Hyundai aktuálne posunul veľkosť tvojich elektromobilov smerom nahor, lebo predstavil najnovší model Ioniq 9, ktorý bude tróniť na veľkostnom vrchole elektrických áut automobilky. Bude zdieľať niektoré rovnaké riešenia s modelom Kia EV9, čo je celkom logické. Koncernové náklady sa tým dokážu znížiť len relatívne lacnými úpravami dizajnu, zopár technických parametrov a interiéru vozidiel.
Už Kia EV9 je obrovská a rovnako obrovský bude aj Hyundai Ioniq 9. Myslím si, že to rovnaké číslo v označení nie je úplne náhodné. Dĺžka nového Ioniq 9 bude 5 060 milimetrov, rázvor z toho dosiahne na métu až 3 130 milimetrov. To ale znamená, že medzi nápravami je možné umiestniť nielen veľkú batériu, ale aj celkom štedrý vnútorný priestorový štýl ponuky. No a batéria v podvozku hovorí aj o rovnej ploche podlahy.
Kórejská automobilka nenechala nič na náhodu a spravila Ioniq 9 pútavým. Má predsa prednú časť s horizontálnymi líniami na hrane kapoty slúžiacimi ako denné svietenie, ale má aj vertikálne stavané obrovské svetlá s maticovým usporiadaním. Aj keď Hyundai mohol dať medzi svetlá úplne rovnú a anonymnú plochu, nespravil to, čo je len dobre, takto auto vyzerá, že ma nejakú formu charakteru.
No a zadné svetla majú formu zvislých pásov s 8 bit grafikou vo forme štvorcov. Túto grafiku predvádzajú nielen modely Ioniq 5 a Ioniq 6, ale dostala sa aj na veľkopriestorové vozidlo Hyundai Staria, čo je vlastne dodávková alternatíva v ponuke s možnosťou osobného prevedenia. Práve k tomuto majú svetlá asi najbližšie svojimi rozmermi. Ioniq 9 je totiž masívny kus auta.
Ioniq 9 sa snaží svoje rozmery trochu schovať, ale nedarí sa mu to aj napriek veľkým zliatinovým diskom. Všetko vidno na obrovských bočných dverách v zadnej časti, ktoré musia poskytnúť dostatočný otvor na nastúpenie až 5 pasažierov. A štandardom budú zaťahovacie kľučky, to je už asi bežné pre všetky modely Ioniq v súčasnosti. Hyundai hovorí, že pri použití príplatkových zrkadiel s kamerovým systémom je koeficient aerodynamického odporu 0,259. So štandardnými zrkadlami to bude 0,269, takže to nebude až taký veľký rozdiel.
Vyrazným prvkom v interiéri bude trojica radov sedadiel. Zadný rad bude mať štandardne dve sedadlá, stredný tri a predný zase dve. Stredný rad bude možné vymeniť za dvojicu kapitánskych kresiel, ktoré v modely Ioniq 9 budú mať funkcie masáže, ale budú ponúkať aj vyhrievanie a ventiláciu. Hyundai sa zameral aj na ekologickosť výroby a ekologickosť do budúcna.
Znamená to znova to isté, konkrétne, že to, čo vyzerá ako koža, bude vyrobené z materiálu s rastlinným pôvodom, ale zároveň bude v interiéri použitá aj vlna a mnohé recyklované časti. Takto sa automobilky snažia byť udržateľné. A celkom sa im to darí, lebo tieto nové materiály používa mnoho iných výrobcov a vyzerajú na nerozoznanie od kože, prípadne vo forme vlny dávajú ešte väčší pocit luxusu.
Hyundai pripravil aj moderný kokpit pre vodiča s mnohými asistenčnými systémami. Medzi ne patrí určite aj kontrolovanie bdelosti, ale nesmieme zabudnúť ani na istú formu autonómnej jazdy. Hyundai Ioniq 9 bude informácie aj od týchto asistentov zobrazovať na dvoch 12-palcových displejoch pod spoločným krycím sklom natočeným zatočením k vodičovi.
Hyundai Ioniq 9 predvedie aj veľký batožinový priestor. Veď už v základnom stave bude mať 332 litrov, pričom po sklopení tretieho radu sedadiel sa vie dostať až na takmer tisícku litrov. Objemy sa rôznia, ale toto by mala byť hodnota platná podľa oficiálneho merania. Dôležitá charakteristika hovorí o ďalšom batožinovom priestore pod prednou kapotou. Pre verziu s pohonom zadných kolies bude mať objem 88 litrov a pre verziu s pohonom všetkých 4 kolies už iba 52 litrov.
Veľmi zaujímavá sa stane aj v pohonná aparatúra. Veď základ bude tvoriť batéria s kapacitou 110,3 kWh. V realite to môže znamenať dojazd so slušnými charakteristikami, ale hlavne to bude znamenať aj rýchle nabíjanie vďaka 800 V architektúre. Výkon jednosmerného nabíjania má byť až 350 kW, pričom Hyundai hovorí, že z 10 na 80% sa baterka dostane za 24 minút. Okrem toho bude v ponuke, samozrejme, aj nabíjanie striedavým prúdom.
Najväčší dojazd bude mať prevedenie Ironic 9 Long Range, ktorý bude mať elektrický motor iba na zadnej náprave. Prinesie 150 kW (218 k) a 350 Nm. Dôležitejšie je, že na plné nabitie by vozidlo malo prejsť až 620 km. Ďalšou bunkou v ponuke by mala byť verzia Ioniq 9 Long Range AWD, ktorá má priniesť o niečo menší dojazd, ale výkon sa dostane na 230 kW (313 k) a krútiaci moment na 605 Nm. Bude mať pohon všetkých 4 kolies, o čo sa pričiní druhý predný elektormotor s výkonom 70 kW (95 k) a krútiacim momentom 255 Nm.
Tretím pohonom do partie bude ten v prevedení Ioniq 9 AWD Performance využívajúcim výkon až 320 kW (435 k), ale aj krútiaci moment 700 Nm. Práve toto je jediná verzia, ku ktorej sú známe aj dynamické parametre a hlavne to, že na stovku zrýchli za 5,2 sekundy a maximum má mať obmedzené až na 200 km/h. Tu dojazd známy nie je, ale odhad je, že bude určite nad 500 kilometrov, lebo to je základná charakteristika modelu Ioniq 9, všetky verzie majú mať dojazd vyšší ako toto číslo.
Pre Ioniq 9 bude najväčším konkurentom spočiatku vlastná sestra, Kia EV9, ale bratovražedný súboj zohrá aj s najnovšou generáciou modelu Santa Fe, ktorá má stále ešte spaľovací agregát kombinovaný s hybridnými ústrojenstvami, či už vo forme full hybridu, alebo vo forme plug-in hybridu.