Kĺbové autobusy v Londýne končia

Po dlhej ére dvojposchodových červených autobusov prešiel Londýn pár rokov dozadu na klasické nízke kĺbové. Znamenalo to koniec neopatrných vodičov, ktorí sem-tam napálili do nižšieho mostu. Znamenalo to však aj zapchatejšie mesto. Predsa dve poschodia dokážu prijať viac ľudí ako jedno, alebo aspoň úspornejšie na pôdorys.

Nový autobus stavia výrobca Wrightbus zo Severného Írska. Dizajn malo na starosti štúdio Heatherwick. A čo sa im podarilo? Podaril sa im autobus, ktorý zapadne do londýnskeho kolorytu a nebude kričať ako kĺbové „bendy-busy“.

Pedále má autobus namontované na plochej podlahe a široké sedadlo v spojení s kancelárskym posedom zabraňujú akémukoľvek pomysleniu vodiča na športovú jazdu.

Pohon tiež už tak klasický nie je. Aj v tomto prípade sa skloňuje slovo hybrid. Motor Cummins s objemom 4,5 litra pôsobí ako generátor, ktorý poháňa kompresor kvôli brzdám a riadeniu. Okrem toho nabíja 75 kWh batériu, ktorá poháňa elektromotor Siemens.

Kapacita nového double-deckera je 87 pasažierov. Z toho 22 sedí navrchu, 40 sedí a prízemí a 25 si na prízemí postojí. Schodisko je vzadu, ako v klasike.

Konečne bol hlas ľudu vypočutý. Bendy-busy predsa v Londýne nemôžu byť. Zabíjalo to časť charakteru mesta. Rovnako ako má v New Yorku nahradiť klasické taxíky Ford Crown Victoria Nissan NV200. Nemysliteľné.

Nech žijú nové double-deckery! Nič nie je taká zábava ako sedieť nad vodičom a sledovať ako občas trafí vetvu.