celistvosť karbón.

Sekcia farebné a dekoračné diely

V tejto sekcii laboratória Volkswagen odborníci, ktorí prechádzajú náročným školením skúšajú farebné odtiene ladiť k sebe. To znamená, že jednotlivé kusy interiérových prvkov od rôznych výrobcov musia mať rovnakú farbu a táto sekcia posudzuje aj štruktúru, farbu a dezén konkrétneho prvku.

V rámci workshopu sme mali za úlohu zistiť, ako je vhodné zoradiť farby určitého spektra. O zložitosti svedčí fakt, že z približne 30 ľudí, čo workshop absolvovali, mali iba dvaja výsledok stopercentne správny.

Volkswagen Bratislava Materiálové laboratórium

Celé toto riešenie materiálov a analýzy ich vlastnosti je komplexným procesom, ktorý má bratislavský Volkswagen aj certifikovaný, takže sú výsledky použiteľné aj pre ďalšie rôzne inštitúcie, ktoré by požadovali podobné zisťovanie.