Jazdili sme na legendárnych Focusoch RS

Testovacie auto bolo v ten týždeň jasné. Bol to fantastický Focus ST štvrtej generácie. Ten je jednoducho vynikajúci. Strieľa z výfuku, je zároveň použiteľný každý deň a je za rozumnú sumu. Ale vrchol týždňa bol inde. Príchod do Bánoviec pred predajňu Fordu, Auto Koiš, hneď naznačil, že toto bude niečo extrémnejšie. Vedľa seba stáli dve generácie Focusu RS. Prvá a druhá. Ale tá druhá nebola tá zelená, ktorá je na každom rohu. Aké sú teda zážitky spoza volantu?

Ford Focus RS Mk1

Tento Focus to začal. V 98-mom si pamätám ako na Focuse prvej generácie s dizajnom New Edge jazdil Colin McRae. Dokonca som si prešiel tú zákrutu na Korzike, kde sa mu podarilo skončiť na streche. A to, čo mal on na rally dostal Ford v obmene a civilizovaní na cesty. Limitovaná séria, individuálne očíslovaná, Focus RS bol modla a je aj teraz famózny. V mojom okolí bol jeden, ktorému som sa vyhol, len som šiel ako spolujazdec. Druhý som zatiaľ osedlať nestihol. Toto je tretí, ktorý je ale ako poklad, ktorý hľadá Indiana Jones. Je to taký unikát ako plne funkčné Maserati z osemdesiatych rokov.

Tento kúsok má naozaj málo najazdené. Mám pocit, že práve tento kus má aktuálne vyššiu cenu ako Focus ST, na ktorom som prišiel. Vyberám si ho ako prvý kus na skúšku. Nie je to klasický týždňový test, je to len nasatie atmosféry, len pocítenie toho rally odkazu vnútri. Zapínam kľúčik v spínacej skrinke a neštartuje. Na to je tlačidlo v strede. Motor je prekvapivo kultivovaný. Keby sa Ford dohodol s Cosworthom, tak by aj tento model mohol kľudne niesť toto legendárne meno.

Pozerám sa pred seba a niečo mi nesedí. Chýba mi merač teploty chladiacej kvapaliny. Chýba mi, lebo na jeho mieste je ukazovateľ tlaku turba. Pomaly pridávam a mám v hlave len jeden cieľ, užiť si jazdu a zachovať auto celé. Obe sa mi darí aj napriek zvyšovaniu tempa. Prichádzam na jeden nemenovaný kopec. Vyrážam hore a cítim ako sa motor s výkonom 158 kW (215 k) dostáva do správneho naladenia, vytáčam ho viac, samosvorný diferenciál na prednej náprave funguje dokonale. Zo všetkého ide taký mechanický pocit, všetko si treba zaslúžiť. Toto je fakt rally auto na bežné cesty. Mám v hlave len jednu otázku, kde sa k takému dostať? V takomto stave, je proste dokonalý, takýto hothatch je úplne iný ako súčasné moderné kúsky. Niekto bude kritizovať, že nemá moderné systémy, ale tu je to o vodičovi. Vystupujem s úsmevom od ucha k uchu a presadám.

Ford Focus RS Mk2

Druhý je na rade druhý. Druhá generácia Focusu RS je iná, nie je toľko rally, je skôr street. Ale z tejto ide taký trochu drsnejší duch. Nie je to obyčajná verzia. Toto je limitka RS500. Nie, nemá 500 koní.  Vzniklo iba 500 kusov, z toho 101 bolo s pravostranným riadením. Takže ostáva 399 pre zvyšok sveta, vlastne. Lenže hlavným trhom je Európa. Takže je to jasné. Neviem o žiadnom inom kuse, ktorý by na Slovensku bol. A tento má tiež naozaj nízky nájazd. To znamená, že jeho cena je niekde inde. Nechcem vedieť kde.

Na dvojkovom Focuse toho mám dosť odjazdené. Dokonca na ostrejšom, tiež päťvalcovom. Ale na ST. Aj keď trochu pošteklenom. Musím povedať, že RS je úplne iné auto. Má predsa prednú nápravu Revo Knuckle, ktorá pomáha prenášať výkon a krútiaci moment na predné kolesá. Kým sériový Focus RS druhej generácie ponúka 221 kW (300 k), RS500 posúva hodnotu až na 258 kW (350 k). Na predokolku z roku 2010 je to naozaj veľa. Ale funguje prekvapivo schopne.

Možno sa mi táto verzia zdá až príliš výkonná, ale cítim sa príjemne, užívam si to. Sedím vo famóznych Recarách čalúnených červenou kožou a držím volant, ktorý nie je zaťažený žiadnymi zbytočnými tlačidlami. Dobre, priznávam, mám trochu strach, väčší ako v prípade jednotkového Focusu RS. Je to zážitok, auto je tuhé, mám dokonca pocit, že je úplne nové, má predsa len pár kilometrov. Dobre, konečne tomu trochu nakladám, Focusu sa to páči, zvuk päťvalca sa zase páči mne. Som fascinovaný tým, ako môže deväťročné auto dokonale fungovať.

Dobre, z prvej generácie som bol viac unesený, ale aj dvojka má niečo do seba. Od rally auta sa posunula do sfér rebela na cesty, ktorý si rozumie aj s medzimestskými cestami a horskými cestičkami s dobrým asfaltom. Stačilo, vraciam kľúče, presadám do ST a idem si dať ďalší kopec. Tento deň som toho zažil dosť veľa. Veď som osedlal dve legendy!